۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۸۴۹۱۶

کتاب غرر قرآن؛ از نظریه تا تفسیر در بازار نشر

انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «غرر قرآن؛ از نظریه تا تفسیر» را چاپ و روانه بازار کرد.
کتاب «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «غرر قرآن؛ از نظریه تا تفسیر» نوشته علی راد را در سال 1395 چاپ و روانه بازار کرد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: آیاتی از قرآن به دلیل داشتن ویژگی های برجسته محتوایی و بیانی، مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزههای قرآنی یافته و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شدهاند.

این آیات در برخی از تفاسیر معاصر امامیه، «آیات غرر» نامیده شده و معارف ژرفی از درون مایه آنها استخراج شده است. علی رغم استناد به آیات غرر، ماهیت، ملاکها و شاخصهای انتخاب این آیات بیان نشده و مباحث نظری و روششناسی آن تبیین نگردیده است؛ همچنین در مقام اثبات نیز نمونههای عینی آیات غرر بررسی و تحلیل نشده است تا امتیازات این گونه از آیات به روشنی دیده شود.

این کتاب در پنج بخش با عناوینی همچون «نظریه غرر قرآن»، «غرر انسانشناسی»، «غرر اعتقادی»، «غرر فقهی» و «غرر اخلاقی» تهیه و تنظیم شده است که هر بخش دارای دو درس است.

بخش اول شامل درسهایی همچون «آیات غرر؛ چیستی، زمینهها و رهیافتها» و «روش اکتشاف و طبقهبندی آیات غرر» می شود و در بخش دوم نیز به دو درس «پیشینه وجودی انسان» و «فرجام شناسی انسان» اشاره شده است.

«تفاضل پیامبران» و «وراثت قرآن» از درسهای مطرح شده در بخش سوم این کتاب است و در بخش چهارم نیز درسهایی با موضوع «قبله در آینه قرآن» و «دفاع و تکریم مساجد ادیان پیشین» به چشم می خورد. در پنجمین و آخرین بخش کتاب نیز به بررسی و تبیین دو درس «امیدواری بر رحمت خدا» و «مهار نفس اماره» پرداخته شده است.

به طور کلی، در این کتاب به تبیین چیستی معنایی و مفهومی غرر، زمینههای پدیداری آیات غرر، انواع رهیافتها، اکتشاف و الگوی طبقه بندی این آیات اختصاص یافته است.

نتایج نشان میدهد که غرر قرآنی ریشه در سنت و عترت دارد و به عبارات تام قرآنی اطلاق میشود که در موضوع خود در مجموع آیات قرآنی برجستگی خاص بیانی و محتوایی داشته و در تبیین موضوع و پاسخگویی به مسائل آن منحصر به فرد و کارآمد باشند.

بری انتخاب آیات غرر، دو رهیافت غایت گرا و محتواگرا میان مفسران معاصر امامیه رایج است. اکتشاف غرر قرآنی بر پایه روشهای نقلی، اجتهادی و تراثی ممکن است و طبقهبندی آنها بر پایه نظریه معرفت دینی در ساحتهای پنج گانه اصلی آن، الگوی جامع و معیار میباشد.

انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «غرر قرآن؛ از نظریه تا تفسیر» نوشته علی راد را در سال 1395 با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 18000 تومان در 284 صفحه چاپ و روانه بازار کرده است./907/پ 201/ش

ارسال نظرات