۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۸۶۰۰۶
معاون فرهنگ دینی معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه:

قرآن معیار قسط و عدالت است

حجت الاسلام لاری با بیان اینکه قرآن شاخصی است که انحراف در آن جای ندارد، گفت: قرآن معیار قسط و عدالت است و قوه قضائیه باید بیش از پیش به آن تمسک کند.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سید محمدمسعود معصومی لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه پیش از ظهر امروز در آیین گشایش چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه، ابراز داشت: قوه قضائیه نقش بی بدیلی در پیشبرد اهداف انقلابی دارد.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه با پرداخت به ارکان دینی به عنوان ارکان فعالیت‌های فرهنگی خود عمل کرده است، ابراز داشت: قرآن اساس فعالیت‌های فرهنگی است و در طول چهار دوره تلاش داشته است تا فرهنگ قرآنی را در میان خانواده های دستگاه قضاء ترویج دهد.

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه با اشاره به گستردگی مباحث قرآنی در قوه قضائیه، تصریح کرد: این فضای رقابتی و مسابقه‌ ای که بسیار مبارک است برای ترغیب و تشویق ‌خانواده‌ها در راستای قرآنی شدن شکل گرفته است، در روایات و متون دینی ما نقش این گونه تعاملات برای بشریت به جد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری قرآن را در نگاه نخست کتابی هدایتگر می دانند و آموزه های آن را برای هدایت بشر تلقی می کنند، ادامه داد: با این نگاه به نظر می رسد که قرآن را کوچک کرده ایم، دعای چهل‌ و دوم که دعای پس از ختم قرآن است سه عنصر اساسی را به عنوان کارکرد اصلی قرآن می خواند.

حجت الاسلام معصومی لاری دانش‌افزایی و بصیرت افزایی را مهم‌ترین کارکرد قرآن دانست و افزود: قرآن علم افزا است و هم نجات بخش جامعه بشری است، کسانی که در زندان با قرآن انس پیدا کرده و آزاد شده  اند در صدد بازگشت آنها بسیار کمتر از دیگر اشخاص بوده است.

وی با بیان اینکه آن عده ای که با قرآن تعامل داشتند هدایت‌یافته و راه سعادت را حتی در ضلالت نیز پیدا کرده اند، ادامه داد: قرآن بر اساس روایات باید در زندگی انسان جریان یابد، قرآن را باید خواند و در آن تدبر کرد و به آن عامل بود، اهمیت انس با قرآن به میزانی است که اگر خواندن نیز ممکن نباشد روایات دعوت به لمس قرآن و استماع آن کرده اند.

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه توزیع مراحل قرآن در طول سال را جهت ارتباط مستمر با قرآن دانست و افزود: عرصه‌‌ سوم که به عنوان کارکردهای اصلی قرآن عنوان گردیده اثربخشی آن به عنوان مانعی برای رفع جهالت، دستگیری و جلوگیری از انحرافات است.

وی تمسک به قرآن را ابزار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن خواند و افزود: امروز با هرمونوتیک قرآن را صامت کردند چنان که در زمان امام علی(‌ع) قرآن را صامت کردند، زمانی که قرآن صامت شد دیگر آن کارکردهای اصلی خود را نخواهد داشت و هدایت نیز به حاشیه خواهد رفت.

حجت الاسلام لاری با بیان اینکه جریان‌های تکفیری و داعش قرآن را ملعبه‌ رفتارهای ضد بشری و ضد انسانی خود کرده و عامل صامت شدن قرآن شده اند، خاطرنشان کرد: با سکوت قرآن و به نام قرآن به مثله کردن انسان و زنده زنده آتش‌زدن انسان‌ها به نام دین دست می‌زنند.

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات آینده پژوهی قرآن معیار است و میزان قسط و عدالت را در قرآن جست‌ و جو می‌کنند، امروز نظریه‌های نجات، قرآن را علم نجات می‌دانند، اگر به سوی قرآن حرکت کردیم زمینه‌ساز ظهور خواهیم بود، زیرا راه زمینه‌سازی ظهور جز حرکت به سوی قرآن نیست.

وی با بیان اینکه در چهار دوره مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان قوه قصائیه بالغ بر ۵ هزار نفر دور اول، ۷ هزار نفر دور دوم، ۹ هزار و پانصد نفر دور سوم و در این دور نیز بیش از ۱۲ هزار نفر شرکت کرده‌اند، ابراز داشت: قرآن شاخصی است که در آن انحراف راه ندارد، مدیران به ویژه اعضای دستگاه قضایی برای بسط قسط و عدل بیش از دیگران نیاز به توجه به قرآن دارند./854/202/ب2

ارسال نظرات