۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۸۵۶۰۷
حجت الاسلام بابایی:

تفسیر تمدنی آیات قرآن نیازمند روش شناسی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: باید روش تفسیر تمدنی قرآن را پیدا کرده و ارتباط میان الگوی تمدنی قرآن و عرصه عینیت خارجی تمدن را کشف کنیم.
حبیب الله بابایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌حجت الاسلام حبیب الله بابایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در نشست علمی قرآن و تمدن که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، با اشاره به نشست های پیشین قرآن و تمدن اظهار داشت: ما باید برای توجه به جنبه های قرآن و تمدن تفسیری تمدنی از قرآن را مورد تمرکز قرار دهیم و این که این تفسیر باید بر اساس چه متد تفسیری انجام شود.

وی با اشاره به نوع نگاه موضوعی به قرآن خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که ما نباید قرآن را با رویکرد تمدنی تفسیر کنیم بلکه باید موضوعات تمدنی را در قرآن پیدا کنیم و ببینیم بنیان های یک تمدن چه چیزهایی هستند و نظام مفهومی بین عناصر تمدن در قرآن چه می تواند باشد و بر اساس آن یک الگو ارائه کنیم.

مدیرگروه مطالعات اسلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بحث تاریخی در مورد تطورات قرآن و جایگاه قرآن در مراحل مختلف تمدن اسلامی تصریح کرد: یک محقق تاریخی قرآن را گام به گام رصد می کند که گزاره های قرآنی در تمدن سازی در چه جاهایی حضور پیدا می کند و کجاها به لحاظ فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی در نظام مناسبات انسانی اثر می گذارند.

وی افزود: ورود ما به قرآن از حیث روش شناسی مباحث تمدنی در قرآن است و برای یافتن تمدن و یا آنچه در قرآن ما به ازای تمدن است خواهد بود.

حجت الاسلام بابایی به چگونگی برقراری ارتباط میان الگوی تمدنی قرآن و عرصه عینیت خارجی تمدن اشاره کرد و گفت: ما باید بتوانیم نحوه اتصال و ارتباط بین نظر و عمل در الگوی تمدنی قرآن را پیدا کنیم و میان نظر الهی و عمل انسانی گره بزنیم.

حجت الاسلام بابایی با بیان این  که آیا تمدن الهی مختص مؤمنان به توحید است یا برای تمام بشریت می تواند پیاده شود، گفت: این که آیا امکان ایجاد یک تمدن خالص الهی وجود دارد یا خیر امروز مورد بحث است و برخی بر این باورند که تمدن خالص الهی ممکن نیست و تجربیات و فهم انسان در تشکیل تمدن سهیم است./843/پ202/س

ارسال نظرات