۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۸۳۸۲۶

دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز درباره فلسفه ملاصدرا

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: ما زمانی می توانیم از منظر دینی به علوم انسانی بپردازیم که گوشه چشمی به تلقی انسان از علوم انسانی و تصورات و توصیفاتی که از انسان در علوم اجتماعی وجود دارد، داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، در کرسی علمی ترویجی ارائه و نقد دیدگاه علمی با موضوع «نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا» که در ساختمان پژوهشی حضرت معصومه(س) جامعة الزهراء(س) برگزار شد، گفت: اگر به لحاظ روشی بخواهیم مخاطبان استفاده بیشتری از این بحث داشته باشند، باید به فضای علمی ایران و جهان در زمینه انسان‌شناسی فلسفی توجه داشته باشیم و بدانیم که چه سؤالات و مباحثی مطرح می شود.

رییس دانشگاه قم با بیان این که باید این سؤالات را جمع آوری و با توجه به آن ها وارد فلسفه ملاصدرا شویم، اظهار داشت: در این زمینه باید کاری اجتهادی و استنباطی ارائه کنیم تا پس از عرضه این محصول، برای مخاطبان بیشتری در سطح جهان قابل بهره برداری باشد.

نماینده مردم مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ما زمانی می توانیم از منظر دینی به علوم انسانی بپردازیم که گوشه چشمی به تلقی انسان از علوم انسانی و تصورات و توصیفاتی که از انسان در علوم اجتماعی وجود دارد، داشته باشیم.

وی ادامه داد: سؤالی مطرح می شود که آیا طبیعت آدمی با اشیاء مادی مشابهت دارد یا به صورت کلی انسان با اشیاء مادی متفاوت است؟ به عبارتی انسان تافته جدا بافته از کل موجودات هستی است و برای مطالعه او روش دیگری از روش مطالعه سایر موجودات هستی وجود دارد؟

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: سؤال دیگری مطرح شده که آیا طبیعت آدمی ثبات دارد و جاودانه است یا در تمامی کشورها و دوره‌ها در یک زمان ثبات داشته و یکسان است، یا به کلی تحت تاثیر فرهنگ خانواده و شرایط محیطی و رسانه‌ای پیرامون خود او بوده و می‌تواند طبیعت ثابت او را مخدوش کند؟

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تأکید کرد: از فلسفه ملاصدرا باید به این سؤالات پاسخ داده شود و این که تنها ارزیابی ما در تبیین فرمایشات ملاصدرا خلاصه شود، کم لطفی است؛ از همین جهت شناخت سیر کنونی جهان اهمیت بالایی داشته تا بتوانیم از دیدگاه صدرایی به آن ها پاسخ دهیم.

وی با تقدیر از مطالب ارائه شده از سوی ابراهیم علیپور، ارائه دهند موضوع کرسی «نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا»، تصریح کرد: این پژوهش در مقام بیان دعاوی است؛ اما در این نوع جلسات که با نقد همراه است، باید مستنداتی نیز بیان شود؛ نکته دیگر این است که باید مشخص شود استنباط ما از کدام بخش مطالب ملاصدرا بوده تا نقد مطالب نیز آسان‌تر شود؛ از طرف دیگر ارجاعات مطالب ارائه شده به محتوای ملاصدرا بیان نشده است.

رییس دانشگاه قم، مبحث تلقی از انسان را مسأله امروز علوم اجتماعی دانست و گفت: انسان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، قسمت هایی از انسان هستند و برای بهره‌مندی بیشتر، بهتر است این ساحت ها را از هم جدا کرده و با طرح مباحث کلی امکان بهره برداری همه انسان ها را از فرمایشات ملاصدرا فراهم کنیم./ 840/ 202/ ص

ارسال نظرات