۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۴۸۶۱۳۹
حجت الاسلام والمسلمین رشاد تبیین کرد؛

نحوه و انگیزه تولید دانشنامه علوم قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به روند تولید دانشنامه علوم قرآنی گفت: طراحی این دانشنامه مکتب وار و ساختار موضوعی بوده و ساختار معرفتی و منطقی منسجمی بر مجموعه حاکم است.
آیت الله رشاد آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و انیشه اسلامی عصر امروز در آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآنی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: فلسفه های مضاف به ویژه فلسفه دین و معرفت شناسی پایگاه اصلی هجوم ها و شبهات است، بزرگان تأکید دارند که قرآن را باید به زبان مردم باید برای آنها بیان کرد؛ تفسیرهایی همچون المیزان و نمونه مورد استفاده در دانشنامه قرار گرفته است.

وی با تقدیر از کمک ها و راهنمایی های حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: ایشان به عنوان مرجعی به روز آنچه اقتضای اجتهاد و مرجعیت است را بیان می کند و در صحنه حاضر است، هر واقعه ای که اتفاق می افتاد حکم آن واقعه را چنان که تکلیف فقها است به جا و به موقع ابراز می کند.

رییس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حوادث به روز به مسائل مردم توجه دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال امروز ایشان در درس خارج درباره خرید و فروش مواد منفجره نظر دادند، این مرجع مسأله روز مردم را مد نظر و به آن اهتمام دارد، هر یک از حوزه ها که حضرت آیت الله مکارم در آن ورود کرده کافی  است تا شخصیت بزرگ ایشان را نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که باید در راستای پاسخگویی به نیازها روز و حاضر تلاش کنیم، ابراز داشت: دانشنامه علوم قرآنی 40 جلد با حدود هزار مدخل اصلی است، منتهی مدخل ها ساختارمند هستند که پیرامون شخصیت و موضوعات کلان است.

وی عنوان کرد: طراحی این دانشنامه مکتب وار و ساختار موضوعی بوده و ساختار معرفتی و منطقی منسجمی بر مجموعه حاکم است و مکتب و نگاه قرآنی شیعه را با تمامی ابعاد و اضلاع آن توضیح خواهد داد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما علی رغم این که مقید به فنون دانشنامه نگاری هستیم و عرف کار علمی است اما در دو سه جهت ملتزم نیستیم، از جمله گفته می شود در دانشنامه نباید نوآوری شود اما ما گفتیم هر مؤلفی که نظر و حرف نو و تازه ای دارد می تواند ارائه کند.

وی اضافه کرد: گفته می شود دانشنامه ها نباید آرای دیگران را نقد کنند اما  ما بی طرفانه گزارش اما نقد می کنیم چون دانشنامه ها ناظر به مسائل زمانه و افکار است، انگیزه تألیف این دانشنامه در رده اول این بود که مطلع شدیم در دانشگاه لیدن هلند دائره المعارفی را به عنوان دائرة المعارف قرآن می نویسند اما وقتی فهرست پدیدآورندگان را دیدیم متوجه شدیم که همگی غیر مسلمان هستند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وقتی نامه را به سرپرست دانشنامه آن ها نوشتم که اشکالاتی بر مقالات آن ها داریم و حاضریم برخی از مدخل ها را بنویسیم و مبانی شیعه را مطرح کنیم، بنده به آدرس دانشگاه لیدن هلند نامه نوشتم اما پاسخ از آمریکا آمد، هلند یکی از جولانگاه های صهیونیست قلمداد می شود نفوذ صهیونیست ها در این کشور بسار قوی و عمیق است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات