۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۸۴۹۱۴

کتاب سندشناسی رجال کاربردی با شیوه بررسی اسناد روایات منتشر شد

انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «سندشناسی رجال کاربردی با شیوه بررسی اسناد روایات» را منتشر کرد.
تاب «سندشناسی رجال کاربردی با شیوه بررسی اسناد روایات»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «سندشناسی رجال کاربردی با شیوه بررسی اسناد روایات»، نوشته مهدی غلامعلی را با همکاری انجمن حدیث حوزه در سال 1395 چاپ و روانه بازار کرد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «نخستین سؤال منطقی در رویارویی با متون حدیثی این است: «آیا این روایت از معصومان علیهم السلام صادر شده است؟» به بیان دیگر، اطمینان از صدور حدیث در تمام دانش های اسلامی برای برداشت صحیح، ضروری است.

میان علوم حدیث، دانش «رجال» عهده‌‌دار پاسخ به این گونه سؤال هاست. از دیرباز، دانشمندان علوم اسلامی برای غنی سازی و استوارسازی مباحث خویش، همواره به بررسی اسنا روایات اهتمام داشتند.

بخشی از دانش رجال، عهدهدار نظریه های گوناگون یا اطلاعات راهبردی است که مبانی رجالی را شکل داده یا بر اطلاعات آن می افزاید. نباید فراموش کرد، علاوه بر هویت شناسی و وصف راویان، بررسی اسناد و اطمینان از صدور روایات نیز از اهداف اصلی رجال است.

بی تردید، منبع شناسی رجال، مبانی جرح و تعدیل، مباحث توثیق و تضعیف، توثیقات عام و خاص و ... برای شخص رجالی لازم است، اما کافی نیست؛ زیرا بررسی اسناد ـ که فراتر از مباحث علمی و به گونه ای رجال کاربردی است ـ برای تکمیل مباحث رجالی ضروری است».

این کتاب چهار بخش با عناوین «کلیات و مفاهیم»، «اتصال سند»، «راوی شناسی» و «حکم سند» دارد.

«سند چیست؟»، «مسلمانان، مبتکران سند»، «شیعه و اسناد»، «اتصال، ارسال، تعلیق»، «تحویل»، «اضمار»، «شناخت تحریف و تصحیف»، «طبقات»، «توحید مختلفات»، «تمییز مشترکات»، «شرایط راوی»، «مراتب الفاظ توثیق»، «مراتب الفاظ تضعیف»، «تمییز مشترکات» و «بررسی عملی اسناد» از درس های مطرح شده در این کتاب هستند.

«سندشناسی» آمیختهای از آموزههای دو دانش «رجال» و «مصطلحات» است. برای بررسی اسناد روایات، لازم است ابتدا راویان سند را شناسایی و آسیبهای سد را برطرف کرد و سپس به بازسازی اسناد پرداخت.

همچنین در معرفی این کتاب، در پشت جلد آن چنین آمده است:

«در این میان، ترابط راویان نیز لازم است تا اتصال سند را برنماید؛ این همه بدون توثیق و تضعیف راویان نمی تواند زنجیره کاملی از بررسی سندی را آشکار کند.

این کتاب با هدف آموزش بررسی اسناد تدوین گردیده و نزیک به ده سال در رشته علوم حدیث دانشگاه قرآن و حدیث و برخی مراکز حوزوی قم تدریس شده است. این کتاب مانند بیشتر کتابهای رجالی تنها به بیان تئوری و نظریه ها نپرداخته است، بلکه شیوه کاربردی بررسی اسناد را با مثال های گوناگون آموخته است».

انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث کتاب «سندشناسی رجال کاربردی با شیوه بررسی اسناد روایات» نوشته مهدی غلامعلی را در سال 1395 با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 15000 تومان در 336 صفحه چاپ و روانه بازار کرده است./907/پ 202/ش

ارسال نظرات