۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۸۵۶۶۴
رييس ستاد زکات کاشان خبر داد؛

جمع آوري بیش از 9 ميليارد ريال زكات در كاشان

رييس ستاد زكات شهرستان كاشان از جمع آوري 9 ميليارد و 300 ميليون ريال زكات واجب و مستحب در سال جاري خبر داد.
حجت الاسلام مجيد سهراب زاده

حجت الاسلام مجيد سهراب زاده به مناسبت هفته احسان و نيكوكاري و تأسيس كميته امداد امام خميني(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، از جمع آوري 9 ميليارد و 300 ميليون ريال زكات واجب و مستحب در سال جاري خبر داد و گفت: اين ميزان زكات جمع آوري شده، در بخش هاي مسكن محرومين، پروژه هاي عام المنفعه،  جهيزيه، تحصيل و كمك به محرومين هزينه مي شود.

وي يادآور شد: 177 مورد تعمير ساختمان کلي و جزئي با هزينه اي بالغ بر 4 ميليارد ريال براي مسكن محرومين هزينه شده است و 89  مورد جهيزيه و هديه ازدواج با هزينه اي  بالغ بر 3 ميليارد و 500 ميليون ريال براي خانواده هاي بي بضاعت تهيه شده است.

حجت الاسلام سهراب زاده با اشاره به اينكه جو، گندم، خرما، كشمش، گوسفند، گاو، شتر، طلا و نقره  9 قلم زكات واجب است، افزود: زكات به معناي عام  نيز وجود دارد و تمام اموال زكات مستحب دارد، از اين رو پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، هرچيزي زكات دارد حتي اگر زكات مستحب باشد، بنابراين همانگونه كه نمازهاي نافله مكل نمازهاي يوميه است،  زكات مستحب نيزمكمل زكات واجب است.

به گفته وي، زكات به معناي تزكيه نفس، رشد كردن، افزوني بخشيدن و پاك شدن از آلودگي است و وظيفه همه ما است كه از محرومان و نيازمندان جامعه حمايت كنيم  و مشكلات آنها را برطرف كنيم.

حجت الاسلام سهراب زاده در ادامه با اشاره به فريضه فراموش شده زكات در جامعه، گفت: زكات از واجبات خداوند است كه در قرآن 32 مرتبه از واژه زكات استفاده شده است كه 27 بار اين واژه در كنار الصلاه آمده است، بنابراين اگر كسي نماز بخواند اما زكات نپردازد نماز او قبول نمي شود.

رييس زکات شهرستان کاشان از برگزاري جشن ساليانه نيکوکاري در كاشان همزمان با سراسر کشور خبر داد و بيان کرد: صدقه معامله با خدا است و ما مردم مي توانيم با اهداي هداياي خود به نيازمندان توشه اي براي آخرت خود داشته باشيم و کمک به نيازمندان در آيات و روايت متعددي آمده است.

به گفته وي، انجام واجبات وظيفه انسان است، اما انسان با كارهاي مستحبي مي تواند خدايي شود چرا كه مستحبات انسان را به كمال مي رساند و سبب افزايش درجه مي شود. 

رييس ستاد زكات شهرستان كاشان يادآور شد: در حال حاضر شوراي زكات در چهار بخش و شش شهر و 42 روستاي شهرستان كاشان تشكيل شده و در حال فعاليت هستند و شوراي زكات شهرستان كاشان نيز به رياست آيت الله نمازي فعاليت دارد و رهنمودها و حمايتهاي نماينده ولي فقيه دركاشان بهره مند هستيم.

حجت الاسلام سهراب زاده با تأكيد بر اينكه زكات مستحبي جمع آوري شده در هر شهر و روستا بايد در همان شهر و يا روستا هزينه شود، گفت: زكات جمع آوري شده در هر شهر و يا روستا در همان شهر و يا روستا زير نظر شوراهاي شهر و روستا هزينه مي‌شود و ريالي از زكات جمع آوري شده در جايي ديگر هزينه نمي شود.

وي اظهار شد: در بخش‌ها، امامان جمعه رييس شورا، بخشداران قائم مقام و معتمدين بخش عضو شوراهاي زكات بخش‌ها هستند و در روستاها نيز دهيار و امام جماعت و چند نفر از معتمدين و نماينده كشاورزان عضو شورای زكات روستاها هستند و اينها تصميم مي گيرند درآمد حاصله از زكات روستا كجا و چگونه هزينه كنند.

به گفته وي، يكي از اهداف مهم شوراهاي زكات احياي زكات، زنده نگهداشتن زكات و ساماندهي امر زكات است.

حجت الاسلام سهراب زاده در ادامه، طرح اطعام الجنه با مشاركت رستورانها و ديگر صنوف و طرح شجره طيبه را از جمله طرح هاي شوراي زكات شهرستان كاشان اعلام و عنوان كرد: در طرح پر بركت شجره طيبه با اهداي بخشي از محصولات باغ و يا تعدادي از درختان به مدت تعيين شده به محرومين اختصاص داده مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در طرح شجره طيبه در بخش برزك كاشان امسال 3 هزار و 500 ليتر گلاب و عرقيجات جمع آوري شد، گفت: در بحث اشجار و عرض طيب نيز  24 هزار و 200 متر از اراضي گل محمدي و حدود 400 اصله درخت ميوه به صورت مادام العمر به نيازمندان احتصاص داده شد./1307/302/ب2

ارسال نظرات