۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۴۸۵۷۷۶
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی:

نابسامانی‌ بانکداری شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست

بنیانیان گفت: دشمن از مشکلات مهمی همچون ساختار نظام بانکی در جهت ضربه زدن به انقلاب و تلقین ناکارآمدی نظام اسلامی بهره‌ می برد.
حسن بنیانیان

حسن بنیانیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می رفت اسلام پاسخگوی همه مسائل را دارد، گفت: این به نظر حرف صحیحی نمی‌آمد مگر اینکه به سمت یک نگرش علمی و جامعه نگر می‌رفتیم که آموزه‌های اسلام را در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره شامل می‌شد.

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حساسیت موجود در کشور در زمینه ربا و بانکداری اظهار داشت: برای اینکه این مسأله مورد توجه ویژه قرار داشت عرصه‌های مختلف را رها کردیم و مستقیماً به سوی بانکداری اسلامی رفتیم که مشکلات شرعی اولیه آن را توانستیم با کمک ظرفیت‌های فقاهتی حوزوی تا حدودی حل کنیم و تأیید آن را از شورای نگهبان بگیریم.

وی افزود: چون در مرحله اجرا و ساختار کارمندی بانک‌ها آمادگی لازم وجود نداشت در اجرای احکام سبب مشکلات زیادی شد و این مشکلات همزمان شد با رشد معضلات اقتصادی جامعه که هم حاصل کاستی‌های داخل بود و هم توطئه‌های دشمن در قالب محاصره‌های اقتصادی که در نهایت سبب شد تا به معضلات اقتصادی کشور دامن زده شود.

رسانه‌ها باید مبانی بانکداری اسلامی را برای مردم تبیین کنند

بنیانیان خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی برای مردم بسیار سنگین آمد و نتوانستند به خوبی معنای بانکداری اسلامی را درک کنند، چراکه مفهوم این مهم برای مردم به طور کامل در رسانه‌ها تبیین نشد.

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مفهوم پول با تعریفی که هم‌اکنون موجود است با گذشته متفاوت است، عنوان کرد: در زمان قدیم ارزش پول در سکه‌های طلا و نقره بوده است؛ اما در فضای مدرن کاغذهایی چاپ شد که نمایندگی ارزش‌های پولی را به عهده دارد و هر سال که تورم بالا می‌رود ارزش پول کاسته می‌شود.

برای صدور حکم فقهی باید نسبت به مسائل اقتصادی و بانکی آشنا بود

وی ادامه داد: تلقی مردم این بود که اگر ارزش پول را به‌طور کامل بگیریم مرتکب ربا خواهیم شد؛ اما باید گفت این مسائل به طور جدی در حوزه‌های علمیه برای روحانیون هم توضیح داده نشد چراکه اگر ما مبلغ یک میلیون تومان قرض‌الحسنه می‌دهیم در حالی که نرخ تورم 20 درصد است بعد از یک سال اگر یک میلیون و 200 هزار تومان برگردانیم یعنی اصل پول را داده‌ایم و بیشتر از این مبلغ ربا محسوب می‌شود.

بنیانیان یادآور شد: به لحاظ منطقی باید هزینه کارکنان بانک را نیز به آن اضافه کنیم؛ شرایط اقتصادی ما این را نشان می‌داد که اگر به عنوان مثال شخصی مبلغ یک میلیون تومان وام گرفت بعد از گذشت یک سال باید یک میلیون و 230 هزار تومان برگرداند و این مبلغ دستمزد کارمندانی است که با زحمات بسیار تلاش کرده‌اند تا وام به دست ما برسد؛ بنابراین ضرورت دارد علما برای صدور حکم فقهی در مورد بانک‌ها به طور کامل به مسائل اقتصادی آشنا باشند.

دشمن برای ضربه زدن در کمین است

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین آثار مخرب مشکلات اقتصادی در افکار عمومی پرداخت و بیان کرد: اولین پیامد ناگوار این مشکلات این است که نشان  می‌دهد نظام جمهوری اسلامی در اهداف خود موفق نبوده است چنانکه گاهی هم دشمن از این پدیده‌ها در جهت ضربه زدن به انقلاب اسلامی بهره‌های فراوان می‌گیرد تا به همگان القا کند که اسلام ظرفیت و توان پاسخگویی به همه نیازهای بشری را ندارد.

وی اضافه کرد: نباید کاستی‌های اقتصادی و غیره را به پای اصل اسلام نوشت چراکه با توجه به مشکلات در‌می‌یابیم همه این نقصان‌ها مربوط به روش و کمی دانش ما در برخورد با مسائل است؛ به هرحال ضروری است بخشی از این نقصان‌ها در حوزه‌های علمیه و بخشی دیگر از آن میان مردم جامعه تبیین شود تا آرام آرام در جهت بهبود نظام اقتصادی کشور گام برداشته شود.

بانکداری کنونی مشروعیت نظام اسلامی را هدف گرفته است

بنیانیان در پایان با اشاره به اینکه نابسامانی‌های موجود در نظام بانکداری شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست، ابراز داشت: این مشکلات سبب رنجیده خاطر شدن ملت شریف و ولایت‌مدار ایران شده است؛ بر این اساس برای اینکه مسأله بانکداری برای مردم تبیین شود باید به‌طور جدی در رسانه‌ها تبلیغات صورت پذیرفته و میزگردهای علمی تشکیل شده تا ابعاد مختلف اقتصادی برای مردم به طور کامل و تفصیلی برای مردم تشریح شود./841/ت301/س

ارسال نظرات