۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۸۶۲۸۶
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری:

استیفای حقوق شهروندی در فضای مجازی وظیفه حاکمیتی است

معاون رییس قوه قضاییه راه حل بخشی از مشکلات فضای مجازی را مدیریت احراز هویت در چهار سطح عنوان کرد.
حمید شهریاری معاون رییس قوه قضاییه و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور حمید شهریاری معاون رییس قوه قضاییه و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور حمید شهریاری معاون رییس قوه قضاییه و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری  امروز در اختتامیه همایش فضای مجازی پاک که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: راه حل اول مشکلات فضای مجازی، مدیریت (VPN) یا مدیریت فراراه ها در اینترنت است؛ مدیریت وی پی ان یا فیلتر شکن، پاشنه آشیل هر نوع راهبرد در فضای مجازی است، یعنی اگر شما برای این راه باز تدبیر نکنید، هر فعالیتی که در مدیریت فضای مجازی انجام می دهید، «هباء منثورا» است.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور راه حل دوم مشکلات فضای مجازی را مدیریت احراز هویت در شبکه در چهار سطح عنوان کرد و گفت: هر فردی می خواهد هر فعالیتی در فضاب مجازی انجام دهد، اول باید احراز هویت شود؛ احراز هویت در شبکه دارای سطوح متعددی از جمله هویت از طریق سیم کارت یا سیم تلفن است؛ یعنی هر کس سیم کارت یا خط تلفن می خواهد اول به مخابرات مراجعه کرده تا احراز هویت شود و سیم کارت یا خط تلفن به نام او صادر شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار داشت: دومین سطح احراز هویت در شبکه، احراز هویت از طریق دستگاه سخت افزاری مثل تلفن همراه است؛ به این معنا فردی که سیم کارت خریده، ممکن است آن را در دستگاه های مختلف قرار دهد، هر دستگاهی برای خودش یک شناسه دارد که در شبکه قابلیت ردیابی دارد؛ هر دستگاه باید به فرد اختصاص یافته باشد و مشخصات آن معین باشد.

وی گفت: سومین سطح، از طریق بهره برداری از شبکه و اینترنت است و باید احراز هویت او دقیقا مشخص شود؛ احراز هویت برای دریافت خدمت، چهارمین سطح از سطوح احراز هویت در شبکه است؛ برای احراز هویت در ارائه خدمت رمز یکبار مصرف، توکن و کارت هوشمند ملی وجود دارد.

معاون رییس قوه قضاییه راه حل سوم را استفاده از دانش فارنزیک دانست و تصریح کرد: اگر کسی تخلفی کند، برای ادله احراز این تخلف فرد نیاز به دانشی دارد که این ادله محکمه پسند باشد؛ این شبکه این گونه است که وقتی در فضای مجازی جرمی رخ می دهد، به جای این که مردم را بگیرند و تلفن همراه شان را چک کنند، به یک سری علائم در این شبکه نگاه می کنند و آنها را در فضای مجازی پیگیری و رصد می کنند.

وی گفت: راه حل چهارم، ترویج خدمات الکترونیکی بومی است؛ هر نوع خدمتی در فضای مجازی صورت می گیرد، باید بومی سازی شود، یعنی از ابزارهای خارجی استفاده نکند و این موارد شامل موتور جست و جو، پست الکترونیکی، شبکه اجتماعی و ... می شود.

باید به اموری در مقابل نمونه های خارجی فضای مجازی دست یابیم که از جمله آنها تأسیس شبکه ملی اطلاعات، ایجاد پست الکترونیک ملی، تولید نرم افزار اشتراک عکس و تصویر و فیلم در شبکه، راه اندازی موتور جست و جوی ملی و طراحی نرم افزارهای پیام رسان بومی و غیره اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار داشت: راه حل پنجم، مدیریت شبکه های خارجی است؛ در حال حاضر شبکه  های اجتماعی در کشور ما جولان می دهند؛ وزارت اطلاعات با تلگرام مذاکراتی کرده که لینک های سایت های مستهجن به این شرکت داده می شود و آن کانال مسدود می شود؛ اگر یک اجماع نخبگانی شکل بگیرد، می توانیم با شبکه های خارجی یک داد و ستدهایی انجام دهیم.

وی گفت: اگر این راه حل ها را انجام ندادیم، راه حلی جز بستن شبکه های مجازی نداریم؛ باید بخشی از فضای مجازی را که حاکمیت ما را هدف قرار داده است، فیلتر کنیم وگرنه مملکت از دستمان می رود؛ این حرف ها را سال ها است که می زنیم، اگر حاکمیت نمی تواند فضای محازی را مدیریت کند، باید آن را ببندد.

معاون رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برخی از آقایان صحبت کردند که نباید ببندیم، چون این حقوق شهروندی است؛ مگر می شود شبکه ای را که 20 میلیون عضو دارد را بست؟ بله، در شرایط جاری نمی توان بست، اما اگر 5 راه حل اول طی شده باشد، بستن مانع استیفای حقوق شهروندی نیست، بلکه وظیفه حاکمیتی است./822/پ202/س

ارسال نظرات