۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۸۶۳۳۷
دبیر همایش سراسری بررسی آرای تفسیری علامه معرفت:

آیت‌الله معرفت عمر تحقیقی خود را صرف علوم و معارف قرآنی کرد

حجت الاسلام عیسی‌زاده گفت: آیت‌الله معرفت در قرن حاضر از جمله شخصت‌های نادری بود که بر‌خلاف عرف رسمی حوزه‌های علمیه عمر تحقیقی خود را صرف علوم و معارف قرآنی کرد.
حجت الاسلام عیسی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عیسی عیسی‌زاده، دبیر همایش سراسری بررسی آرای تفسیری علامه معرفت، روز پنج‌شنبه در کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «تداعی معانی در قرآن کریم از منظر آیت‌الله معرفت» که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و هنر قرآن برگزار شد، به معرفی شخصیت علمی و سرگذشت این مفسر برجسته قرآن کریم پرداخت.

حجت الاسلام عیسی‌زاده تصریح کرد: آیت‌الله معرفت در قرن حاضر از جمله شخصت‌های نادری بود که بر‌خلاف عرف رسمی حوزه‌های علمیه عمر تحقیقی خود را صرف علوم و معارف قرآنی کرد.

عیسی‌زاده اظهار داشت: آیت‌الله معرفت زندگینامه‌ای دارند که به قلم خود نگاشته‌اند که در صفحه 2121 جلد دوم کتاب دانشنامه قرآن و قرآن پژوهشی خرم شاهی به چاپ رسیده است.

وی با بیان این که آیت الله معرفت متولد سال 1309 شمسی است، ابراز داشت: وی از مفاخر قرآن کشور بودند که سابقه‌ای بالغ بر نیم قرن فعالیت قرآنی در شناسنامه وی ثبت شده است.

دبیر همایش سراسری بررسی آرای تفسیری علامه معرفت تصریح کرد: آیت‌الله معرفت دوران سطح و مقداری از دروس خارج را در کربلا گذرانده است و در سال 1340 شمسی به نجف مشرف شده و از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سید محسن حکیم، آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی و حضرت امام خمینی(ره)، شیخ حسین حلی و همچنین علامه فانی اصفهانی استفاده کردند.

وی با بیان این که آیت‌الله معرفت در سال 1351 شمسی با مهاجرت به حوزه قم، از دروس آیت‌الله میرزا هاشم آملی بهره جست، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله معرفت، جامعیت وی بود که افزون بر مباحث فقهی و اصولی، به مباحث قرآنی و علوم قرآنی نیز پرداخته است.

حجت الاسلام عیسی‌زاده بیشترین علاقه آیت‌الله معرفت را به فقه و قرآن دانست و تأکید کرد: هر چند آثاری در عرصه فلسفه و حکمت متعالیه از آیت‌ا‌لله معرفت وجود دارد، اما بیشترین آثاری که از وی باقی مانده است در دو زمینه فقه و قرآن بوده است.

وی در ادامه به معرفی آثار شاخص آیت‌الله معرفت پرداخت و یادآور شد: مهم‌ترین آثار آیت‌الله معرفت در زمینه قرآن و فقه است که از جمله آنها التمهید فی علوم القرآن در 10 جلد است که سه جلد آن را در شهر مقدس نجف و مابقی را در ایران نگاشته است.

دبیر همایش سراسری بررسی آرای تفسیری علامه معرفت با بیان این که کتاب‌های صیانه القرآن من التحریف، التفسیر و المفسرون و همچنین شبهات و ردود حول القرآن از دیگر آثار آیت‌الله معرفت در زمینه قرآن و فقه بشمار می‌رود، افزود: یکی از مهم‌ترین آثار آیت‌الله معرفت التفسیر الاثری الجامع است که تا کنون شش جلد آن به چاپ رسیده است.

وی آثار فقهی آیت الله معرفت را فراوان دانست و اظهار داشت: ولایه الفقیه ابعادها و حدودها،‌ جامعه مدنی، مالکیت، رساله عملیه و تمهید القواعد از جمله آثار فقهی آیت‌الله معرفت بشمار می‌آید.

حجت الاسلام عیسی‌زاده ابراز داشت: آیت‌الله معرفت علاوه بر آن که کرسی تدرس در مراکز حوزوی و دانشگاهی داشتند، عضو جامعه مدرسان حوزه علمیه قم نیز بودند.

وی تصریح کرد: آیت‌الله معرفت در 29 دی ماه سال 1385 در سن 76 سالگی فوت کرده و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شدند.

دبیر همایش سراسری بررسی آرای تفسیری علامه معرفت با اشاره به جملاتی که در زندگینامه خودنگاشت آیت‌الله معرفت در رابطه با تحقیقات قرآنی وی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله معرفت گفته‌اند: لایزال به حکم وظیفه شرعی در تحقیق پیرامون مسایل قرآنی اشتغال دارم و هرگز احساس خستگی نمی‌کنم بلکه حالت إبتهاج همیشه مرا فراگرفته و این از برکت قرآن مجید است و الحمد الله علی هذا التوفیق. /878/پ202/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات