۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۸۶۶۲۱
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

جامعه امروز نیازمند بهره گیری از سیره علوی است

حجت الاسلام جلالی جامعه امروز را نیازمند بهره گیری از سیره علوی دانست و گفت: اگر عدالت علوی در جامعه نهادینه شود، فقر از جامعه اسلامی رخت خواهد بست.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران، امروز در همایشی که با حضور خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعی از خیران در سالن الغدیر این شهرستان برگزار شد، با اشاره به این که احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی ارزش‌ها در جامعه اسلامی است، گفت: احسان برگرفته از حسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری، و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد.

وی افزود: کسی که عمل نیکویی را انجام دهد می‌تواند آن عمل نیک خود را به دیگران بیاموزد و بر این اساس سخن امیرمؤمنان(ع) که می‌فرمایند: مردم به آنچه از کارهای شایسته و نیک می‌آموزند یا به آن عمل می‌کنند، نسبت داده می‌شوند.

حجت الاسلام جلالی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: واژه احسان به معنای انجام دادن کار نیک است که همه انسان‌ها باید با انجام کار نیک رضایت خداوند را جلب کنند و به دنبال جلب توجه برای خود نباشند.

وی با بیان این که انجام امور خیر باید با خلوص نیت همراه باشد، یادآور شد: در برخی موارد افرادی برای خودنمایی کارهایی برای دیگران انجام می‌دهند و با بیان آن فعالیت، فردی را شرمنده اقدام خود می‌کنند که این از نیکی به دور است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که کمک به برادر دینی، با صد مرتبه طواف واجب خانه خدا برابری می‌کندريال خاطرنشان کرد: پس از اجرای حکم خدا و پیاده کردن احکام الهی، خدمت به محرومان، از شیرین‌ترین عبادت‌ها و سنت پیامبر و معصومان(ع) است.

نائب رییس شورای علمیه مازندران تصریح کرد: احسان و نیکی به دیگران، مانند دیگر اعمال نیکو آثار و برکاتی چون ایمنی از خطرات قیامت، خشنودی خداوند و ثوابی معادل رزمندگان و شهیدان بدر و احد به همراه دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) درباره احسان و نیکی که فرمود «اگر از منزلت مؤمن در پیشگاه خدا آگاه باشید، در برآوردن حاجت او کوتاهی نخواهید کرد»، گفت: در جامعه‌ای که بر مبنای الگوی اسلامی و مکتب علوی تشکیل شده است، مسلمان نمی‌تواند در برابر نیازها و گرفتاری‌های برادران دینی خود بی‌تفاوت باشد، بلکه با احساس مسئولیت، در پی کمک و رفع مشکلات آنان باید اقدام کنند.

وی احسان و نیکوکاری را از آثار ارزشمند آرامش روحی دانست و تصریح کرد: احسان و نیکوکاری سبب تعدیل ثروت در جامعه شده و نظام طبقاتی را از بین می‌برد، دوستی و صمیمیت را بین افراد جامعه، ایجاد کرده و آمرزش گناهان انسان را موجب می‌شود.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: سعادت و عاقبت بخیری انسان های نیکوکار در دنیا و آخرت تضمین شده است و موجب محبوبیتشان در پیشگاه خداوند می‌شود.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر جامعه امروز به دستورات و سفارش های دین و ائمه معصومین(ع) توجه کند بسیاری از مشکلات جامعه رفع خواهد شد، تصریح کرد: در جامعه اسلامی با این میزان ظرفیت و پتانسیل بالای اقتصادی نباید فقیر و مستمند داشته باشیم.

امام جمعه فریدونکنار با بیان این که دستورات دینی همواره راهگشا و تأثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا اصول و مبانی دینی در همه بخش های جامعه نهادینه شود.

حجت الاسلام جلالی با تأکید براین که کمک به محرومان و مستضعفان مهم ترین شاخصه حکومت اسلامی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به عنوان مدافع حقیقی حقوق محرومان و مستضعفان جهان، همواره در این مسیر ثابت قدم بوده و امید مستضعفان به تلاش های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که کمک به محرومان و بخشش اموال در راه خیر یکی از مهم ترین صفات مؤمنان و انسان های با تقوا است، بیان داشت:  به حتم کسی که با فاصله گرفتن از تعلقات دنیوی سرمایه خود را در راه خیرو دستگیری از محرومان جامعه به کار می گیرد نزد خداوند متعال از یک اجر و ثواب بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که اختصاص بخشی از اموال و دارایی ها در راه خدا و کمک به محرومان سبب تزکیه مال و نفس افراد خیر خواهد شد، بیان داشت: باید تلاش کنیم فرهنگ کمک به دیگران در جامعه ما بیشتر نهادینه شود.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ملت بزرگ ایران در حس نوع دوستی و دستگیری از هم نوع جزء ممتاز ترین ملت ها هستند، تصریح کرد: مردم کشورمان هر جا که احساس کردند فردی در جامعه نیازمند کمک و دستگیری است پیشگام تر از دیگران در این عرصه گام برداشتند.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که حمایت از ایتام و فقرا در سیره ائمه معصومین(ع) بسیار پررنگ و شاخص بوده است، خاطرنشان کرد: مولای متقیان علی(ع) در دستگیری از محرومان و ضعفا به عنوان یک الگو در جهان بشریت مورد توجه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از سیره علوی است، بیان داشت: اگر عدالت علوی که یک منشور ارزشمند جهانی است در جامعه نهادینه شود به حتم فقر از جامعه اسلامی رخت خواهد بست.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اگر فرهنگ صرفه جویی و مصرف صحیح در جامعه نهادینه شود، امکانات به طور صحیح و متوازن در میان همه اقشار مختلف جامعه توزیع خواهد شد، تصریح کرد: متأسفانه امروز عده ای در کشورمان در رفاه مطلق و بخش قابل توجهی نیز در فقر مطلق به سر می برند که این مسأله زیبنده جامعه اسلامی نیست.

امام جمعه فریدونکنار با تأکید براین که همان طور که در اندیشه اسلامی آمده ثروت و قدرت باید ابزاری برای خدمت به عموم جامعه به ویژه محرومان و مستضعفان باشد، خاطرنشان کرد: نباید در جامعه اسلامی ثروتمند هر روز بر دارایی اش افزوده شود، اما انسان های فقیر بیشتر در مسیر فقر قرار گیرند./1317/202/ب2

ارسال نظرات