۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۸۵۶۶۳

چند خبر کوتاه از استان ایلام

زکات پشتوانه مالی برای اقشار ضعیف جامعه، جمع‌آوری بیش از یک میلیارد تومان زکات در ایلام، رسانه ها در خط مقدم جبهه فرهنگی گزیده ای از اخبار کوتاه استان ایلام است.
ایلام

به گزارش خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان امام‌جمعه ایلام، صبح امروز در نشست شورای زکات این استان، با تبریک سالروز تأسیس کمیته امام خمینی(ره)، اظهار کرد: اهمیت زکات در دین مقدس اسلام آن‌قدر بالا بوده که در ردیف نماز که رکن اصلی دین است بیش از 30 بار در قرآن کریم تکرار شده است.

وی، بابیان اینکه اهمیت و ارزش این فریضه الهی، به‌اندازه فریضه نماز است، افزود: پرداختن نکردن زکات، از لسان ائمه معصوم (ع) به‌عنوان یک تهدید جدی برای جامعه به شمار می‌رود که اثرهایی ازجمله نزول عذاب‌های الهی و کمبود نزولات جوی دارد، بسیاری از بلایا معلول پرداختن نکردن زکات است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی، با اشاره به اینکه زکات، یکی پشتوانه مالی و اقتصادی برای قشر ضعیف جامعه است، تصریح کرد: اگر همه زکات پرداخت کنند، به‌طورقطع یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد اسلامی تحقق پیدا می‌کند و ما در جامعه حتی یک فقیر نخواهیم داشت.

امام‌جمعه ایلام، بابیان اینکه اولین گام در امر ترویج پرداخت زکات، فرهنگ‌سازی است، یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی پرداخت زکات در کشور عملیاتی شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد که باید رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی، برنامه‌های متنوع به‌مقتضای زمان و در قالب هنر داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام، برکات بیشتر در جامعه از آثار تکوینی پرداخت زکات است، گفت: تریبون نماز جمعه و ائمه جمعه موردتوجه جامعه است و ترویج پرداخت زکات از رسالت‌های ائمه جمعه، مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است و باید گفت این امر در رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه بسیار مؤثر است.

وی، بابیان اینکه توجه به موضوع نساب در پرداخت زکات بسیار مهم است، ابراز کرد: باید مودیان از هر نظر نساب زکات را رعایت کنند و این نیازمند تبلیغ است که مبلغان عزیز روحانی نیز در امر تشریح نساب زکات در بین اقشار مختلف مردم، باید تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی، با اشاره به اینکه یکی از کارهای بسیار خوب کمیته امداد جمع‌آوری زکات است، خاطرنشان کرد: مردم هیچ‌گونه مخالفتی با پرداخت زکات ندارند اما لازم است که باکارهای فرهنگی و ترویجی در امر زکات، در رفع مشکلات اقتصادی در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه قشر نیازمند تلاش کرد.

جمع‌آوری بیش از یک میلیارد تومان زکات در ایلام

ضیاء رضایی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام، صبح امروز (16 اسفند) در این نشست، اظهار کرد: جشن نیکوکاری در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در استان در قالب سه برنامه برگزار می‌شود.

وی، بابیان اینکه ائمه جمعه استان همکاری و همراهی بسیار خوبی با کمیته امداد استان ایلام در راستای جمع‌آوری زکات داشته‌اند، ابراز کرد: تعامل و همکاری در همه شهرستان‌ها در این زمینه وجود دارد و نقش روحانیت در این عرصه بسیار تأثیرگذار بوده است.

دبیر شورای زکات استان ایلام، بابیان اینکه مبلیغن و روحانیون در نهادهای مختلف به‌ویژه حوزه‌های علمیه نقش تعیین‌کننده‌ای در ترویج فرهنگ زکات داشته‌اند، گفت: در سال جاری یک میلیارد و 8 میلیون تومان زکات در استان جمع‌آوری‌شده که این میزان 66 درصد نسبت به سال 94 افزایش رشد داشته است.

وی، بابیان اینکه از مجموع درآمد جذب‌شده استان در سال جاری سهم فقرا 60 درصد و 40 درصد نیز سهم پروژه‌های عمرانی باید باشد، ابراز کرد: از این میزان در سال جاری 82 درصد سهم فقرا و 18 درصد در قالب طرح‌ها و پروژه‌ها بوده است و از محل زکات پروژه و 6 مسجد و 3 مورد حسینیه در استان موردحمایت قرارگرفته است.

