۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۴۸۶۱۸۸
آیت الله اعرافی عنوان کرد؛

چهار حوزه مهم توسعه فقه/ ابواب جدید فقهی در حوزه راه اندازی شود

مدیر حوزه های علمیه توسعه فقه را از مهمترین مسائل حوزه دانست و از چهارحوزه کلام، اصول، رجال و حدیث و مسائل موضوعی و مستحدثه به عنوان چهار حوزه مهم توسعه فقه نام برد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در همایش توسعه فقه که در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع توسعه فقه عنوان کرد: ما معتقدیم فقه تشیع دارای جامعیت و شمول است و احکام شریعت ما همه رفتارهای بشری را زیر پوشش خود قرار می دهد و منابع غنی فقه، کتاب و سنت ما از شمول فوق العاده ای برخوردار است و قدرت پاسخگویی به همه نیازهای بشریی تا انتهای تاریخ در آن تعبیه شده است.

وی افزود: قدرت شگفت انگیز فقه اسلامی و فقه مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر اصول پایدار و وجود میراثی که برآمده از تحقیقات بسیار عمیق و خارق العاده است به وجود آمده و این موضوعی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: باید از تراث عظیم و دستاوردهای بزرگ تحقیقات فقهای پیشین صیانت و نگهداری و روز به روز بر عمق آن افزوده شود و حوزه هیچ گاه نباید تصور کند که در مبانی و ابواب مختلف فقهی ذره ای از عمق خود بکاهد.

وی اضافه کرد: توسعه فقه از موضوعاتی است که مورد نیاز امروز جامعه است و همزمان با اعتقادی که به حفظ تراث گذشته داریم، معتقدیم که فقه باید به قلمروهای جدید نیز بپردازد و مرزهای فقه با تأکید بر پایه ها و اساس های خود توسعه یابد.

آیت الله اعرافی با اشاره به مباحث مهم توسعه ای فقه خاطرنشان کرد: نیاز است تا تطورات و تحولاتی در مباحث کلامی، اصولی، رجالی و حدیثی و نیز مباحث موضوعی و مستحدثه ایجاد شود.

وی افزود: عامل مؤثری که باعث می شود تا فقه بالنده شده و ابواب آن غنی تر شود، پرداختن به تحولات و تطورات موضوعی و مستحدثه است که بر آن اساس موضوعات مختلف و مسائل و پرسش های گوناگون به فقه عرضه می شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: این تحول باید در سه سطح صورت گیرد که ابتدا به صورت موضوعات مستحدثه و پاسخگویی به آنها، در سطح دوم اختصاص دادن بخشی از یک باب فقهی به این موضوعات و در نهایت اگر حجم موضوعات و مسائل مطرح شده زیاد باشد، ابواب و کتاب های جدیدی در کنار کتب قدیم به این موضوعات بپردازند.

وی با بیان لزوم ورود به سه بخش جدید اظهار کرد: اگر بخواهیم به سمت ابواب و فصل های جدید فقهی برویم باید در سه موضوع علوم انسانی و اجتماعی، مسائل حقوقی و علوم کاربردی ورود کنیم که امروزه از مسائل مهم به شمار می روند.

آیت الله اعرافی در ادامه تأکید کرد: امروزه علوم انسانی جدید به عنوان نرم افزار زندگی بشر، اداره جهان را در دست دارد و به دلیل ارتباطی که با رفتارهای بشر داشته و توصیه های خاصی که دارد، حتی در مدارس و دانشگاه های ما نیز ورودکرده و نیاز است تا حوزه علمیه در این موضوعات وارد شود.

وی افزود: با توجه به غنای فوق العاده منابع فقهی ما، باید پاسخ نیازهای جامعه در این بخش داده شده و پایه ریزی یک کتاب جدید در این بخش بشود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه ابراز کرد: در هرکدام از موضوعات سه گانه ای که بیان شد، نیاز است تا دانشمندانی در تراز مراجع و علما، سالیان درازی وقت خود را صرف پرداختن به این موضوعات مهم کنند تا ابواب جدید با منهج فقهی صحیح ایجاد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیمودن این مسیر بسیار سخت و دشوار است و مردان این راه کم هستند و مجتهدان مطلق در این بخش نیاز داریم که در یک قلمرو نوآوری داشته باشند و در کنار درس خارج خود که بحث های پیشین را ارائه می کنند، مسائل جدید را نیز مطرح و به آنها به شکلی دقیق و اجتهادی بپردازند./872/پ202/ی

ارسال نظرات