۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۸۳۸۳۷
نگاهی به فعالیت های تبلیغی روحانیان مستقر و طرح هجرت؛

ابزار تبلیغ سنتی و مدرن مکمل یکدیگر هستند

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه توجه به حمایت هرچه بیشتر از کسانی که حاضر می شوند در مناطق محروم خدمت کنند، می تواند زمینه های تشویق و ترغیب روحانیان دیگر را فراهم سازد، گفت: افرادی که تمایل به امر تبلیغ در مناطق دور افتاده دارند اندک و از طرفی ابزارهای حمایتی و انگیزشی هم کم است.
امر تبلیغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، امروز تبلیغ به عنوان فرآیندی اثرگذار در مناسبات فرهنگی و مذهبی مورد توجه است و از آنجا که این امر به صورت سنتی و به وسیله منبر در ایران انجام می شده است نمی توان نسبت به آن بی توجه بود اما آنچه که امروز بیش از هر زمان دیگری ملموس است این است که دیگر تبلیغ به روش های قدیمی برای نسل جوان پاسخگو نیست و در عین حال نمی توان اثرگذاری مضاعف تبلیغ چهره به چهره را نادیده گرفت و می توان این دو را با هم به گونه ای جمع کرد که هیچکدام گوشه نشین نشوند و هر دوی روش های تبلیغ چه به صورت چهره به چهره و چه مدرن و اینترنتی در کنار هم باشند تا بتوان به نتیجه مطلوب در امر تبلیغ دست یافت.

بسیاری از اندیشمندان و تحلیلگران اجتماعی و سیاسی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که جنبش های مذهبی و حرکت های انقلابی در ایران از روستاها و مناطق محروم کشورکلید خورد و با جرقه آنان نخبگان هم به خود آمدند و سبب پیدایش انقلاب اسلامی شدند پس همانگونه که روستاها و طبقه محروم جامعه در به دست آوردن این سرمایه تأثیرگذار بوده اند می توانند در پیشرفت های اندیشه ای و مکتبی جامعه هم نقش دوچندانی را برعهده بگیرند و برای رسیدن به این هدف بایستی تبلیغ در روستاها به صورت عملیاتی و برنامه ای مدون صورت بگیرد .

اگرچه در سالهای اخیر با حضور روحانیان طرح هجرت و مستقر بسیاری از نیازهای فکری افراد آن برطرف شده است اما هنوز هم کمبودها در این بخش قابل مشاهده است چرا که برخی از روحانیان تمایل چندانی به رفتن به مناطق محروم و دورافتاده کشور ندارند و میل به قم نشینی گاه آنان را از اهداف اصلی تبلیغ دور نگه داشته است و این درحالی است که روستائیان به عنوان با ارزش ترین سرمایه های انقلاب که در پیروزی و جنگ تحمیلی  نقش موثری داشته اند همچنان هم نیاز است که در دفاع از این مکتب و آرمان های امام راحل در صف اول باشند نه اینکه  تبلیغ در روستاها حالت راکد و ساکن به خودش بگیرد و سبب غفلت صعودی  شود. در همین راستا و اهتمام به امر تبلیغ در روستاها و مناطق دورافتاده و ظرفیت سازی و گسترش طرح هجرت و روحانیان مستقر با توجه به سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، پای صحبت کسانی می نشیینم که خود دغدغه مند در این موضوع هستند و در این حیطه با عمل وارد شده اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی19/7/1391

این طرح هجرتی که بنده چندین سال قبل از این مطرح کردم، موجب گسترش فعال روحانیت در سرتاسر کشور میشود. باید از حوزه‌های بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستانها بمانند؛ چه اهل آنجا باشند، چه نباشند. افراد گاهی هم اهل آنجا نیستند. مرحوم محقق سبزواری - صاحب ذخیره و صاحب کفایه و ملای معروف و شیخ‌الاسلام بزرگ اصفهان در دوران صفویه - بلند میشود از اصفهان می‌آید مشهد ساکن میشود. آن وقت اصفهان بزرگترین شهر ایران بود، مشهد یک شهر کوچکی مثل یک ده بزرگ بود. مدرسه‌ی باقریه‌ی مشهد - که طلبه‌های قدیمی مشهد آن را دیده بودند و امروز خراب شده - مدرسه‌ای است که ایشان تعمیر کرده. می‌آمدند، میماندند، ولو شهر خودشان هم نبود. مرحوم میرزا مهدی شهید اصفهانی‌الاصل، که یکی از چهار شاگرد برجسته‌ی مرحوم وحید بهبهانی است - که چهارتا شاگرد او به نام «مهدی» است و به آنها میگویند «مهادی اربعه» - می‌آید مشهد میماند، در همین جا هم به شهادت میرسد. در طول این سالها، علمای بزرگی در بین اعقاب او حضور داشتند. چه اشکال دارد اهل آنجا هم نباشند، اما بیایند؟ فضلاً از اینکه(۱) اهل آنجا باشند. اگر اهل آنجا باشند، باید بیایند.

طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دوره‌ی جوانی بخواند. این ذخیره‌ی حافظه را که بی‌نهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دوره‌ی جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همه‌ی گرفتاری‌ها، بیش از جوانها مطالعه میکنم - به دست می‌آوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهی‌های مفید و لازم در زمینه‌های مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد.

این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ی وجود استقبال کند. مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددی‌شان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی می دانیم. خیلی‌شان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشان دهنده‌ی قدرشناسی از نظام اسلامی است. حالا یک معممی یک گوشه‌ای بیاید خودش را از نظام کنار بگیرد؛ بهانه هم این است که ما فلان انتقاد را داریم. خیلی خوب، صد تا انتقاد داشته باش؛ دویست تایش به خود ما عمامه‌ای‌ها وارد است. مگر به ما انتقاد وارد نیست؟ وجود انتقاد و عیب در یک مجموعه مگر موجب میشود که انسان این همه محسّنات و نقاط قوت را در آن مجموعه نبیند و ملاحظه نکند؟ در روحانیت هم همین جور است؛ عیوب الی ماشاءاللّه. بنده آخوندم، طلبه هستم، از قبل از بلوغ طلبه بودم تا الان؛ بیائید برای شما همین جا یک فهرست از بر بنویسم. صد تا اشکال در ما هست؛ اما این صد تا اشکال موجب میشود ما از روحانیت اعراض کنیم؟ ابداً. در مقابل این صد تا اشکال، هزار تا حُسن وجود دارد. در کسر و انکسار مصالح و مفاسد است که انسان میتواند خط مستقیم را پیدا کند.

 حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشه‌ای حرفی میزند، که علی‌الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیده‌ی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصله‌ی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین حوزه‌های علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.

حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت سازی موثر و سازنده طرح روحانیان مستقر و هجرت گفت: اما از آنجا که پشتیبانی های صورت گرفته در این طرح نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای روستائیان باشد برخی از این روستاها هنوز هم در کشور فاقد روحانی نیستند.

وی با بیان اینکه توجه به حمایت هرچه بیشتر از کسانی که حاضر می شوند در این مناطق محروم خدمت کنند، می تواند زمینه های تشویق و ترغیب روحانیان دیگر را فراهم سازد، افزود: افرادی که تمایل به امر تبلیغ در مناطق دور افتاده دارند اندک است و از طرفی ابزارهای حمایتی و انگیزه ای هم کم است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر نیازهای جدید امروز روستائیان و مناطق دور افتاده  گفت: ضرورت فراهم سازی امکانات گسترده در حوزه تبلیغ دین احساس می شود.

شبکه های ماهواره ای بدون هیچ قید و بندی به جذاب سازی و آلوده کردن فضا می پردازند

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: امروز جوان روستایی به ماهواره ها و ابزار رسانه ای در شبکه های اجتماعی دسترسی دارد و گاه توجه بیش از حد به این ابزارها، مانعی برای غفلت نسبت به امور دینی می شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در فضای مجازی هم مبلغان توانمندی در عرصه تبلیغ دین در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: اما با توجه به بایدها و نبایدهای فرایض دینی نمی توان همه مسایل و موضوعات زندگی فردی و اجتماعی را در این فضا مطرح کرد و این درحالی است که شبکه های ماهواره ای بدون هیچ قید و بندی به جذاب سازی و آلوده کردن فضا می پردازند و دست مبلغان ما در این امر کوتاه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی راه مقابله با این فرآینده های رسانه های نوین را اعزام مبلغ به روستاها و مناطق محروم عنوان کرد و گفت: تبلیغ چهره به چهره و تشکیل حلقه های معرفتی و پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان در این حلقه ها به عنوان یک راهکار مدنظر است و  بایستی روحانیان مسقر و هجرت به این نیازها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه توجه به آموزش و کارآمدتر کردن روحانیان طرح مستقر و هجرت از دیگر راهکارها برای مقابله با این امر است، تصریح کرد: اما در عین حال ما با کمبود این روحانیان در مناطق دورافتاده کشور مواجه هستیم و نیازمند تدابیر جدی در این مسیر هستیم.

اجرای طرح «احیای موقوقات» در سبزوار

 حجت الاسلام کاظم استیری، برگزیده جشنواره طلایه داران هدایت خراسان رضوی در   مراسم اختتامیه این جشنواره که 15 بهمن در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره فعالیت های خود در یکی از روستاهای شهرستان سبزوار گفت: تعامل بین اهل سنت و شیعه در این منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای تبلیغ در این روستا دو تا مبنای مهم را در الویت قرار دادم، افزود: از آنجا که تبلیغ  فعالیتی راهبردی است در ابتدا هدف را برای خودم تعیین کردم و در اولین قدم به دنبال حلال کردن لقمه های مردم بودم.

