۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۸۳۹۵۶
مدیر حوزه های علمیه استان ایلام خبر داد؛

استقبال عموم مردم از برنامه های فرهنگی

مدیر حوزه علمیه استان ایلام گفت: تا قبل از سال 1389 تنها یک مدرسه علمیه با نام صاحب‌الزمان (عج) در مرکز استان وجود داشت، اما امروز این تعداد به 7 مدرسه رسیده و طلاب و روحانیون موفق و توانمندی در این مدارس تربیت شده اند.
حجت الاسلام مرادبیگی

حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام با اشاره به فعالیت 7 مرکز حوزوی در استان ایلام اظهار داشت: در این استان 7 حوزه علمیه به نام‌های صاحب‌الزمان(عج) ایلام، حجت‌ بن‌الحسن(عج) دره‌شهر، امیر‌المومنین(ع) ایوان، ولی عصر (عج) مهران، جواد الائمه(ع) آبدانان، الهادی(ع) سرابله و امام محمدباقر(ع) دهلران دایر است و حدود 500 طلبه در این مدارس، در پایه‌های مختلف یک تا 10 مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

وی افزود: تا قبل از سال 1389 تنها یک مدرسه علمیه با نام صاحب‌الزمان(عج) در مرکز استان وجود داشت، اما امروز این تعداد به 7 مدرسه رسیده و طلاب و روحانیون موفق و توانمندی در این مدارس تربیت شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با اشاره به اینکه حوزه علمیه شهر ایلام، حوزه شاخص استان است، گفت: مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) ایلام که قبلاً با عنوان «باقریه» نامگذاری شده بود، سال 1360 با اهداء زمین آن توسط یکی از خیرین متمکن استان و با همت مرحوم آیت‌الله حیدری ایلامی که از شاگردان حضرت امام(ره) و از روحانیون مبارز این خطبه بود، در یک طبقه و با ظرفیت 20 حجره بنا شد. پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله حیدری ایلامی، تولیت مدرسه بر عهده نمایندگان ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه وقت قرار گرفت که به ترتیب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، مرحوم آیت‌الله یعسوبی و هم اکنون نیز این مسئولیت بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی است.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام خاطر نشان کرد: به علت محرومیت عمومی منطقه و نیز شرایط خاص دوران جنگ تحمیلی، مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) به عنوان حوزه مرکزی شهر ایلام تا سال‌های اخیر با حداقل امکانات اداره می‌شد تا آنجا که حتی از داشتن یک دستگاه کپی محروم بود، اما به فضل الهی با انتصاب حجت الاسلام والمسلمین لطفی به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان، در سال 1380 روند تقویت حوزه علمیه تسریع شد.

وی ادامه داد: نظارت و توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان به حوزه و حضور روزانه در میان طلاب و اساتید و نیز تدریس روزانه دو ساعت، برکات فراوانی برای حوزه ایلام داشته است.

امام جمعه موقت ایلام عنوان داشت: حوزه استان از لحاظ علمی و اخلاقی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد، به گونه ای که مدیران پیشین حوزه‌های علمیه کشور آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله حسینی بوشهری، این حوزه را از جمله حوزه‌های برتر و دارای آینده روشن می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با اشاره به برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه استان گفت: اقدامات زير ساختي، برنامه‌هاي آموزشی، تهذیبی، فرهنگی، تبلیغی و رفاهي از جمله اقدامات مدیریت حوزه ایلام است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات توسعه ای حوزه استان، اظهار کرد: ساختمان حوزه صاحب الزمان(ع) ایلام که قبلاً در يك طبقه و با 21 حجره و ظرفيت 50 نفر بود، اكنون با توسعه ساختمان آن به دو طبقه، تعداد حجرات به 43 حجره افزايش يافته و ظرفيت اسكان آن بالغ بر 100 طلبه است.

این مدرس حوزه گفت: يكي از انتقاداتي كه به ساختمان حوزه مي‌شد، اين بود كه نماي آن فاقد نشانه‌هاي معماري اسلامي است، به همين سبب همزمان با توسعه ساختمان، نماي آن نيز به نحو شايسته طراحي شد.

