۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۸۷۰۱۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

ضرورت تقویت غیرت دینی در برابر غارت فرهنگی دشمنان

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: دشمنان از طریق غارت فرهنگی سعی در تضعیف آموزه‌های اسلامی و اعتقادات ملت ما دارند، از این رو باید با تقویت غیرت دینی در برابر این غارت فرهنگی دشمنان ایستادگی کنیم.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه خراسان شمالی، با اشاره به جایگاه حوزه و روحانیت در جامعه اسلامی، اظهار کرد: در واقع مدیریت جامعه دینی، اعمال سیاست، گسترش فرهنگ و غیره همه به ‌وسیله فقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به آموزه قرآنی «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»، افزود: در تمام حوزه‌های دین کارشناسان باید به‌ صورت عمیق دین را بشناسند و شخصیتشان تولد پیدا کند؛ زیرا وقتی شخصیت آن‌ها تولد و تشخص پیدا کرد و خودشان از لحاظ فرهنگی بار معنوی و علمی پیدا کردند نوبت تولید می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: نباید آن‌ها در مرحله تولد بمانند بلکه باید تولید کنند یعنی آن‌هایی که به دین رسیده‌اند به دیگران فرهنگ را برسانند.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه ما یک طعام داریم و یک اطعام که در قرآن به هر دو اشاره‌ شده است، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «فلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ»؛ یعنی انسان‌ها باید به طعامشان دقت کنند و اجازه ندارند هر طعامی را بخورند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) در ذیل این آیه شریفه فرمود: «عن علمه ممن یأخذه»؛ طعام فقط طعام جسم نیست، طعام علم، طعام فرهنگ، طعام روح و غیره همه جزء طعام هستند؛ پس یک مرحله طعام یعنی تغذیه است که باید همه در طعام روح، طعام عقل و فکرشان دقت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه طعام فرهنگی و تغذیه فرهنگی خیلی مهم بوده ولی گام دوم اطعام فرهنگی است، اظهار داشت: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، همان‌طور که در بحث طعام جسمی اطعام بعد از طعام خیلی مهم بوده و یک وظیفه است، در مسائل علمی و فرهنگی هم باید اطعام داشته باشیم امام(ع) «وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ» را فرمود «ومما علمناهم یقصّون» که این طعام فرهنگی و انفاق فرهنگی است.

وی تصریح کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید اولاً از طعام برگرفته از آيات و روايات استفاده کرده و وقتی تغذیه فردی‌شان به مرحله خاصی رسید نوبت اطعام و انفاق بوده که این همان تولید است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه یک غارت فرهنگی و یک غیرت فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: دشمن غارت فرهنگی را از خیلی پیش از زمانی که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند، آغاز کرده‌؛ به‌گونه‌ای که مسأله غارت فرهنگی بسیار جدی است؛ اما در مقابل غارت فرهنگی، غیرت فرهنگی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: دشمنان از طریق غارت فرهنگی سعی در تضعیف آموزه‌های اسلامی و اعتقادات ملت ما دارند؛ از این رو باید با تقویت غیرت دینی در برابر این غارت فرهنگی دشمنان ایستادگی کنیم./9314/202/ب2

ارسال نظرات