۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
کد خبر: ۴۸۶۴۳۰

بازدید نمایندگان شورای عالی حوزه‌‌های علمیه از مدارس اصفهان

نمایندگان شورای عالی حوزه‌‌های علمیه، با حضور در تعدادی از مدارس اصفهان، اقدامات صورت گرفته در راستای طرح تحول حوزه را تشریح کردند.
دیدار آیت الله غروی و اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم با اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام المنتظر نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام محمدعلی اخویان مسؤول نظارت و بازرسی شورای عالی حوزه علمیه قم و حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه قم، در سفری دو روزه به استان اصفهان، به مدارس علمیه صاحب الزمان(عج)، امام صادق(ع)، مدینة العلم شهرضا، امام المنتظر نجف آباد، آیت الله علوی خوانسار، امام خمینی و آیت الله گلپایگانی شهر گلپایگان سفر کرده و با ائمه جمعه، مدیران، اساتید و طلاب این حوزه‌های علمیه این شهرستان‌ها دیدار کردند.

این دیدارها با هدف تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه علمیه در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون تحول حوزه علمیه و همچنین بررسی دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات مدیران مدارس، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه برگزار گردید.

آیت الله غروی در جمع طلاب مدرسه علمیه امام المنتظر نجف آباد طلبگی را موقعیتی ویژه و موفقیتی خاص برشمرد که هرگز تکرار نخواهد شد و اظهار کرد: با وجود این حجم از تهاجم فرهنگی باید در عرصه دین و فرهنگ حضور پیدا کنیم و تلاش کنیم برای پاسخگویی به حملات دشمن، حتی اگر جمعیت طلاب چند برابر هم بشود بازهم امکان پاسخگویی به نیاز کشور را نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان و مدیران باید شرایط را برای تدریس طلاب خوش بیان و درس‌خوان و توانمند فراهم کنند، مصوب شورای عالی حوزه علمیه است که مدارس ۲۰ درصد دروس خود را می‌توانند به طلاب جوان تحت عنوان استاد معین واگذار کنند و این موضوع می‌تواند بسیار سازنده و مفید باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌‌های علمیه، استقلال حوزه علمیه از دولت‌ها را از افتخارات حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: در طول تاریخ حوزه علمیه شیعه از دولت‌ها مستقل بوده است و وابستگی به آن نداشته است، باید برای رفع مشکلات مالی حوزه علمیه بر مسائلی نظیر وقف تمرکز داشته باشیم.

آیت الله غروی با اشاره به تلاش برای اصلاح بیشتر متون درسی حوزه علمیه و بالا بردن سطح علمی و آموزشی دروس حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: تجدید نظرهایی برای دروس سطح یک حوزه علمیه صورت گرفت و با توجه به مقاطع تحصیلی طلاب دسته بندی انجام شد، اگرچه این متون از قوت و قدرت خاصی برخوردار است و برخی متون درسی نقاط قوت حوزه علمیه محسوب می‌شود اگرچه تلاش‌ها برای به روز رسانی و بهتر شدن متون همواره ادامه دارد.

وی ادامه داد: کسی مخالف رشد و تحول حوزه علمیه نیست ولی باید تحول همراه با افزایش رشد علمی طلاب باشد، تحول در حوزه علمیه تا حد زیادی به صورت تدریجی انجام شده است، وجود رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی بخشی از این تحولات است که صورت گرفته، در گذشته رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی وجود نداشته است، امروزه حوزه علمیه از نشریات و مجلات قوی و اثرگذار با موضوعلت مختلف و با تعاریف و استانداردهای روز برخوردار است، جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی نیز در همین راستا تشکیل شده است.

حجت الاسلام نواب نیز در میان طلاب مدرسه امام المنتظر نجف آباد، فرصت جوانی و فراغت از مشکلات زندگی را فرصتی مهم برای تحصیل در حوزه علمیه و کسب معارف دین عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های طلاب و اساتید حوزه انقلابی است و شورای عالی سیاست گذاری حوزه‌های علمیه کشور پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب به تدوین اساسنامه‌ای در این زمینه و تلاش برای رفع نقاط ضعف حوزه علمیه در این زمینه پرداخت.

