۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۴۸۴۵۵۶

مجموعه «سبک زندگی فاطمی» راهی بازار نشر شد

مرکز نشر هاجر، مجموعه «سبک زندگی فاطمی» را در دو جلد منتشر کرد.
مجموعه «سبک زندگی فاطمی»

به گزارش خبرنگار خیرگزاری رسا، مرکز نشر هاجر، مجموعه «سبک زندگی فاطمی» به قلم سید حسین اسحاقی را در دو جلد منتشر کرد.

این مجموعه دو جلدی، پنج فصل با عنوان‌های: «کلیات و مباحث مقدماتی»، «تقرب و تعامل حضرت فاطمه سلام الله علیها با خدای مهربان»، «تهذیب و خویشتن‌داری در سیره صدیقه طاهره سلام الله علیها»، «ریحانة نبوت در تعامل با مردم» و «تعامل انسان با جهان و طبیعت» و «رابطه انسان با ولی الله و اولی الامر در پرتو ارتباط با خدا» دارد.

نویسنده در «مشرق سخن» این مجموعه درباره اهمیت سبک زندگی اسلامی می‌نویسد:

«ضرورت و اهمیت پرداختن به سبک زندگی الهی در تقابل با سبک زندگی غربی و تأکیدات مؤکد رهبر دوراندیش انقلاب بر کسی پوشیده نسبت و قبل از هر چیز فراهم آوردن دستمایه‌های معرفتی و کاربردی بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی ضروری به نظر می‌رسد.

رهبر انقلاب اسلامی درصددند تا اثبات نمایند که «زیستن ایرانی در زمانه کنونی، بر آمده از مواجهه و نزاع دو سبک زندگی غربی و اسلامی» است و باید با تمسک به اصول و مبانی دین، سبک زندگی اسلامی غیر مشوب را فرادید همگان قرار دهیم.

سبک زندگی که از اوایل قرن بیستم در غرب تولد یافت، به معنای شیوه رو روش زندگی فرد در حوزه‌های مختلف زندگی اعم از فردی و اجتماعی است.

سبک زندگی در رشته مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها، مدل‌ها و الگوها کنش‌های هر فرد اطلاق می‌شود که معطوف به ابعاد هنجاری، رفتاری و معنایی زندگی اجتماعی او باشد و نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش‌ها و واکنش‌های فرد و جامعه می‌باشد. به عبارتی، سبک زندگی دلالت بر ماهیت و محتوای روابط، تعاملات و کنش‌های و اشخاص و آحاد مردم در هر جامعه دارد.

 باید دانست که سبک زندگی وابسته به هدف زندگی است؛ یعنی وقتی هدف زندگی خود را دریافتیم، باید با سبکی زندگی کنیم که به اهداف مورد نظر دست یابیم و لازمه رسیدن به سبک زندگی، ایمان داشتن به یک لنگرگاه اعتقادی و طی طریق بندگان بر اساس آن است. مسئله سبک زندگی از دید رهبر فرزانه انقلاب بسیار مهم و اساسی به شمار می‌رود؛ چرا که افزون بر فواید سبک هدفمند و جهت‌دار و معنوی آن؛ حتی زندگی راحت و با آرامش را نیز در گروی پرداختن به این موضوع می‌دانند.

با هدف بازنمایی از سبک زندگی قرآنی و اسلامی بر پایه سیره اهل بیت علیهم السلام؛ این پژوهش با محوریت حیات فاطمی سلام الله علیها ساماندهی شده است و شاکله تحقیق نیز بر فهم و معرفت از ارکان اشواط زندگی؛ بر اساس معارف قران، روایت امام صادق علیه السلام و سیره ریحانة نبوی سلام الله علیها پی‌ریزی شده است.»

 

براساس این گزارش، نویسنده در فصل اول این کتاب عنوان‌های: «انواع ارتباط آدمی»، «محورهای هفتگانه ارتباط با خدا»، «ادای حق الهی»، «پاسداشت تکالیف و حدود الهی»، «شکر نعمت و بخشش‌های الهی»،‌ «راضی به خواست و رضای الهی»، «صبر و شکیبایی بر سختی‌ها و بلایا»، «بزرگداشت و تعظیم شعائر الهی» و «تجلی الهی با ذکر مدام» را مطرح و بررسی کرده است.

«روابط انسان با خود در قران و روایات»، «محورهای هفتگانه ارتباط با نفس»، «خوف و رجا»، «مجاهدت برای تهذیب نفس»، «تحمل ناملایمات و سختی‌ها»، «صدق و راستی»، «زهد و وارستگی» و «درک فقر و تنگدستی» از مطالبی است که مؤلف، آنها را در فصل دوم بررسی کرده است.

مؤلف در فصل سوم، عنوان‌های: «هدف زندگی در روابط اجتماعی»، «عفو و گذشت»، «تواضع و تجلی آن در تعامل با والدین»، «سخاوت و بخل‌گریزی»، «محبت و تجلی آن نسبت به فرزندان»، «خیرخواهی و دعا برای دیگران» و «عدالت‌ورزی و رعایت انصاف» را واکاوی کرده است.

«معرفت انسان نسبت به جهان»، «نکاتی درباره چگونگی استفاده ازنعمت‌های دنیا»، «راضی بودن به کم و پرهیز از زیاده خواهی»، «ایثار و گذشتن از داشته‌ها»، «قناعت و رضایت به داشته‌ها» «میانه‌روی مشی معتدلانه»، «وارستگی و ساده‌پوشی و سادهزیستی»، «ترک محرمات و شهوات» و «پرهیز از ریاست طلبی» از عنوان‌های فصل چهارم این کتاب است.

 il]kdk نویسنده در فصل پنجم عنوان‌های: «عصمت و طهارت اهل‌بیت علیهم السلام»، «اقرار به امامت ائمه» و «دوستی در پرتو محبت اهل‌بیت علیهم السلام» را بررسی کرده است.

 گفتنی است؛ مرکز نشر هاجر، جلد اول مجموعه «سبک زندگی فاطمی» را با شمارگان 2000 نسخه در 320 صفحه به قیمت 13000 تومان و جلد دوم این مجموعه را با شمارگان 2000 نسخه در 368 صفحه به قیمت 15000 تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار مرکز نشر هاجر می‌توانند به نشانی قم، مجتمع ناشران، واحد 114 مراجعه یا با شماره 378425544 تماس حاصل کنند./998/پ202/ش

 

ارسال نظرات