۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۸۵۶۳۹
آیت‌الله ری شهری:

پیروی از هوای نفس مانع حق‌گویی است

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه پیروی از هوای نفس انسان را از حق‌گویی باز می‌دارد، گفت: انسان اگر از هوای نفس اطاعت نکند حق‌گو می‌شود.
آیت الله ری شهرری

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبداالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند متعال درخواست می‌کند «بارالها! به من توفیق ده تا سخن حق بگویم هرچند گفتن آن سخت باشد».

وی افزود: سخن حق در مقابل سخن باطل قرار دارد، انسان نباید در هیچ زمان و شرایطی از حق گویی امتناع کند.

آیت‌الله محمدی ری شهری با استناد به آیه 135 سوره نساء، بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «ای اهل ایمان، همواره برپا دارنده عدل و انصاف باشید، برای خدا گواهی دهید حتی اگر شهادت حق به زیان شما باشد یا به زیان پدر و مادرتان و یا برخلاف نظر خویشان و بستگانتان باشد».

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ثروتمند بودن و یا فقیر بودن دو طرف دعوا نباید در گواهی دادن انسان تاثیرگذار باشد همچنین از شهادت دادن ناحق که به سبب سود شخصی خود صادر می‌شود، باید اجتناب کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید بر اینکه انسان در همه لحظات باید حق بگوید، گفت: در هنگام شهادت دادن انسان باید یه این نکته توجه داشته باشد که خداوند ناظر بر اعمال است و اوست که طرف حق را یاری می‌کند.

رییس دانشکده علوم حدیث با بیان اینکه پیروی از هوای نفس انسان را از حق‌گویی باز می‌دارد، عنوان کرد: انسان اگر از هوای نفس اطاعت نکند حق‌گو می‌شود.

وی درباره اینکه انسان در شهادت دادن نباید حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان باید سخن حق بگوید، سکوت و کتمان جایز نیست چرا که خداوند بر همه دلها آگاه است./202/813/ب1

ارسال نظرات