۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۸۵۹۹۹
مسؤول نهاد رهبری دانشگاه محقق اردبیلی:

مبنای علوم بشری اگر اسلامی باشد قطعا انسان را به خدا می رساند

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه اگر مبنای علوم، اسلامی باشد قطعا انسان را به خدا می رساند، گفت: مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه محقق اردبیلی با هدف اسلامی کردن علوم مختلف دانشگاهی ایجاد شده است.
حجت الاسلام مدبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام سیف الله مدبر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سالن بصیرت دانشگاه با اشاره به فعالیت مرکز مطالعات علم و دین در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: 203 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های مختلف عضو مرکز مطالعات علم و دین در دانشگاه محقق اردبیلی هستند.

وی افزود: مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه محقق اردبیلی در دو بخش اساتید و دانشجویی برای اولین بار در کشور راه اندازی شده است.

حجت الاسلام مدبر با بیان اینکه هدف کلی راه اندازی مرکز مطالعات علم و دین، تدوین نقشه تمدن اسلامی است، گفت: این مرکز در چهار گروه آموزشی ریاضی، کشاورزی و محیط زیست، علوم انسانی و گروه معماری فعالیت می کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه اگر مبنای علوم، اسلامی باشد قطعا انسان را به خدا می رساند و اگر مبانی غیر اسلامی داشته باشد، انسان را از خدا دور می کند، تصریح کرد: مطالعات علم و دین و انتشار مجله علمی، پژوهشی از جمله برنامه های این مرکز است.

وی بیان داشت: مرکز حوزه دانشگاهیان استان اردبیل با هدف عضویت دانشجویان سایر دانشگاه های استان در این دانشگاه راه اندازی شده و امیدواریم بتوانیم بخش اساتید را هم در سالتحصیلی جدید راه اندازی کنیم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه برنامه فرهنگ دینی راهبردی با تلاش هفت ماهه تدوین شده است، گفت: در این برنامه شورای راهبردی و کمیته تخصصی تحلیل راه اندازی شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته هزار اصله نهال به عنوان باغ قرآنی در دانشگاه محقق اردبیلی کاشته شده و امسال هم طی روزهای آتی دو هزار نهال مثمر هم به این مجموعه اضافه می شود تا مجموعه کامل شود.

حجت الاسلام مدبر با اشاره به آیه های «الشمس و والقمر بحسبان»، «والنجم و شجر یسجدان» و «والسماء رفعهاو وضع المیزان» از سوره مبارکه الرحمن، تصریح کرد: وظیفه انسان این است که رابطه بین اشیاء را کشف کند نه این که طبیعت را به هم بزند و یا به هم نوع خود آسیب وارد کند و به جای کشف رابطه کورکورانه، تر و خشک را با هم بسوزاند.

وی افزود: باید با طبیعت به سراغ طبیعت برویم که این دیدگاه تمدن اسلام است، چیزی که امروزه کشور های پیشرفته نیز به چنین دیدگاهی رسیده اند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: فردی به نام ماکس پلانک که مسلمان هم نیست، می گوید؛ انسان باید  تواضع داشته باشد چرا که فقط خط خوان طبیعت خداوند متعال است.

وی با اشاره به آیه «والنجم و شجر یسجدان»، گفت: زمانی که انسان این آیه را بفهمد و درک کند که نگاه خداوند به طبیعت چگونه است و نگاه قرآنی و موحدانه به طبیعت داشته باشد، این نگاه نگاهی توحیدی است./937/202/ب2

ارسال نظرات