۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۲۷۴
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح کرد؛

عقلانیت زیر تیغ حربه اقتصادی دشمن/ تکلیف شرعی فضای مجازی مشخص شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: باید درباره فضای مجازی تعیین تکلیف شود، به خصوص تعیین تکلیف شرعی شود.
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالحسن فیروز آبادی امروز در اختتامیه همایش ملی فضای مجازی پاک که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: در فضای مجازی بایستی در حوزه پیشگیری، توانمندی و درمان اقداماتی صورت گیرد و در هر سه حوزه نیاز اساسی داریم که در عرصه فکر و نخبگی در حوزه علمیه کارهای اساسی صورت گیرد.

وی گفت: در کمیسیون عالی محتوا در شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت از کودکان در حال طی کردن مراحل نهایی است؛ در این طرح که بخش های مختلفی دارد، نقش مربیان و والدین مشخص شده و در طرح ها، نگاه به تقسیم کار ملی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: طرح دیگر که در این شورا تصویب شده، طرح فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی است که نهایی شده و تقسیم کار صورت گرفته است؛ یکی دیگرا ز طرح ها، طرح تشکل های اسلامی در فضای مجازی است که بیش از 100 هزار تشکل داریم و عمده آنها(80 تا 90 درصد) مذهبی است.

فیروزآبادی افزود: در سال 95، 2 برابر میانگین سال های گذشته جلساتی را داشتیم و این مطالبه رهبر معظم انقلاب و رسانه ها بود و تا حدودی به این مطالبه جامه عمل پوشانده شد.

وی اظهار داشت: طرحی را در شورای عالی فضای مجازی در خصوص بازی های رایانه ای آماده شده که بحث رده بندی سنی برای بازی های رایانه ای صورت بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که ابزار فضای مجازی، ابزاری اطلاعاتی و ارتباطی هستند، گفت: در حقیقت با مسائلی رو به رو هستیم که ابعاد متعددی دارد و با ذهن انسان در تماس است و ابزار فضای مجازی ابزار اطلاعاتی و ارتباطی هستند؛ این دستگاه ها در فضای مجازی، تکنولوژی در خدمت ذهن و تعقل بشر قرار می گیرد و از ویژگی ها و خواصی برخوردار است که حساسیت ساز می شود و در جامعه تلاطم ایجاد می کند که مختص جامع ما نیست، در غربی ها هم وجود دارد، اما در ما به دلیل این که وارد کننده هستیم، تأثیرات در این حوزه شدیدتر است و غیرقابل پیش بینی تر است.

وی تصریح کرد: فضای مجازی مولد عقلانیت جدیدی است که بایستی به این عقلانیت توجه شود و یکی از مشکلات این است که به خاطر عدم آشنایی به این حوزه و روندهای آن، در زمان مناسب و موقعیت عقلانی ویژه آن قرار نمی گیریم.

فیروزآبادی افزود: در فضای مجازی به دلیل این که عقلانیت مورد خطاب است، تولید علم در ذهن انسان ها صورت می گیرد؛ در این فضا شاهد تولید علم و تحولات بسیار سریع هستیم که اگر می خواهیم در این حوزه که حوزه انسانی و روابط انسانی است، حرکت کنیم، بایستی عقلانیت با شرایط فعلی را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امروزه نظام شبکه ای، یک نظام فکری بوده که در حال پذیرش توسط بشریت است و در همه حوزه ها قابلیت ارتباط و اتصال به هم دارند؛ باید در مبانی عقلی و نظری خود در تعیین حدود اخلاقی نیز بررسی کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: بخشی از فضای مجازی پاک، توجه به اوقات فراعت است؛ چرا که آلودگی از سوی اوقات فراغت در نسل جوان صورت می گیرد.

فیروزآبادی به لزوم مشارکت دسته جمعی در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: شورای عالی فضای مجازی و وزارتخانه ها و حوزه های علمیه باید دست به دست هم دهند تا در فضای مجازی حرکت خوبی را داشته باشیم.

وی با بیان این که دشمن با حربه اقتصادی به سراغ عقلانیت ما آمده است، اظهار داشت: بعید نمی دانم که در چند سال آینده بابت تأیید کردن، دیدن، استفاده و بازی کردن در فضای مجازی پول دریافت کنند. اینها مواردی است که باید تعیین تکلیف شود که به خصوص تعیین تکلیف شرعی شود که آیا حلال است یا حرام و مردم می توانند بازی کنند یا نه و یا این که مدل و جایگزینی ارائه شود که روح اقتصادی داشته باشد؛ چرا که دشمن با حربه اقتصادی به سراغ عقلانیت ما آمده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به لزوم ایجاد محدودیت در فضای مجازی گفت: با سیلی از تهاجمات که از طریق فضای مجازی به سمت ما می آید، با فیلتر و موارد سلبی نمی توان مانع شد، اما می توان محدودیت ایجاد کرد، اما فیلتر باید باشد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام نظام های آموزشی و اقتصادی شکل می گیرد؛ طبق بررسی ها 30 درصد کانال های پُر ترافیک تلگرامی، کانال های آموزشی هستند که بیشتر در حوزه خانواده (آشپزی، بهداشتی، روانکاوی و زبان های خارجی) است و باید برای اینها مدل داشته باشیم و در طراحی مدل، همه دست اندرکار هستند، اما قسمت شرعی را باید با توجه عقلانیت مورد توجه قرار گیرد./822/پ202/س

 

ارسال نظرات