این روحانی مستقر درادامه بیان فعالیت های خود در این روستا از اجرای طرح «احیای موقوقات» خبرداد و تصریح کرد: بیشترین وجوهات را از این روستا جمع آوری کردم و می دیدم که در جلسات ابتدایی افرادی پای منبر می نشستند و نسبت به ایجاد موقوفه برای کار فرهنگی مساجد ابراز علاقه می کردند.

توجه به احیای موقوفات فرهنگی به جای سفره ای

وی با بیان اینکه  قرار شد برنامه هایی چیدمان شود که نیات واقفین عوض شود ، اظهارکرد: به جای اینکه همه موقوفات برای سفره ها خرج شود به موضوعات فرهنگی هم توجه شود و سمت و سوی موقوفات به سمت دیگر مباحث هم برود.

برگزیده جشنواره طلایه داران هدایت با بیان اینکه تلاش بر اینست که تعدیل نیت ها برای مباحث فرهنگی انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر موقوفات خوبی برای مساجد در این شهرستان ایجاد شده است و دستمان پر است.

وی با بیان اینکه اگر شما مبنای اسلام را نگاه کنید می بینید که حضرت خدیجه(س) ثروتش را در اختیار اسلام گذاشت، اظهارکرد: امیدوارم ما هم بتوانیم خادم اهل بیت(ع) باشیم و در مسیر فعالیت های فرهنگی روز به روز توفیقات بیشتری نصیبمان شود.

حجت الاسلام بهروزی، برگزیده رتبه دوم جشنواره طلایه داران هدایت از روحانیان طرح هجرت و استقرار در این جشنواره با بیان اینکه به مدت پنج سال است که با محوریت برنامه های فرهنگی در روستاها مشغول به فعالیت هستم، گفت: با توجه به کوچک بودن روستاها، دعواها و اختلافات در آنها مشهودتر است.

تأکید بر نقش واسطه گری روحانیان در روستاها

وی درادامه با تأکید بر نقش واسطه گری روحانیان در روستاها و برطرف سازی آنها  اظهارکرد: در برخورد با مشکلات اجتماعی مانند قتل و طلاق  می توان با سعه صدر و با مدارا از میزان دردهای آنان کاست..

حجت الاسلام بهروزی با اشاره به نمونه ای از این مشکلات در روستای محل خدمت خودش گفت: خانواده طرف مقابل حاضر به بخشش نمی شد و اصرار بر قصاص داشت اما با صحبت کردن و آرام کردن آنان در یک مدت زمان طولانی خوشبختانه طرف مقابل حاضر به بخشش شد و زمینه ای فراهم شد که این جوان محکوم بتواند به زندگی خودش ادامه بدهد و آنان بالاخره رضایت دادند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که در این روستاها بیشتر به چشم می خورد مهریه های سنگین است که مشکلاتی را برای خانواده ها به وجود آورده است، تصریح کرد: در این زمینه هم خوشبختانه با توکل بر خدا و میانجی گری توانستم جلوی از هم پاشیده شدن برخی از خانواده ها را بگیرم.

اگر ترس مردم برای ورود به بازارهای کار گرفته شود، اشتغال رونق می گیرد

این روحانی مستقر و هجرت درادامه بیان دیگر فعالیت های خود در روستاهای اعزامی گفت: تخصصی اصلی من در جذب جوانان است و این روستا که در حاشیه جاده تربت، مشهد است، مسجد آن چند دقیقه قبل از اذان مملو از جمعیت است.

وی با بیان اینکه برای جذب نوجوانان و جوانان اردوهای بسیاری داشتیم، اظهارکرد: طلبه ای که در خود مشهد و تربت است هزینه های حمل و نقل اندک است اما در این مناطق هزینه ها بسیار است اما در عین حال این برنامه ها برگزار شده است.

حجت الاسلام بهروزی افزود: 7 اردوی براداران و 2 اردو برای خواهران داشته ایم و در یکسال چهار مقام قهرمانی ورزش را جوانان و نوجوانان روستا کسب کرده اند و امروز همه برنامه های ورزشی به من سپرده شده است.

این روحانی مستقر و هجرت درادامه با بیان اینکه در راستای توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی هم کارگاه هایی در رشته های خیاطی و آموزش شیرینی های جدید برگزار شده است، تصریح کرد: اگر ترس مردم برای ورود به بازارهای کار گرفته شود، اشتغال رونق می گیرد./934/201/ب1

ارسال نظرات