۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۴۸۶۱۶۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

دین‌داری در متن زندگی و عبادت عملی از آموزه های مهم قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: برای برخی افراد خدا اصل نبوده، عبادات آنها حاشیه‌ای بوده و دین در متن زندگی آنها نیست؛ در حالی که دین‌داری در متن زندگی و عبادت عملی از آموزه‌های مهم قرآنی است.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در جلسه تفسیر قرآن در ادامه مبحث تحریف‌ناپذیری قرآن، اظهار کرد: بحث این است که آیا تحریفی در قرآن صورت گرفته یا نه؛ یعنی می‌خواهیم بدانیم بر این قرآن فعلی چیزی افزوده شده یا چیزی از آن کم شده است و آیا در این کلمات قرآن جابجایی صورت گرفته است؟

وی با بیان اینکه در این زمینه باید در وهله نخست سراغ خود قرآن برویم و ببینیم کلمه تحریف در قرآن آمده است یا خیر، ادامه داد: در قرآن هم کلمه تحریف و هم محتوای تحریف آمده است؛ به‌گونه‌ای که در چهار آیه کلمه تحریف به کار رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: آیه اول سوره حج آیه 11 است که خداوند می‌فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلي‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلي‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ».

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: استدلال آیه این است که عبارت «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلي‏ حَرْفٍ» می‌گوید عده‌ای هستند که خدا را عبادت می‌کنند؛ اما خدا در متن زندگی آنها نبوده و گویی در کنار زندگی‌شان است.

وی اظهار کرد: این آیه می‌گوید برای این افراد خدا اصل نیست، عبادات آنها حاشیه‌ای بوده و دین در متن زندگی آنها نیست؛ به‌گونه‌ای که برای آنها عبادت اصل نبوده، حرف و زبانی است و در عمل نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: به عبارت دیگر این افراد آن جنبه عبودیت را منحرف کرده‌اند؛ پس کلمه حرف در این آیه همان معنای لغوی خود کاملاً معنا می‌دهد؛ یعنی عبادت برای این افراد در کنار و حاشیه بوده و در متن زندگی آنها نیست.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: آیه دوم آیه 46 سوره نساء است که خداوند می‌فرماید: «مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ» و یادآور می‌شود که بعضی از یهودی ها کلمات را از جای خود تحریف می‌کنند که در اینجا تحریف به معنای جابجایی است.

وی افزود: بنابراین در این آیه «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ»؛ یعنی یا جای کلمات را عوض می‌کنند یا معنای آن را عوض می‌کنند که این هم تحریف لفظی و هم تحریف معنوی را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: آیه سوم در این زمینه آیه 75 سوره مبارکه بقره است که خداوند در آن می‌فرماید «قَدْ کانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ» که این آیه هم تحریف لفظی و هم تحریف معنوی را شامل می‌شود هرچند بیشتر به تحریف معنوی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: آیه چهارم آیه 16 سوره انفال است که می‌فرماید «وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلي‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ» و تأکید می‌کند هر که در روز جنگ به دشمن پشت کرده و فرار کند به طرف غضب و خشم خدا روی آورده و جایگاهش دوزخ که بدترین منزل است خواهد بود مگر آنکه از میمنه به میسره و یا از قلب به جناح برای مصالح جنگی رود یا از فرقه‌ای به یاری فرقه‌ای دیگر شتابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: این آیه راجع به تاکتیک جنگی است کسی که به جبهه رفت نباید پشت به دشمن کند مگر اینکه دارد برمی‌گردد نقشه را عوض کند؛ یعنی کنار می‌کشد تاکتیک را عوض کند و دشمن را گیج کند، در واقع کسی که روز نبرد اعراض کند اگر کنار کشیدنش در راستای مبارزه‌اش نباشد گناه کبیره مرتکب شده است.

امام جمعه بجنورد گفت: در این چهار آیه قرآن حرف و تحریف و متحرف به کار رفته؛ به‌گونه‌ای که همان معنایی که در لغت هست کاملاً در این آیات هم محسوس است./9314/202/ب2

ارسال نظرات