۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۸۶۱۲۸
آیت الله مکارم شیرازی:

هجمه ها برای تخریب قرآن کریم از هر زمانی بیشتر شده است/ ضرورت پاسخگویی متقن به شبهات دشمنان

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که هجمه ها برای تخریب قرآن از هر زمانی بیشتر شده است، گفت: دشمنان اسلام را مانع راه استفاده های نامشروع خود می بینند، از این رو ایجاد شبهه می کند که باید به صورت دقیق پاسخ داده شود.
سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآنی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: وقتی به قرآن مراجعه می کنیم در چهار آیه 174 سوره نسا، 15 سوره مائده، 157  سوره اعراف و 87  سوره تغابن قرآن تشبیه به نور شده است.

وی افزود: تشبیه وجه شبهی دارد، اول این است که نور مایه هدایت بوده و تا نور نباشد انسان به مقصد نمی رسد، قرآن مجید مایه هدایت انسان ها برای رسیدن به اوج سعادت و خوش بختی است؛ نور پرورش دهنده همه موجودات زنده است و اگر نور آفتاب نباشد موجود زنده ای در کره زمین نخواهد بود، نور قرآن  هم احیاگر است و انسان را به سوی حیات می کشاند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نور بالاترین سرعت سیر را دارد، اظهار داشت: قرآن مجید برترین سرعت سیر الی الله و سعادت را  برای انسان دارد؛ میوه هایی که بر درختان ظاهر می شود از پرتو نور آفتاب است، میوه های اخلاق، عقاید، ایمان، پیروزی، آرامش در پرتور نور قرآن حاصل می شود.

وی ادامه داد: نور قرآن نسیم های حیات بخشی به انسانیت هدیه و از خفقان جهل جلوگیری می کند؛ نور مایه اجتماع است و قرآن کریم هم مایه وحدت و اتحاد به شمار می رود و به وسیله این کتاب الهی بود که پیامبر توانست همه را گرد مشعل اسلام جمع کند، ظاهرا منظور از حبل الله در آیه، قرآن مجید است؛ باران رحمت الهی در عالم ماده از پرتو نور آفتاب است، قرآن مجید هم باران رحمت الهی است که بر دل ها می بارد.

حضرت آیت الله مکارم ابراز داشت: یکی از آثار نور آفتاب کشتن انواع میکروب ها است و قرآن مجید میکروب های فساد اخلاق، گمراهی، حسد و موارد دیگر را از بین می برد؛ نور از موانع بسیاری عبور می کند و قرآن نیز از موانع گوناگون عبور می کند همانگونه که در صدر اسلام پیامبر موانع را پشت سر گذاشت و حکومت الهی را در جزیرة العرب و مناطق دیگر ایجاد کرد؛ قرآن مجید ترکیب عجیبی دارد که شامل امر، نهی، بشارت، انذار و تاریخ گذشتگان می شود.

وی عنوان کرد: به اندازه که خود را در معرض  تابش نور قرآن قرار دهیم از برکات آن بهره مند خواهیم شد، کار دانشنامه قرآن به چند دلیل در این زمان ضرورت دارد، دنیا آماده پذیرش مکتب معنوی در سطح بالا است که جز در قرآن وجود ندارد، قرآن پاسخی برای عطش روزافزون مردم دنیا است، دانشمند آمریکایی گفته بود که زمانی مردم این کشور صبح با اذان بیدار می شوند، پاسخگویی به این نیاز جهان سیار مهم است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هجمه ها برای تخریب قرآن از هر زمانی بیشتر شده است چون اسلام را مانع راه استفاده های نامشروع خود می بینند، همچنین افراد هوس بازی که می خواهند بی قید و بند آزاد باشند هجمه به قرآن را انجام می دهند، بسیاری از مستشرقین که با زبان علمی وارد می شوند مأمور و مزدور به ایجاد شبهه هستند و این دانشنامه می تواند به این شبهات پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: برخی از فرق اسلامی می گویند که شیعه با قرآن سروکار ندارد اما وقتی این دانشنامه ارائه شود می بینند که سروکار شیعیان از آن ها بالاتر بوده و وصله ناجور آن ها از بین می رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم توصیه های به مجموعه دست اندرکار دانشنامه قرآنی کرد و گفت: هدف باید کیفیت بالا و سپس کمیت باشد، مدارک استفاده شده در دانشنامه باید از مدارک معتبر باشد، اگر منابع آسیب پذیر باشد دشمن سوء استفاده می کند.

وی افزود: مطلب خوب باید عرضه خوب داشته باشد، چینش نباید به گونه ای باشد که خسته آور به شمار رود،  انتخاب فصول و جداسازی مهم بوده و امروزه به عرضه خوب بسیار اهمیت داده می شود؛ شبهات ذکر شده در اثر نباید دامن زده شود، شبهه تخریب کننده است و شبهه را باید حداقلی و برای فهم باید ذکر کرد و نباید پرورش داده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این باید از ایجاز مخل و اطناب ممل پرهیز شود، اظهار داشت: مسأله نباید زیاد و خسته کننده یا کم و مبهم نباشد؛ در اثر باید از ادبیات محترمانه استفاده کرد، گرچه طرف  مقابل حرف های زشتی نسبت به قرآن و مسلمین زده اما ما نباید تحت تأثیر قرار گرفته و از ادبیات نادرست استفاده کنیم./1323/پ202/ص

ارسال نظرات