۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۴۸۶۴۱۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

برخی در پرتو آیات قرآن عقاید باطل خود را مطرح می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: برخی افراد چهار آیه قرآن را می‌خوانند و در پرتو آن آیات، عقاید باطل خود را مطرح می‌کنند که این مصداق تحریف است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم، در ادامه بحث تحریف‌ناپذیری قرآن کریم، اظهار کرد: اگرچه در چهار آیه قرآن کریم کلمه تحریف آمده است؛ اما بعضی آیات داریم که کلمه تحریف در آن نیست ولی محتوای تحریف در آنها وجود دارد.

وی افزود: مثل آیه 78 سوره آل‌عمران که خداوند می‌فرماید: «و ان منهم لفریقا یلهوون السنتهم بالکتاب لتحسبوهم من الکتاب و ما هم من الکتاب و یقولون هو من عند الله و ما هم من عندالله و یقولولون علی الله الکذب و هم یعلمون»؛ گروهی از اهل کتاب از کتاب حرف می‌زنند تا کلماتشان جزء کتاب به حساب بیاید در حالی که جزء کتاب نیست و به خدا دروغ می‌بندند در حالی که می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کلمه تحریف در این آیه نیست؛ اما معنای تحریف کاملاً در آن هست، ادامه داد: مثل کسانی که چهار آیه قرآن را می‌خوانند و در پرتو آن آیات، عقاید باطل خود را مطرح می‌کنند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: خداوند در آیه 79 سوره بقره هم می‌فرماید: «فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله»؛ چرا این کار را می‌کنند که با دست خود چیزی را می‌نویسند و به خدا نسبت می‌دهند؟

وی افزود: آیه ادامه می‌دهد: «لیشتروا به ثمنا قلیلا»؛ تا ثمن و پول کمی را به دست بیاورند «فول لهم مما اکتسبت ایدیهم»؛ وای بر آن دستی که این چیزها را نوشت و وای بر آنکه نوشته حقیقت را تحریف می‌کند تا چیزی به دست بیاورد؛ زیرا این افراد می‌خواهد چیزی و سودی کسب کنند؛ اما می‌خواهند از راه گناه به آن برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه آیه سوم که می‌توانیم معنای تحریف را از آن بفهمیم، آیه 46 سوره نساء از زبان پیامبر (ص) است، اظهار کرد: کلمه راعنا در عربی یک معنا داشته و در عبری یک معنای دیگر دارد؛ راعنا در عربی یعنی به ما نگاه کن و توجه کن؛ اما در عبری یعنی ای خبیث تو انسان بدِ بین ما هستی.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: وقتی یهودی‌ها پیش پیغمبر می‌آمدند و کلمه راعنا را به کار می‌بردند معنای عبری این کلمه مد نظرشان بود که این یعنی تحریف «و یقولولن سمعنا و عصینا»؛ می‌گفتند ما سخنان شما را شنیدیم؛ اما عصیان می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد به پیامبر می‌گفتند: «اسمع»؛ بشنو «غیر مسمع» کاش نمی‌شنیدی که یک نوع نفرین است و به پیامبر می‌گفتند: «راعنا»؛ این راعنا اگر معنای عربی آن باشد؛ یعنی به ما توجه کن ولی منظورشان معنای دیگر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اینها زبانشان را به این کلام می‌چرخاندند؛ اما در دل به پیامبر توهین کرده و «و طعنا فی الدین» دین را استهزاء می‌کردند.

وی اضافه کرد: این هم یک نوع تحریف است که کسی فعلی را به کار ببرد؛ اما منظور او آن معنای مورد نظر خودش باشد.

امام جمعه بجنورد گفت: با توجه به تفسیر آیات قرآن همراه با معنای لغوی آنها روشن شد که تحریف در حقیقت کنار زدن یک چیز و قصد متکلم را دست‌کاری کردن است؛ اما این تحریف در قرآن به این معنایی که مشهور است وجود ندارد./202/9314/ب1

ارسال نظرات