رضایی، بابیان اینکه از محل زکات جمع‌آوری‌شده در سال جاری 26 مورد کمک‌هزینه جهیزیه پرداخت‌شده است، افزود: کمک به 78 مورد بیمار صعب‌العلاج، کمک به تحصیل 44 دانش‌آموز و دانشجوی بی‌بضاعت، کمک به احداث 18 مورد مسکن مددجویان و 3 مورد کمک به آزادی زندانیان نیز از محل زکات جمع‌آوری‌شده پرداخت گردیده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام، گفت: استفاده از ظرفیت 39 مبلغ دینی و مذهبی و برگزاری 50 نشست شورای زکات در نقاط مختلف استان، تعیین مسؤولان زکات در روستاهای استان، تجلیل از مودیان زکات در سطح مکان‌های برگزاری نماز جمعه در نقاط مختلف استان، برگزاری مسابقه انشاءنویسی در مورد زکات در مدارس ابتدایی استان به‌منظور ترویج فرهنگ در بین جوانان و نوجوانان از دیگر اقدامات شورای زکات استان بوده است.

دبیر شورای زکات استان ایلام، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی به ریاست مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام، کمیته فرهنگ‌سازی و تبلیغات به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری 98 جلسه شورای زکات از ابتدای سال جاری تاکنون از دیگر اقدامات این ستاد در استان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه حضور و بهره‌گیری از مبلغین روحانی برای اجرای شدن زمینه رشد و اعتلای فرهنگ زکات بیشتر شود، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و صداوسیما در راستای ترویج فرهنگ زکات و نقش آن در اقتصاد مقاومتی باید فعالیت بیشتری داشته باشند و در این راستا لازم است که تبلیغات بیشتری در خصوص نصاب زکات انجام شود.

رسانه ها در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارند

حجت‌الاسلام علی چراغی پور، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، صبح امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره رسانه و نماز در این استان، در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، اظهار کرد:  فراخوان این جشنواره از تیرماه سال جاری در بین رسانه‌های اعلام و توزیع‌شده است.

 وی، بابیان اینکه این جشنواره در بخش‌های مختلف فرهنگ نماز، اقتصاد مقاومتی، مساجد و نماز، توسعه و ترویج فرهنگ نماز، کانون‌های مساجد و نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر و نماز، کودک و نماز در این استان برگزارشده است، تصریح کرد: خوشبختانه اصحاب رسانه‌ها و نشریات استان استقبال بسیار خوبی از برگزاری این جشنواره به عمل آوردند که بیش از 150 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال‌شده است.

حجت‌الاسلام علی چراغی پور، بابیان اینکه در این مراسم از 11 نفر از برگزیدگان دومین جشنواره رسانه و نماز در استان با حضور اصحاب رسانه استان تجلیل می‌شود، گفت: رسانه‌ها در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارند و زبان گویای جامعه هستند که در ترویج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی نقش مهمی بر عهده‌دارند.

 وی، با اشاره به بیست و چهارمین سالگرد تأسیس و راه‌اندازی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کشور، ابراز کرد: کانون‌های مساجد نقش مهمی در راستای جذب جوانان به مساجد دارند و در این مدت منشأ برکات فراوانی در راستای نشر و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در بین آحاد مردم به‌ویژه نسل جوان بوده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، در ادامه بابیان اینکه یکی از رسالت‌های کانون‌های مساجد ترویج و گسترش فرهنگ نماز در بین اقشار مختلف مردم است، یادآور شد: این نهاد در این زمینه با همکاری ستاد اقامه نماز استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر بخش‌های فرهنگی، برنامه‌های متنوعی در راستای فرهنگ نماز در سطح استان داشته است.

چراغی پور، با تقدیر از همکاری ستاد اقامه نماز استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 281 کانون فرهنگی و هنری در مناطق مختلف استانی ایلام شامل مناطق روستایی و عشایری فعالیت دارند که خدمات فرهنگی و هنری به جوانان علاقه‌مند ارائه می دهند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از 11 نفر از اصحاب رسانه و مطبوعات استان با اهدای  لوح تقدیر شد./879/303/ب2

ارسال نظرات