۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۸۵۴۷۲
امام جمعه قیدار:

اسلام قرن ها پیش از دانشمندان غربی نظریات زیست محیطی را ارائه کرده است

امام جمعه قیدار با اشاره به وجود مباحث فراوان حفاظت از محیط زیست در آموزه های دینی اسلامی، گفت: قرن ها پیش از آن که دانشمندان غربی به ارائه نظرات زیست محیطی بپردازند اسلام به مسأله محیط زیست و رابطه انسان و موجودات زنده با آن توجه ویژه داشته است.
حجت الاسلام طالبی

حجت الاسلام سید علی طالبی، امام جمعه قیدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به وجود مباحث فراوان حفاظت از محیط زیست در آموزه های دینی اسلامی، اظهار داشت: قرن ها پیش از آن که دانشمندان غربی به ارائه نظرات زیست محیطی بپردازند اسلام به مسأله محیط زیست و رابطه انسان و موجودات زنده با آن توجه ویژه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از آیات قرآن در طریقه مدیریت منابع طبیعی، تأکید کرد: طبق آیات 19 تا 21 سوره حجر، طبیعت و هستی موزون و متعادل آفریده شده و بر این اساس انسان اگر به صورت متعادل منابع را مدیریت نکند دچار خسران و خسارت خواهد شد.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به راه حل های موجود در دین اسلام برای برون رفت از بحران های زیست محیطی، تصریح کرد: امروزه انسان با مشکلات گوناگون زیست محیطی از قبیل آلودگی هوا، آب و رودخانه ها، تخریب جنگل ها و انقراض گونه های مختلف جانوری رو به رو است و همه این ها نیز حاصل کاربرد فن آوری افسارگسیخته است، اما اسلام از قرن ها پیش راهکارهایی از قبیل احیای زمین و کاشت درختان برای حل آن مشکلات ارائه کرده است.

امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به تأکیدات فراوان اسلام در زمینه درختکاری، گفت: دین مقدس اسلام مردم را به کاشت درختان، بسیار تشویق کرده و خیلی از بزرگان دین نیز به این امر اشتغال داشته اند؛ از این رو درختکاری از دیدگاه اسلام صدقه جاریه ای است که انسان همیشه از آن بهره مند می شود.

حجت الاسلام طالبی در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در بیان ارزش و اهمیت حفظ محیط زیست و رسیدگی به حیوانات، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت برد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود./949/303/ب2

ارسال نظرات