۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
کد خبر: ۴۸۴۳۸۴
در کتابستان رضوی قم؛

رمان «ظلمت سفید» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «ظلمت سفید»، رمان برگزیده جشنواره داستان انقلاب در سال 1393 با حضور نویسنده کتاب و سخنرانی نویسندگان و کارشناسان ادبی در قم برگزار شد.
رمان ظلمت سفید رونمایی از کتاب رمان ظلمت سفید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از رمان «ظلمت سفید» با سخنرانی ابراهیم اکبری دیزگاه سه شنبه شب در کتابستان رضوی شهر مقدس قم برگزار شد.

نویسنده رمان برکت اظهار داشت: رمان ظلمت سفید روی موضوعات تاریخی دست گذاشته که اهمیت بالایی دارد؛ تا به حال کمتر دیده شده که نویسندگانی به افراد غیر مشهوری که شخصیت های بسیار جالب و جذابی داشته اند، بپردازند.

وی ابراز کرد: نویسنده این رمان خیزی به این سمت برداشته است و به این شخصیت های تاریخی اشاره ای کرده است، اما خیلی به این شخصیت ها نپرداخته و انتظار می رود که حداقل در رمان دیگری به این شخصیت ها بپردازد.

اکبری دیزگاه با بیان این که توجه به تاریخ معاصر به شکل همه جانبه در این کتاب دیده می شود، گفت: این رمان 300 صفحه ای شخصیت های ترک و لر و فارس را در خود جای داده است.

این نویسنده و کارشناس ادبی افزود: باید به این نکته توجه داشت که همه اقوام در این کشور حق زندگی کردن دارند و کسی که بتواند همه این اقوام را کنار هم جمع کند، فکری مترقی دارد.

وی با انتقاد از این که نوعی تحلیل نگری و تقلیل نگری در تاریخ معاصر ایران رخ داده و همه اتفاقات را به تهران خلاصه می کنیم، تصریح کرد: تمامی شهرها و روستاهای کشور در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش اساسی داشته اند.

اکبری دیزگاه به نقاط ضعف رمان ظلمت سفید اشاره کرد و گفت: نویسنده این کتاب درباره مشروطه کاملا عوامانه حرف می زند و از طرف دیگر یک نویسنده جوان دوست دارد همه چیز را توضیح دهید و نمی خواهد چیزی را ناگفته بگذارد و امیدواریم که در رمان های بعدی این نکات رعایت شود.

اشتری دیگر کارشناسان ادبی این مراسم بود که اظهار داشت: استفاده از نماد بختیاری در بدنه رمان جای خود را پیدا کرده است، به همین دلیل لباس معروف بختیاری (چوقا) به عنوان عکس روی صفحه انتخاب شده و خود رمان هم با ایلات بختیاری پیوند خورده است.

وی ادامه داد: استفاده از اقوام مختلف که از دو لهجه و یک گویش زمان قجری به کار گرفته شده از ویژگی های این رمان است که این ویژگی برای خواننده ملال آور نیست و زمانی که می خواهد از ایران صحبت کند، همه اقشار را مدنظر قرار می دهد.

این کارشناس ادبی تصریح کرد: این رمان در ایل بختیاری و در داخل کوه ها می رود و زندگی آن ها را در سخت ترین حالات بازنمایی می کند و سختی هایی که از حمله گرگ و تهیه آذوقه عنوان می کند، از دیگر نقاط برجسته این رمان است.

اشتری خاطرنشان کرد: نویسنده به قدری از این اصطلاحات و صحنه ها بهره گیری کرده که گویی خود او هم در آن محیط زندگی کرده در حالی که وی تا به حال حتی چوقای بختیاری را هم به تن نکرده است.

سجاد خالقی، نویسنده کتاب رمان ظلمت سفید در پایان این مراسم با ابراز تشکر از افرادی که وی را در تولید و نشر این اثر یاری کرده اند، گفت: بیشترین درگیری و مشکل من این بود که خودم فارس بودم و می خواستم از زبان های ترکی و لری و قاجاری در این کتاب استفاده کنم و واقعا از نظر ویراستاری مشکلاتی وجود داشت و از تمامی افرادی که در این زمینه یاری گر بنده بودند، تشکر و قدردانی می کنم.

گفتنی است که رمان ظلمت سفید به عنوان رمان برگزیده جشنواره داستان انقلاب در سال 1393 انتخاب شده است./840/پ202/ی

ارسال نظرات