۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۸۶۸۲۶
امام جمعه اقبالیه:

زبان کلید ورود به باطن انسان‌ها است

حجت الاسلام فاطمیان گفت: آدمی در زیر زبان خود پنهان است، یعنی کلید ورود به باطن انسان‌ها و گشت و گذار در کیفیت حالات و سکناتشان زبان آنها است، از این رو سخن و کلام روشن کننده قلب و باطن آدمی است.
حجت الاسلام فاطمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان، امام جمعه اقبالیه ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به جایگاه و اهمیت زبان، گفت: آدمی در زیر زبان خود پنهان است یعنی کلید ورود به باطن انسان‌ها و گشت و گذار در کیفیت حالات و سکنات‌شان زبان آنها است از این رو سخن و کلام نماینده و روشن کننده قلب و درون و باطن آدمی است.

وی در ادامه افزود: زبان به همان میزان که راهگشای انسان‌ها به سوی تمامی خیرها و نیکی‌ها و علوم است به همان میزان سوق دهنده آدمی به سوی شرها و بدی‌ها و زشتی‌ها است، از این رو امام صادق(ع) می‌فرمایند «سخن را بسنج پیش از گفتن و به عقل عرضه کن اگر برای خداوند و در راه خدا است بگو و اگر نه چنین است سکوت بهتر است».

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه با اشاره به بُعد مثبت کلام، اظهار کرد: هیچ عبادتی بر اعضا و جوارح ساده‌تر و راحت‌تر و در عین حال با فضیلت‌تر و ارزشمندتر در نزد خداوند متعال نیست، از کلامی که در راه رضای خداوند و برای او گفته می‌شود و متضمن نشر نعمت‌های ظاهری و باطنی الهی باشد در میان مردمان این بُعد مثبت کلام است که با کمترین زحمت بیشترین فضیلت را به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) پیرامون زبان به عنوان کلید خیر و شر، ابراز کرد: حضرت امام باقر(ع) می‌فرماید همانا این زبان کلید هر خیر و شر است پس بر مؤمن است که مهر بزند بر زبانش و حفظ کند آن را هم چنان که طلا و نقره اش را محافظت می‌کند، از این رو طبق فرمایش رسول اکرم(ص) هیچ کس از شر گناهان جان سالم به در نمی‌برد مگر آنکه زبانش را حفظ کند.

خطیب جمعه اقبالیه در ادامه دشنام گویی را از آفات زبان دانست و تصریح کرد: دشنام گفتن با مسلمانی منافات دارد و آن کسی که زبان به دشنام می‌گشاید از اسلام به دور است.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه اضافه کرد: حضرت امیر(ع) در روایتی می‌فرمایند نادان‌ترین نادانان آن کسی است که از ناسزا گفتن به مردمان خوشحال شود، از این رو ناسزا گفتن و شنیدن و موجبات ناسزا برانگیختن از اسلام نیست.

وی در پایان گفت: زبان آدمی ترجمان دل او است، پس برای اصلاح ترجمه ابتدا باید متن را اصلاح کرد و برای ساختن فرع باید در ابتدا اصل را ساخت، پس شایسته است به کار دل پرداخته شود تا زبان به تبع آن اصلاح بپذیرد./873/202/ب2

ارسال نظرات