۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۸۳۸۸۶
به سوی بانکداری اسلامی؛

جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی قانونی شود

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در استان لرستان قانونی شدن جایگاه شورای فقهی را عاملی مهم در به ثمر رسیدن تصمیمات این نهاد دانست.
مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در لرستان بانکداری اسلامی

حجت الاسلام نبی الله جلالی نژاد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به اهمیت وجود شورای فقهی در راستای تحقق فعالیت های بانکداری اسلامی و بدون ربا بیان داشت: بیان اصول قانونی و شریعت برای بانک و مردم ضروری است تا جامعه از بانکداری ربوی دور شود.

وی به نقش شورای فقهی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: شورای فقهی می تواند با بیان و تبیین قوانین بانکداری اسلامی مشکلات بانکداری ربوی را برطرف کند.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در استان لرستان با اشاره به اینکه هر سال همایش هایی با موضوع بانکداری اسلامی در کشور برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همچنان وجود ربا در بانکداری کشور مشخص است.

وی از شورای فقهی به عنوان رکن اصلی بانک مرکزی یاد کرد و گفت: با فعالیت این شورا می توان مشکلات بانکداری را برطرف ساخت و دغدغه های مردمی را رفع کرد.

نیازمند ورود جدی مجلس شورای اسلامی هستیم

حجت الاسلام جلالی نژاد با اشاره به اینکه جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی جایگاه رسمی و قانونی نیست؛ بلکه جایگاهی مشورتی است، عنوان کرد: با ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب شدن مصوبات، تصمیمات شورای فقهی لازم الاجرا می شود.

وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این زمینه یادآور شد: رهبر انقلاب در پاسخ به نامه معاون اول رییس جمهور دستور دادند شورای فقهی به عنوان رکن اصلی در بانک مرکزی قرار گیرد.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در استان لرستان اظهار داشت: برای اینکه تصمیمات شورای فقهی ثمره داشته باشد، ابتدا باید جایگاه این نهاد قانونی شود، چراکه اگر این نهاد رسمیت پیدا کند و قانون اجازه اجرای تصمیمات را بدهد، فعالیت ها به ثمر می رسد.

وی دومین راهکار به ثمر رسیدن تصمیمات شورای فقهی را آگاه سازی جامعه از مسائل و مشکلات بانکداری دانست و گفت: اگر دغدغه  و مطالبه مردم تحقق بانکداری اسلامی داشته باشند، مسؤولان موظف هستند تصمیمات شورای فقهی را به نتیجه برسانند.

نظارت بر عملکرد بانکداری اسلامی از اهداف شورای فقهی

حجت الاسلام جلالی نژاد با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه و اتاق فکر در راستای به ثمر رسیدن فعالیت ها و تصمیمات شورای فقهی بیان کرد: با تشکیل اتاق فکر باید راهکارها و شیوه های عملی ساختن آن تصمیمات مورد توجه قرار گیرد.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در استان لرستان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت فقها و مراجع عظام تقلید در این زمینه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه از اهداف و وظایف شورای فقهی نظارت بر عملکرد و شیوه های اجرایی بانکداری اسلامی است، گفت: در این راستا باید بین شورا و کارشناسان حوزه بانکی ارتباط مستمر وجود داشته باشد و با استفاده از ظرفیت ها تلاش شود تصمیمات این شورا به نتیجه برسد و شبهات بانکی پاسخ داده شود./9459/ت303/س

ارسال نظرات