کتابخانه ای با گنجایش 20 هزار جلد کتاب

مدیر حوزه علمیه استان ایلام از توسعه و بازسازی کتابخانه حوزه علمیه ایلام صاحب الزمان(عج) با ظرفیت 20 هزار جلد کتاب خبر داد و افزود: کتابخانه حوزه كه قبلاً  20 مترمربع مساحت داشت، امروز با مساحت تقريبي 100 متر مربع  و مخزني با گنجايش 20 هزار جلد كتاب، در طبقه فوقاني حوزه جهت استفاده طلاب حوزه، محققان و پژوهشگران خارج از حوزه احداث شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی اظهار کرد: تجهیز کتابخانه به 14 دستگاه رايانه و خط اینترنت پُر سرعت از جمله اقدامات مدیریت حوزه است؛ امروزه استفاده از رايانه و اينترنت از جمله نیازهای كارهاي پژوهشي و تحقيقي است، بر اين اساس با تجهیز کتابخانه به 14 دستگاه رايانه و خط اینترنت پر سرعت، فضا را برای پژوهش و تحقیق بیشتر طلاب آماده کردیم.

وی، تشکیل بانک جامع نرم‌افزارهای اسلامی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نصب سیستم ویدئو کنفرانس با همکاری سازمان ملی جوانان ایلام، احداث دو واحد مهمانسرا جهت اسكان علما و شخصيت‌هاي میهمان حوزه، تجهیز کلاس‌های درسی به صندلی مخصوص تحریر، میز مخصوص تدریس اساتید و تخته وایت‌برد را از دیگر اقدامات توسعه ای حوزه علمیه ایلام برشمرد.

این مسؤول ابراز داشت: تجهیز سالن اجتماعات حوزه صاحب الزمان(عج) به سیستم ویدئو کنفرانس و برگزاری برخی از کلاس‌های درسی از طریق اين سيستم، موجب شده تا از اين طريق برخي از دروس سطوح عالي، توسط اساتيد حوزه علميه قم برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی، برگزاری مباحثه به صورت عمومی را از اقدامات حوزه علمیه ایلام خواند و گفت: يكي از سنت‌هاي حسنه حوزه كه امروزه به عنوان يكي از روش‌هاي كارآمد آموزشي ارزيابي مي‌شود، پيش مطالعه و مباحثه دروس است. حوزه صاحب الزمان(عج) نيز جهت نهادينه كردن اين روش حسنه و بالابردن كيفيت يادگيري طلاب، برنامه مباحثه عمومي را در ساعت خاصي با نظارت مدير داخلي حوزه برگزار مي کند. البته در همه مدارس علمیه استان نیز به این امر مهم توجه ویژه ای می شود.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام با اشاره به ارتباط مستمر اساتید و طلاب گفت: به منظور ارتباط عاطفي و علمی بيشتر میان اساتيد و طلاب، برنامه‌اي تدارك ديده شده كه بر اساس آن هر شب يكي از اساتيد محترم در جمع طلاب حاضر می شود و در یک فضای صمیمی به س‍ؤالات آنها پاسخ می گوید.

وی خاطرنشان کرد: اقلام کمک آموزشی جهت استفاده طلاب از قبیل کتب و نرم افزارهای مختلف، به منظورعمق بخشي به سطح يادگيري و آموزشي، در كنار متون اصلي درسي، كتب و نرم‌افزارهاي مرتبط با دروس اصلي نيز در اختيار طلاب قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با تاکید بر این که این که یکی از اهداف حوزه ایلام، تربیت اساتید توانمند برای آینده است، گفت: شناسايي و تربيت طلاب موفق جهت استفاده از آنها در تدريس با جدیت پیگیری می شود. در این راستا 10 نفر از طلاب تحت اين برنامه قرار دارند و برخي از آنها با اخذ حكم تدريس از امور اساتيد مركز مديريت، مشغول تدريس هستند.

