۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۸۵۶۰۹
امام جمعه موقت اهواز:

شورای فقهی بر بانک ها نظارت استصوابی داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با اشاره به این که مسؤولان شورای فقهی بانک مرکزی و دست اندرکاران بانک ها کار سنگینی را برعهده دارند، گفت: نظرات شورای فقهی باید در عمل مؤثر باشد و بر امور بانک ها نظارت استصوابی داشته باشد تا سیستم بانکی مورد تایید مراجع تقلید باشد.
حجت الاسلام والمسلمين حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، از مهم ترین مباحث فقهی در دین اسلام مسائل مربوط به احکام معاملات و به طور کلی مالی است، ابراز داشت: نظام بانکداری مسأله بسیار مهمی است که معاملات، داد و ستدها، وام و سپرده های گرفته شده از مردم باید براساس عقود شرعی باشد.

وی با بیان این که ربا از مهم ترین و سخت ترین گناه های موجود ربا است که در بعضی از داد و ستدها این مسأله وجود دارد، ادامه داد: ربا جنگ با خداوند متعال و تطبیق نظام بانکی با موازین شرعی مسأله بسیار مهمی است که نیازمند و مرحله نخست تصویب مقررات بانکی، داد و ستدها و دیگری بخش اجرای به این قوانین است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به این که شورای فقهی بانک مرکزی نباید به عنوان یک شورای تشریفاتی فعالیت کند، افزود: هیچگونه نتیجه ای از عملکرد افراد عضو شورای فقهی وجود ندارد که غیرقابل قبول است؛ مصوبات و مقررات بانکی شورای فقهی بانک مرکزی و همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید با موازین شرعی تطبیق داده شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با تأکید براین که مسأله ربا در معاملات شرعی کشور نباید وجود داشته باشد و نسبت به آن باید نظارت های اعمال شود، بیان داشت: یکی از کاستی ها و خلأهای موجود پس از انقلاب اسلامی نظام بانکی است که ضعف های آن تاکنون برطرف نشده است؛ تغییراتی در ظاهر انجام شده و به عنوان نمونه وام خودرو را تبدیل مشارکت کرده اند اما در ماهیت آن تحولی ایجاد نشده است.

این مقام مسؤول با اشاره به این که مسؤولان شورای فقهی بانک مرکزی و دست اندرکاران بانک ها کار سنگینی را برعهده دارند، گفت: نظرات شورای فقهی باید در عمل مؤثر باشد و بر امور بانک ها نظارت استصوابی داشته باشد تا سیستم بانکی مورد تایید مراجع تقلید باشد.

وی با بیان این که بانک ها برای ارائه وام باید موازین شرعی را رعایت کنند، تصریح کرد: علت بی اهمیتی بانک ها نسبت به نظرات شورای فقهی ایجاد محدودیت در فعالیت های آنها است و دیگر نمی توانند آزادانه اقدام کنند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اعتراض آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در خطبه های نماز جمعه نسبت به امتناع بانک ها در ارائه تسهیلات، گفت: مهم ترین نقش بانک ها در شرایط کنونی کمک به اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه بانک ها تسهیلاتی در این خصوص ارائه نداده اند./9453/302/ب1

ارسال نظرات