۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۸۵۷۴۴
کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

لزوم آموزش سواد رسانه ای به طلاب برای تبلیغ در فضای مجازی

فضل الله نژاد با اشاره به ضرورت سواد رسانه ای در تبلیغ فضای مجازی گفت: شناخت مقتضیات فضای مجازی و تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی از مهمترین نیازها برای ورود به فضای مجازی است.
محمدهادی فضل الله نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد هادی فضل الله نژاد کارشناس فضای مجازی، پیش از ظهر امروز در معاونت تبلیغ حوزه علمیه با اشاره به مشکلات ورود طلاب در فضای مجازی ابراز داشت: در بحث فضای مجازی بر خلاف دیگر عرصه های رسانه ای از قبیل سینما و تلویزیون، طلاب همزمان با دیگر اقشار جامعه وارد این فضا شدند ولی به خاطر این که مقتضیات آن فضا ر در نظر نگرفته بودند مشکلاتی به وجود آمده است.

وی با اشاره به آسیب هایی که در فضای مجازی متوجه خود طلاب شده است، ابراز داشت: غرور علمی و معنوی که در برخی طلاب وجود دارد بدترین عامل آسیب طلاب می شود و آنا را دچار لغزش می کند و موارد زیادی را داشته این که از انسان های درشت از نظر علمی و معنوی در فضای مجازی گرفتار شده اند.

فضل الله نژاد با اشاره به ندانستن و نشناختن مقتضیات فضای مجازی خاطرنشان کرد: اشخاص مذهبی که در مواجهه با نامحرم و یا شبهات اعتقادی در فضای واقعی محکم هستند وقتی در یک فضای مجازی نوع مراوده ها متفاوت می شود و به صورت مستمر و طولانی و در فضای خصوصی قرار می گیرند با جنبه ای از رفتار مواجه می شوند که با آن آشنایی ندارند و رفتار نا مناسبی را از آنان شاهد هستیم.

وی افزود: با وجود این که طلاب زیادی در فضای مجازی داریم ولی باز هم از دیگران عقب هستیم زیرا نتوانستیم این فضا را بشناسیم و افراد را جذب کنیم در حالی که مثلا مبلغان مسیحی و دیگر ادیان و فرق در مواجهه با مخاطبان خود در فضای مجازی بسیار دقیق و با حوصله عمل می کنند.

کارشناس فضای مجازی با بیان این که اگر در فضای مجازی از گردونه تولید محتوا باز بمانیم فراموش خواهیم شد، اظهار داشت: مواجهه مستمر و طولانی مدت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار اهمیت دارد و باید مخاطبان ما را به عنوان یک شخص بشناسند و این نیاز به شخصیت پردازی دارد که برخی طلاب گاهی دچار افراط در این زمینه می شوند.

وی نوع تلاش برخی طلبه ها را برای هدایت مردم مشکل آفرین دانست و گفت: نقد مستقیم بنیادهای فرقه های انحرافی و مباحث مستقیم در این زمینه مؤثر نیست بلکه باید ابتدا از مقدسات فرق انحرافی تقدس زدایی کنیم و برای هر فرد به اندازه کافی وقت بگذاریم تا بتوانیم با او ارتباط برقرار کنیم و به همین جهت نیاز به نیروهای زیادی در این عرصه داریم.

فضل الله نژاد یکی از دلایل جذب جوانان به فرقه های انحرافی را برای یافتن راهی تازه برای مشکلات معنوی عنوان کرد و اظهار داشت: از این رو مبلغان فرق انحرافی بیشتر به دنبال جذب جوانان می روند و به جوانان اهمیت ویژه ای می دهند تا با استفاده از فریب و تلقین آنان را جذب کنند.

وی به دلایل عدم موفقیت طلبه ها در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: عدم محکم بودن مبانی اعتقادی و اخلاقی و عدم اطلاع کافی از خصوصیات فضای مجازی و نحوه برخورد با مخاطبان در این فضا مهمترین عوامل عدم موفقیت طلبه ها در فضای مجازی است.

کارشناس فضای مجازی به اهمیت کسب سواد رسانه ای برای طلاب اشاره کرد و گفت: سواد رسانه ای به این معنی است که اگر سفره ای برای ما پهن کرده اند بدانیم چه چیزهایی برای ما مفید است و چقدر باید از آن استفاده کنیم و این سبب می شود که از آسیب ها دور بمانیم و درست تبلیغ کنیم./843/پ202/ی

ارسال نظرات