وی با اشاره به وجود ۵ مقطع تحصیلی سیکل، دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود اشخاص به حوزه علمیه، تصریح کرد: دروس در میان ورودی‌ها تغییر کرده است و قرار نیست همه با سطوح علمی مختلف هم سطح یکدیگر طلبگی را آغاز کنند، ضمن اینکه برنامه‌های مختلفی از نظر تحصیلی برای طلابی که به دنبال فعالیت‌های علمی و اجتماعی مختلف هستند در نظر گرفته شده اشت و هرطلبه با توجه به نیازهای خود می‌تواند دروس مختلفی را فرابگیرد، ضمن اینکه نظام آموزشی حوزه علمیه در آینده نزدیک به مرور تغییراتی مفید و اثرگذار خواهد داشت.

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه حوزه علمیه عقیم نشده است و اگر کسی ظرفیت‌های علما را داشته باشد و برای درس وقت بگذارد، اظهار کرد: کسی که برای خود ارزش قائل باشد برای وقت خود هم ارزش قائل خواهد بود، علما زمان بسیار زیادی را برای تحصیل و فراآموزی علوم مختلف صرف کرده و می‌کند.

اساتید و مدیر مدرسه امام المنتظر نجف آباد و حجت الاسلام والمسلمین حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، طی جلسه‌ای صمیمانه با نمایندگان شورای عالی حوزه علمیه قم، به تبیین نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود پیرامون نظام آموزشی حوزه، دروس حوزوی و مسائل فرهنگی وعلمی طلاب پرداختند.

از نکات قابل توجه این جلسه کم رنگ بودن دغدغه‌های مادی و توجه ویژه اساتید به مسائل علمی و فرهنگی طلاب بود، سنگین بودن برخی دروس برای برخی پایه‌ها به ویژه در سطح مقدمات، کم بودن زمان برای تدریس محدوده دروس و لزوم کاستن از محدوده برخی دروس، ایجاد فضای مناسب برای طلاب مستعد جهت تدریس و فراگیری فنون تدریس از دیگر مسائلی بود که در این جلسه به سمع و نظر نمایندگان شورای عالی حوزه علمیه قم رسید.

همچنین جلسه‌ای در مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی شهرستان گلپایگان با حضور مدیران و اساتید مدارس علمیه گلپایگان و خوانسار و نمایندگان شورای عالی حوزه علمیه قم برگزار شد، این جلسه نیز مانند دیگر جلسات بیشتر از اینکه دغدغه‌های مادی نظیر پایین بودن میزان شهریه طلاب و حق التدریس اساتید باشد محفلی بود برای بحث‌های جدی و مبنایی پیرامون مباحث آموزشی و متون درسی حوزه‌های علمیه.

یکی از مهمترین مسائلی که در این جلسه مطرح شد بحث کاستن از تعطیلی‌های حوزه‌های علمیه و برنامه ریزی بیشتر و دقیق‌تر به منظور پر کردن اوقات فراغت طلاب در ایام تعطیلات تابستانی بود، همچنین برخی اساتید و مدیران مدارس معتقد بودند سن ورودی طلاب در مقاطعی نظیر کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری قدری برای حضور در حوزه علمیه و تطبیق با شرایط و اصول حوزه علمیه می‌تواند دیر باشد و بهتر است جذب در سنین پایین‌تر بیشتر باشد.

برخی از اساتید نیز بر اهمیت تبیین و تدوین دقیق‌تر برخی متون درسی تأکید داشته و از نمایندگان شورای عالی حوزه علمیه خواستار وضع قوانین نظارتی بیشتر و دقیق‌تر در جذب اساتید و مدرسان حوزه علمیه به منظور افزایش سطح علمی طلاب و روحانیون به ویژه در سطوح بالا و عالی شدند، همچنین تدابیر ویژه برای بالا بردن مراتب معنوی و اخلاقی طلاب با برنامه ریزی دقیق و جدی از دیگر خواسته‌های اساتید و مدیران مدارس علمیه بود.

در ادامه این جلسه آیت الله غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به تشریح نکاتی پیرامون طرح تحول حوزه علمیه و مسائلی در راستای نظرات و پیشنهادات اساتید و مدیران مدارس علمیه خوانسار و گلپایگان پرداخت و بر پیگری دقیق نظرات و پیشنهادات و انتقادات مدیران اساتید و طلاب توسط شورای عالی و معاونت نظارت و بازرسی شورای عالی حوزه علمیه قم برای رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌تر علمی، فرهنگی و تحصیلی در حوزه علمیه تأکید کرد./1304/ 502/ص

ارسال نظرات