۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۸۶۲۲۰
امام جمعه اهل سنت سنندج در گفت و گو با رسا:

نسبت به رفتار آل سعود متاسفم/ برادرانه در کنار هم زندگی می کنیم

وحدت مسلمانان از قدیم مطمح نظر دشمنان اسلام بوده که می خواستند ریشه اسلام را با تفرقه زائل کنند اما هشیاری و بصیرت مردم و پیروان مذاهب و اقوام راه را بر ایجاد شکاف مسدود کرده است.
ماموستا خدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، ماموستا عبدالرحمن خدایی، امام جمعه سنندج و متولد بانه است و دو دوره نماینده مردم  کردستان در خبرگان بوده است. رفتاری متین و آرام دارد و از برخی رفتارهای مسلمانان گلایه مند است. در ظهر یکی از روزهای گرم در بحثی صمیمی در مرکز بزرگ اسلامی شهر سنندج با او هم کلام شدیم. سوالات خود را به ایشان تقدیم کردیم و او هم با حوصله و طمانینه پاسخ ما را داد در ادامه این گفت و گو را دنبال کنید:

                                                                

وحدت بین مسلمین که بر روی آن تاکید می شود چه نوع وحدتی است؟بحث سیاسی است یا عقلانی  و این که وحدت مسلمین نیازمند یک تلاش همه جانبه است؟

وحدت بین مسلمین وحدت اسلامی است،یعنی قرآن دستور فرموده است انما المومنون اخوة یعنی مومنان برادر یکدیگرند، زمانی که چند انسان از پدر و مادری به دنیا می آیند؛ پدر و مادر حلقه ارتباطی بین آن ها هستند. دین اسلام یک اعتقاد است و این اعتقاد یک حلقه ای است که افراد مومن را با هم پیوند می دهند، پس مومنان تعدادشان زیاد است ولی روحشان یکی است.

اسلام دستور داده کسانی که اعتقاد به دین اسلام دارند و موحد هستند شیعه یا سنی یا هر مذهبی که اعتقاد به اسلام دارند، با هم برادر هستند و فرقی بین آن ها نیست، ایمان و اعتقاد است که مهم است واهمیت دارد، این اعتقاد است که همه را زیر سایه خودش پوشش می دهد، کسی که مومن است اگر خیر برای خودش می خواهد باید این خیر را برای برادر مومن خودش بخواهد و اگر می خواهد ضرری به او نرسد باید بخواهد که به برادر مومنش  هم ضرر نرسد.

رهبر معظم انقلاب در سال 1388 در اردیبهشت ماه در سنندج فرمودند: کسی اگر فردی از اهل سنت باشد و به مقدسات اهل تشیع توهین کند، سنی نیست و اگر شیعه باشد و به مقدسات اهل سنت توهین کند،شیعه نیست.مسلمان واقعی کسی است،که به اصول پایبند باشد، به افراد دیگر احترام گذارد و روحشان را به روح فرد دیگری پیوند بزند وهمانطور که برای خودش منفعت می خواهد خواهان منفعت فرد دیگری است.

                                                                                

پس هنگامی که اتحاد و یکدلی و یک زبانی بین مومنان وجود داشته باشد پیشرفت حاصل می شود، همانطور که مقام معظم رهبری شعار سال 94 را اینگونه نام گذاری کردند، این نام گذاری، شعار قرآنی است . قرآن می فرماید: مومن باید متحد و موافق هم باشند و برادر هم باشند، ان شاالله خداوند به ما این توفیق را عنایت فرماید تا ایمان واقعی داشته باشیم وپروردگار ما را به عنوان فردی مومن و موحد قبول فرماید.

رسا-نظر شما به عنوان نمایند مردم کردستان در خبرگان رهبری هستید در مورد بازدهی و خروجی این همایش ها و سمینار هاوکنفرانس هایی که در مورد وحدت شکل می گیرد چیست؟

مومن واقعی کسی است که پیرو حق باشد خداوند تبارک و تعالی وقتی شیطان را از بهشت خارج کرد و فرمود ملعون هستی، شیطان گفت پروردگارا مرا تا روز قیامت مهلت بده تا تمام بندگان تو را گمراه کنم به جز مخلصان.

ما ادعا نمی کنیم که همه مومنان ایمان خالص دارند ومخلص هستند وقتی مومن به داد برادر مومن خود نرسد اخلاص و ایمان ندارد و تحت دسیسه و وسوسه شیطان قرار گرفته است وگر نه مومن واقعی برادر مومن خود را دوست دارد رسول خدا می فرماید: مسلمانان و کسانی که دارای ایمان هستند مانند یک پایه دیوار هستند که آجرها و سنگ ها همدیگر را پشتیبانی می کنند و به واسطه یکدیگر استحکام پیدا می کنند و در مقابل دشمن محکم بایستند تا دشمن ظفر نیابد امید است خداوند به همه مسلمانان جهان توفیق دهد که مومن مخلصی باشند چون وقتی مخلص باشند؛ شیطان نمی تواند نفوذ کند.

                                                     

 رسا-اکنون که شیطان نفوذ کرده و برادر کشی زیاد شده است باید چه کار کرد؟

متاسفانه دسیسه های شیطان در بین مومنان زیاد شده است ما از خداوند تمنا داریم روزی برسد که هر کدام به احوال خود رسیدگی کنیم و ایمان واقعی پیدا کنیم و توبه کنیم خداوند توبه پذیر است ما از پروردگار توانا می خواهیم همه را به راه حق برگرداند.