وی در ادامه افزود: برخی از طلاب حوزه ایلام در مسابقات علمی، فرهنگی و قرآنی حائز رتبه‌های برتر کشوری شده و در رشته های ورزشی نیز مقام‌های برتر را در رشته‌های مختلف کسب کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام، پاسخگويي به مسائل شرعي را بخش دیگری از برنامه های حوزه استان اعلام کرد و گفت: با توجه به مراجعات مكرر مردم، جهت مسائل شرعي، روزانه در دو نوبت صبح و عصر، فضلای حوزه به صورت تلفنی پاسخ گوی مسائل شرعی مردم هستند،همچنین برای مراجعه جوانان و کسانی که مشکلات شخصی و خانوادگی دارند، نیز اتاق مشاوره عمومی ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی دیدار با مراجع عظام تقلید و علمای اعلام، برنامه‌ريزي در زمينه ‌اخلاق، به منظور توأم كردن تعليم با تزكيه و تغذيه معنوي طلاب، استفاده از اساتيد اخلاق حوزه علميه قم از طريق ويدئو كنفرانس، خريد برخي از كتب مفيد اخلاقي مانند سيماي فرزانگان به تعداد حجره‌هاي حوزه، استفاده از نرم‌افزارهاي اخلاقي علمی برجسته اخلاق و پخش آن براي استفاده طلاب را از دیگر برنامه های حوزه علمیه ایلام برشمرد.

اجرای برنامه های فرهنگی

وی با اشاره به دیگر برنامه های حوزه علمیه ایلام عنوان کرد: برگزاری درس اخلاق عمومي با حضور نماينده ولي‌فقيه در استان يا يكي از اساتيد حوزه، برگزاري نشست‌هاي سياسي براي آگاهي و بصيرت طلاب نسبت به مسائل روز كشور و صدور بيانيه‌هاي مختلف متناسب با حوادث سياسي، برگزاری مسابقات فرهنگی از قبیل مقاله نویسی و کتابخوانی، برگزاری همایش استانی وحدت حوزه و دانشگاه، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي با همكاري موسسه آموزشي امام خميني(ره)، برگزاری دوره‌های فرق و ادیان با دعوت از اساتید برجسته کشوری و برگزاري مراسم عمامه گذاري طلاب از دیگر برنامه ها و اقدامات حوزه ایلام است.

وی عنوان کرد: تدريس فقه كاربردي و عملي توسط يكي از اساتيد حوزه، بيان احكام ضروري بعد از اقامه نماز، برگزاری اردوهای زیارتی - تفریحی در طول سال، توجه به مشكلات مالي و اقتصادی طلاب متأهل، و ... از دیگر اقدامات مدیریت حوزه علمیمه ایلام می باشد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تفسیر قرآن کریم در حوزه های علمیه افزود: برگزاری دوره مهارتهای بیان تفسیر قرآن با مشارک ستاد تفسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله برنامه های اصلی حوزه استان است و اولين دوره مهارت های بیان تفسیر قرآن نیز با مشارکت ستاد تفسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بيش از 100 نفر از خواهران و برادران طلبه، به مدت يك هفته در حوزه ع صاحب الزمان(عج) ايلام برگزار شد.

استقبال عموم مردم از برنامه های فرهنگی

مدیر حوزه علمیه ایلام با اشاره به  برنامه های حوزه در مناسبت های مذهبی، اظهار کرد: حوزه صاحب‌الزمان(عج) ايلام در جهت تعظيم شعائر اسلامي و  ترويج فرهنگ اسلامي، نگاه ویژه ای به مناسبت‌هاي اسلامي اعم از ايام شهادت ائمه‌ اطهار(ع) و اعياد اسلامي دارد و با استفاده از سخنرانان حوزوي، مراسم‌هاي داخلي و عمومي را باشکوه برگزار مي کند و این برنامه ها در همه ایام سال و مخصوصا ايام محرم و ليالي‌قدر مورد استقبال اقشار مختلف و جوانان و دانشگاهیان قرار می گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام با اشاره به برخی شخصیت ها و علمای استان، گفت: مرحوم آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی مروارید، حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج شیخ محمد تعمیرکاری، حجت الاسلام مرحوم حاج شیخ عباس سلطانی و حجت الاسلام محمد نقی لطفی که هم اکنون نماینده ولی فقیه در استان است، از جمله شخصیت های برجسته حوزوی در استان ایلام به شمار می آیند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام در پایان تصریح کرد: اساتید، کارکنان و طلاب ولایت مدار حوزه علمیه استان در تمامی مقاطع حساس انقلاب اسلامی، مطیع محض رهبر معظم انقلاب هستند و در جامعه به روشنگری و تبیین مسائل مختلف می پردازند و در جریان فتنه 88 نیز به بصیرت افزایی در جامعه پرداختند./879/301/ب1

ارسال نظرات