۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۸۵۸۹۲
رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

رها شدن بخشی از جامعه از نفوذ فرهنگی داخلی، فاجعه حوزه فرهنگ است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون فاجعه فرهنگی در کشور رها شدن تدریجی بخش مهمی از جمعیت ما از نفوذ فرهنگی داخلی و رفتن زیر پوشش نظام فرهنگی دشمنان است.
حسن بنیانیان- نشست با هنرمندان خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسن بنیانیان، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه سه‌شنبه در نشست با اهالی فرهنگ و هنر خراسان شمالی که در سالن سوره حوزه هنری استان برگزار شد، با اشاره به ضرورت پیاده شدن هنر در زمینه‌های مختلف زندگی، افزود: باید تلاش کنیم تا ذوق و سلیقه و هنرورزی در تمام شئون زندگی ما ساری و جاری شود.

وی با بیان اینکه اسلام تأکید فراوانی به زیبایی دارد؛ اما متأسفانه ما در بسیاری از موارد به آن کم‌توجه هستیم، اظهار کرد: اگر محیط پیرامونی انسان‌ها، آنها را به نظم و زیبایی دعوت کند بدون شک این مسئله بر عملکرد و تصمیم‌گیری آنها تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد.

بنیانیان با اشاره به لزوم تذکر به مدیران اجرایی برای توجه بیشتر به هنر و زیبایی، خاطرنشان کرد: خلق زیبایی ویژه هنرمندان نبوده و نیاز همه انسان‌ها در تمامی اجزای زندگی است؛ زیرا اگر این بستر آماده شود زندگی ارزش بیشتری یافته و انسان ارزشمند می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران جامعه در خلأ تصمیم نمی‌گیرند بلکه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آنها بر اساس اعتقادات صورت می‌گیرد، ادامه داد: اعتقادات و ارزش‌های ذهنی ما در تصمیم‌گیری‌ها دخیل است؛ به‌گونه‌ای که امکان ندارد مدیری بتواند اعتقادات خود را در تصمیم‌گیری‌های خود دخیل نکند.

بنیانیان اضافه کرد: بر این اساس اگر دین خدا را به‌درستی در روابط خود جاری کنیم دین شیرین می‌شود؛ اما وقتی به این موضوع کم‌توجهی می‌شود دین تلخ جلوه می‌کند.

وی با بیان اینکه در این راستا همه باید تلاش کنیم باورهای دینی خود را به ارزش و آن ارزش‌ها را به رفتار تبدیل کنیم، تصریح کرد: اگر رفتارهای مبتنی بر ارزش را وارد زندگی و جامعه کرده و در روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود اعمال کنیم بدون شک بسیاری از مشکلات و معضلات موجود مرتفع می‌شوند.

بنیانیان خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است در جلسات و محافل دینی باورهای خود را به رفتار تبدیل کنیم؛ زیرا جامعه ما به‌شدت نیازمند تبدیل شدن باورهای دینی به رفتارهای درست بوده و تا وقتی باورهای ما به رفتار تبدیل نشوند کار ما نیمه‌تمام است.

وی با اشاره به نقش هنرمندان در این زمینه، اظهار کرد: جامعه‌ سالم نیازمند اقتصاد، حکومت، سیاست و خدمات اجتماعی سالم است؛ ازاین‌رو هنرمندان باید در سالم‌سازی حکومت نقش داشته باشند نه آنکه خود را کنار بکشند.

بنیانیان تصریح کرد: اگر هنرمند خود را از سیاست و حکومت کنار بکشد فساد سیاست‌مداران به‌سرعت جامعه را خراب می‌کند؛ به همین دلیل ضروری است هنرمند مصلح اجتماعی بوده و با هنر خود مردم و سیاست‌مداران را نصیحت کند نه آنکه بیرون گود ایستاده و خود را هنرمند مستقل بداند.

وی با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی ما فرهنگ است، افزود: هنرمند باید ریشه‌های مشکلات اقتصادی ما را بشناسد و سپس با استفاده از ابزارهای هنری برای درمان این دردها اقدام کند.

بنیانیان در ادامه گفت: در حال حاضر فاجعه فرهنگی در کشور رها شدن تدریجی بخش مهمی از جمعیت ما از نفوذ فرهنگی داخلی و رفتن زیر پوشش نظام فرهنگی دشمنان است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اکنون جمعیت بزرگی از مردم کشور از دایره مخاطبان کارهای فرهنگی داخلی بیرون مانده‌اند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد./202/9314/ب1

ارسال نظرات