۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۴۸۶۴۵۰
مدير حوزه علميه كاشان:

به سراغ چشمه هاي فياض دين نرفته ايم

مدير حوزه علميه كاشان گفت: تمام آنچه در اديان و مكاتب بشري است و بشر با دست خود براي خودش ساخته است در دين آمده اما ما به سراغ چشمه هاي فياض دين نرفته ايم.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجي پنجشنبه شب در مراسم عزاداري فاطمه زهرا(س) هيأت شهداي گمنام كاشان مؤسسه شهيد تورجي زاده که در بقعه امامزاده ابراهيم در خيابان امام خميني(ره) كاشان برگزار شد، گفت: عظمت و ادب و ايثار و از خود گذشتگي در كربلا به راحتي قابل وصف و درك نيست و تنها در حد و اندازه خود متوجه مي شويم.

وي افزود: هر بار بخشي از حادثه كربلا را متوجه مي شويم و هركدام از بزرگان هر بار مطلبي را در باره حادثه نوشته اند كه بيانگر اين است كه حادثه كربلا تمام شدني نيست.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اين که حادثه كربلا تمام شدني نيست، گفت: كربلا قائده اي است كه هيچگاه تمام شدني نيست و براي هميشه تاريخ است و امروز با وجود اينكه حدود هزار و سيصد سال از حادثه كربلا گذشته است، هر سال زنده تر و جامع تر و كاملتر و ماندگارتر و جهاني تر شده است.

وي افزود: همه تلاش مي‌كنند تا كربلا نماند چرا كه هر تفكر غير شيعي با كربلا مخالف است حتي برخي از فرقه هاي اسلامي به ويژه وهابيت مخالف سرسخت كربلا هستند و اين يك قائده كلي است، بنابراين ديدگاه ما نسبت به عاشورا بايد اين باشد كه راز ماندگاري عاشورا چيست.   

مدیر حوزه علمیه کاشان با اشاره به اينكه شهيد مطهري مي گويد، راز ماندگاري دين چيست و چرا دين كهنه نمي شود و نمي توان دين را به گذشته ارجاع داد، گفت: دين حكم خدا است و كسي نمي تواند حكم خدا را تغيير دهد چرا كه اگر خدا حكمي را بيان كرده است براي هميشه بشريت بيان كرده و اين درحالي است كه دنيا عوض مي‌شود اما انسان عوض نمي شود.

حجت الاسلام فرجي بیان کرد: انسانها قابل تغيير نيستند و ما تنها با يك سري قوائد رفتار انسانها را تغيير مي دهيم، بنابراين احكام خدا براي هميشه بشريت است و چون ما با احكام دين آشنا نيستيم اين قوائد را تنها يك قوائد كلي مي دانيم كه مي تواند كه بشريت را به سرچشمه مقصود و مطلوب و كامل برساند، اما چون بشريت اين سرچشمه فياض دين را نمي شناسد متمسك به اديان سوسياليسم و ماترياليسم و ماركسيسم و فمنيسم و اومانيسم مي‌شود و در ادامه وقتي متوجه مي شوند اين اديان حرفي براي گفتن ندارند گرايش هاي بعدي را دارند.

وي افزود: اگر سوسياليسم جواب داده بود، اومانيسم درست نمي شد و مكاتب ديگري كه يكي بعد از ديگري آمدند درست نمي شد، چرا كه هرچه اين مكاتب را درست كردند باز هم ديدند كمبودهايي وجود دارد اما  وقتي به دين مراجعه مي كني متوجه مي شويد دين تمام آنچه در اديان مكاتب بشري است و بشر با دست خودش براي خودش ساخته است در دين آمده است اما ما به سراغ چشمه هاي فياض دين نرفته ايم.

مدير حوزه علميه كاشان در ادامه به علت اينكه شب مبعث بايد زيارت عاشورا خواند، اشاره كرد و گفت: اگر مبعث وجود دارد دليل آن كربلا است و اين درحالي است كه بالاترين معجزه پيامبراكرم قرآن است و بالاترين عبادت اش نماز است و به قول حاج شيخ عباس قمي پيامبراكرم(ص) 4 هزار و 444 معجزه داشته است اما قرآن ماندگار شده و بقیه معجزات پيامبر(ع) مقطعي بوده است.

حجت الاسلام فرجي در ادامه از نماز به عنوان يكي ديگر از مباحث عبادات نام برد و افزود: هنگام  سلام دادن به امام حسين(ع) مي گوييم ‹‹اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلاةَ›› شهادت مي دهم كه تو نماز را زنده نگهداشتي و امام حسين(ع) عصر روز تاسوعا و شب عاشورا به قمر بني هاشم گفت، از دشمن براي اقامه نمازي كه خداوند آن نماز  دوست دارد مهلت بگير و اين در حالي بود كه سپاهيان عمر سعد نيز همه نماز خوان بودند و سي هزار نفر به عمر سعد اقتدا كردند.

وي افزود: اگر نماز الهي و نماز ولايي نباشد نماز نيست چرا كه لشكر عمر سعد نيز نماز خوان بودند اما ولايت نداشتند از اين رو آنها نماندند و آثاري از عمر سعد و لشكر كفر باقي نمانده است، اما براي امام حسين(ع) كه مي خواستند اثري از او نباشد، امروز ميليونها زائر در روز اربعين حسيني با پاي پياده به زيارت حضرت مي روند.

مدير حوزه علميه كاشان ابراز کرد: علماي اسلام قبل از اقامه نماز به امام حسين(ع) سلام مي دهند و بعد از نماز نيز به امام حسين(ع) سلام مي دهند چرا كه نماز از امام حسين(ع) مانده است و  هرچه هست از امام حسين(ع) است و بايد قدر بدانيم./202/1307/ب1

ارسال نظرات