رسا- یک سری افراطی گری هایی از سوی بعضی از شیعیان و برخی از اهل سنت تند رو در شبکه های ماهواره ای مانند وصال حق و نور و اهل بیت و فدک و امام حسین و...که باعث توهین به مقدسات طرفین می شود، آیا این افراد شیعه و سنی واقعی هستند؟

نظر من نظر علما است که همه با هم متفق النظر هستیم ،از ابتدای خلق بشر تا به حال همواره هم افرادمحق بوده اند و هم افراد غیر محق،افراد غیر محق مباحث و مسائلی را برای خودشان درستترسیم کرده اند که با قرآن و احادیث و علمای اعلم و محق سنخیتی ندارد.

رسا- راهکار عملی برای مقابله چیست؟

بهترین راهکار امر به معروف و نهی از منکر است که امری است واجب، در این بین نصیحت و هدایت علما بسیار تاثیرگذار است وباید خداوند توفیق دهد اخلاص عمل داشته باشیم.

رسا- مذهب شافعی به دلیل ارادتی که امام شافعی به اهل بیت داشته اند یک قرابتی با شیعیان دارند، در تمام مذاهب اهل سنت محبت به اهل بیت به این صورت است یا فقط این محبت در اهل سنت مختص مذهب شافعی است؟

جواب این سوال، مطالعه وسیعی در مورد تمام مذاهب می خواهد تا اطلاع کافی داشته باشیم ولی حضرت شافعی خودش از عبد مناف به حضرت رسول می رسد واقعیت این است که ایشان محبت ویژه ای نسبت به اهل بیت داشته که در شعری گفته است:

یا آلَ بَيتِ رَسولِ الله حُبُّكُمُ

فَرضٌ مِنَ الله في القُرآنِ أنزَلَهُ

كَفاكُم مِن عظيمِ القَدرِ أنّكُم

مَن لَم يُصلِّ عَلَيكُم لَا صَلَاةَ لَهُ

یعنی اي خاندان نبوّت، محبّت شما فرضي است كه از جانب خداوند در قرآن آمده است. همين در عظمت شأن شما كافي است، آن كس شما را در نماز درود نگفت، نمازي ندارد، (نمازش درست نيست).

امام شافعی خیلی محبت عجیبی نسبت به حضرت فاطمه(س) و امام حسن و حسین داشته است و من کسی را نمی شناسم که این قدر محبت و ارادت به اهل بیت داشته باشد و اسوه مذاهب دیگر هم محب اهل بیت(ع) هستند ولی امام شافعی خیلی علاقه و محبت زیادی داشتند که وقتی انسان مطالعه می کند متعجب می ماند.

                                                                          

رسا –مردم اهل سنت کردستان و کرمانشاه در ایام محرم خیلی به شهادت امام حسین احترام می گذارند آیا شما تایید می کنید؟

کرد ها اکثر قریب به اتفاق چون که مقلد امام شافعی هستند و این محبت به اهل بیت را دارند فرزندانشان را به نام اهل بیت نام گذاری می کنند زنان زیادی نامشان به نام حضرت زهرا و فاطمه متبرک است و پسران زیادی به نام امام حسن و حسین نام گذاری شده اند.

رسا-در مورد بحث افراطی و تند روی در مذاهب اسلامی با وجود این که در کردستان هم اهل تشیع زندگی می کنند و هم اهل سنت  و روابط بین دو مذهب زیاد است، این بحث افراطی گری و اهانت به مقدسات دو گروه در روابط اجتماعی مردم این خطه تاثیری داشته است؟

مردم این ناحیه در مجموع و هر دو فرقه، به ایمان طرف مقابل احترام می گذارند و بین آن ها محبت وجود دارد ولی در هر مذهبی افراد افراطی گری وجود دارند که مشکل ایجاد می کنند، ولی در کل افراد اهل کردستان اهل سنت و تشیع ارتباط شان با هم خوب است و یکدیگر را قبول دارند و به هم محبت قلبی دارند و خود را برادر یکدیگر می دانند.

رسا- آل سعود که خادمین حرمین شرفین هستند چرا ابزار دست غرب در حمله به مسلمانان دیگر قرار گرفتند و باعث شرمساری سایر مسلمانان شدند؟

بنده به نسبت هزاران نفر از این موضوع ناراحت هستم چون من خودم زیارت حرمین شرفین رفتم و این افراد در جوار حرمین شرفین هستند ولی این کاملا روشن است که آن ها در سایه دسیسه های دشمن هستند، گاهی اوقات مومنین می توانند در مقابل دشمن بایستند و گاهی قدرت مقابله با دشمن را ندارند، خدا رحم کند و همه مومنین را به راه راست هدایت کند و در راه دشمن شناسی موفق کند و این محبت و برادری را بین مسلمانان مستحکم کند و ما را توفیق دهد که پشتیبان دین اسلام باشیم و در زمره مومنین مخلص قرار بگیریم.

رسا- ممنون و سپاس از وقتی که برای این موضع قرار دادید./979/404/ب1

ارسال نظرات