۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۸۶۲۴۷

ابراز تأسف امام جمعه ارومیه از بی‌توجهی مدیران به نماز

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: حضور انگشت شمار کارمندان در نماز جماعت ادارات و یا برگزاری به موقع نماز از مواردی است که متأسفانه مدیران اسلامی به آنها بی‌توجه هستند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی امروز در جلسه اخلاق مدیران که در دانشگاه صنعتی ارومیه برگزار شد، به بخش‌هایی از خطبه ۱۹۹ در باب نماز اشاره و اظهار کرد: امام علی(ع) همواره يارانش را به اقامه نماز توصيه مي کردند و می فرمودند: «نماز را به پا داريد محافظت آن را بر عهده گيريد زياد به آن توجه کنيد و فراوان نماز بخوانيد و به وسيله آن به خدا تقرب جوئيد زيرا نماز به عنوان فريضه واجب در اوقات مختلف شبانه روز بر مؤمنان مقرر شده‌ است.»

وی با اشاره به روایتی از پيامبر(ص)، نماز را به چشمه آب گرمی که بر درب خانه کسي باشد و شبانه روزي پنج بار خود را در آن شتشو دهد تشبيه کرد و گفت: بدون ترديد چرک و آلودگي در بدن چنين کسي باقي نخواهد ماند  گروهي از مؤمنان که زينت و متاع اين جهان و چشم روشني آن يعني فرزندان و اموال آنان را به خود مشغول نداشته حق نماز را خوب شناخته اند.

امام جمعه ارومیه گفت: مصداق کسانی که نماز را بر دل مشغولی های این دنیا ترجیح داده اند آیه ای است که خداوند مس فرماید:« مرداني هستند که تجارت و داد و ستد آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمي دارد».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در اسلام به هیچ مسأله‌ای به اندازه نماز توصیه نشده‌ است، افزود: پیامبر اکرم(ص) اهل بيت خود را به نماز امر مي کرد و خود نيز در انجام آن شکيبایي داشت.

وی گفت: نماز انسان را به خدا نزدیک کرده و از گناه دور می‌کند این درحالی است که برخی افراد به علت معرفت کم به کیفیت و وقت نماز کم‌توجهی می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر لزوم اقامه نماز اول وقت، اذعان کرد: اگر قرار بر دیدار با مسئول بلند پایه باشد مسئولان از مدت‌ها قبل خود را آماده میکنند در حالی که هنگام اذان که خدا بندگان را برای دیدار خود دعوت می‌کند توجهی نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماز خواندن یک مسؤول را فراتر از نماز یک فرد معمولی دانست و ادامه داد: در قیامت مسؤول هم باید پاسخ‌گوی نماز خود و هم پاسخ‌گوی نماز کارکنانش باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور تعداد انگشت شمار کارمندان در نماز جماعت ادارات و یا برگزاری جلسات به وقت نماز از مواردی است که متأسفانه مدیران اسلامی به آنها بی‌توجه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه یکی از معیارهای پیامبر(ص) برای انتخاب فرماندهان و مسؤولان قرآن بود و هر کس که بیشتر قرآن را می خواند در اولویت بود، گفت: مدیر اسلامی باید با قرآن حشر و نشر داشته باشد، امام خمینی(ره) به عنوان مسئول این نظام روزی سه جزء قرآن می‌خواندند و دانشمندی مثل خواجه نصیر‌الدین طوسی روزی ۱۵ جزء قرآن تلاوت می‌کردند.

وی اظهار داشت: متأسفانه امروزه مسئولان و مدیران ما با حضور در جلسات جشن و سرور، به احکام دینی بی توجهی می کنند که این در نظام اسلامی قابل قبول نیست.

مدیران ابتدا حقوق کارکنان را پرداخت کنند

نماینده ولی‌فقیه در آذرابیجان غربی در ادامه به اهمیت انفاق و نیکوکاری  اشاره و تصریح کرد: کسانی که در زندگی به دنبال آرامش و امنیت هستند بیشتر به نیازمندان کمک کنند و خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های مؤمنان و بهشتیان را احسان و انفاق به دیگران برمی‌شمارد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی راز ماندگاری اهل‌بیت(ع) را برخلاف فشار دشمنان که آنها را در تنگنا قرار داده‌ بودند، در منافع آخر بودن و در سختی‌ها اول بودن عنوان کرد و گفت: مسؤولان باید در منفعت و گرفتن حقوق خود آخرین کس باشند و ابتدا آنانی که از نظر اضافه‌کاری و حقوق پایین هستند در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مدیران ابتدا حقوق افراد رده بالا را پرداخت می‌کنند و در آخر اگر چیزی ماند به بقیه می‌دهند که این برخلاف روش اهل‌بیت(ع) است./936/202/ب2

ارسال نظرات