۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۴۸۶۳۸۹
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تشریح کرد؛

سه عامل جذب محبت خداوند

حجت‌الاسلام غلامرضایی با استناد به روایات از دین، تواضع و گذشت به عنوان سه عامل جذب محبت الهی نام برد و این سه عامل را زینت طلبگی معرفی کرد.
محبت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامرضایی در جلسه عمومی اخلاق که در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) برگزار شد به تبیین عوامل جذب محبت خداوند از دیدگاه روایات پرداخت و گفت: دین، تواضع و گذشت در کلام نورانی  امام صادق(ع) سه عامل محبت آور معرفی شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هر دینداری محبوب درگاه ایزدی نیست، اظهار داشت: با توجه به اینکه در یک جای آن آمده «قد افلح المؤمنون» و در جایی دیگر آمده «ویل للمصلین» در‌می‌یابیم دو نوع چهره مذهبی وجود دارد که برخی از آنها رستگارند و برخی دیگر نیز اهل عذاب خواهند بود.

وی ادامه داد: یک روحانی نباید میان علم و عملش تفاوت وجود داشته باشد، چراکه مردم از عالمان دینی انتظار دارند که به آموزه‌های دینی پایبند بوده و به آن عمل کنند.

تواضع، ملاک برتر در جذب محبت خدا

حجت‌الاسلام غلامرضایی با بیان اینکه «تواضع» مرتبه انسان را ارتقا می‌دهد، بیان داشت: با استناد به روایاتی که به دست ما رسیده است به صراحت می‌توان گفت اساسی‌ترین ملاک برای پیامبر شدن پیامبر اکرم(ص) همین مهم بوده است، چراکه در برخی روایات آمده است ایشان به دلیل اینکه متواضع‌ترین شخص بود به پیامبری مبعوث شد.

وی افزود: تواضع در برابر دیگران سبب می‌شود تا در زندگی انسان برکات زیادی ایجاد شود؛ این مسأله همواره مورد تأکید علمای بزرگ اسلام بوده است و در سیره عملی آنان نیز می‌بینیم که در برابر نا ملایمتی‌های دیگران بسیار متواضعانه برخورد می‌کردند؛ بنابراین باید گفت مراتب عالیه تنها نصیب افرادی می‌شود که روحیه‌ تواضع در اعمال آنها موج بزند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه «گذشت» سومین عامل جذب مبوبیت است، ابراز داشت: منظور از «گذشت» تنها در امور مالی نیست بلکه منظور گذشتن از هواهای نفسانی است؛ بر اساس این انسان‌ها به ویژه طلاب علوم دینی باید استوارانه جلوی لذت‌های دنیوی بایستند و تن به گناه ندهند، چراکه خداوند محبت خویش را در قلبی که آلوده به گناه باشد نمی‌نهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که انفاق مال نیز در جذب محبت الهی بی‌تأثیر نیست افزون بر آن نیز اگر انسان از بضاعت مالی کمی برخوردار باشد و با این وجود هم انفاق کند، اجر و قرب بیشتری در نزد خداوند متعال دارد./841/پ202/ی

ارسال نظرات