۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۴۸۳۸۲۳
در آستانه ایام فاطمیه دوم؛

نشست سبک زندگی فاطمی در حوزه علمیه خواهران زنجان برگزار شد

نشست سبک زندگی فاطمی به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه دوم در حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) زنجان با حضور استاد حوزه علمیه قم و نماینده آیت الله وحید خراسانی برگزار شد.
حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام سید علی حسینی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه روز گذشته در همایش سبک زندگی فاطمی که در حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) زنجان برگزار شد، با اشاره به نقش مؤثر بانوان طلبه در جامعه، گفت: طلاب خواهر حوزه های علمیه پیرو راه بانوانی مانند خدیجه (س)، زینب کبری(س) و فاطمه زهرا(س) هستند که نقش مؤثری در شکل گیری تاریخ و احیای دین در کنار مردانی همچون امام علی(ع) و پیامبر(ص)، داشتند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر چند در کنار این انبیاء و اولیای الهی زنانی حضور داشتند که با ایشان هماهنگ و همدل بوده و به واسطه کمک همین بانوان آنها توانستند به اهداف خود برسند؛ اما نکته قابل توجه متمایز بودن محدوده وظایف بانوان و آقایان از همدیگر بود، یعنی کاری که بر عهده مردان بود زنان به آن دخول نمی کردند و بالعکس.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به عوالم وجود و سیر وجودی انسان، افزود: سه مرحله در عالم هستی وجود دارد که نخستین آن مرحله ما قبل خلقت انسان است، مرحله دوم همین عالم دنیا بوده و مرحله پایانی نیز قیامت و عالم حساب و کتاب است که البته همین دنیا انعکاسی از عالم قبل از خلقت و قیامت نیز متقابلا انعکاس اعمال ما در این دنیا است.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به خلقت نوری حضرت زهرا(س) چند هزار سال قبل از آفرینش عالم هستی، تصریح کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) اولین نوری که قبل از تمام آفرینش ها، خلق شد نور ایشان و سپس نور امام علی(ع) و پس از این دو بزرگوار نور حضرت زهرا(س) بود که آنها را پیش از همه برای شاهد گرفتن و شهادت دادن پسین خلق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه تأکید کرد: بنا بر این انوار مطهر این سه بزرگوار قبل از آفرینش افلاک خلق شده و شاهد هستی قرار گرفتند؛ که البته ارواح ما نیز بر اساس روایات بسیار متعددی نزدیک به دو هزار سال قبل از آفرینش بدن در عالمی به نام عالم ذر و به همراه آفرینش آدم (ع) خلق شده اند.

وی در ادامه با اشاره به نشانه های عظمت زهرا(س) حتی قبل از به دنیا آمدن، گفت: در آفرینش و خلقت حضرت زهرا(س) اعجاب خاصی وجود دارد تا جایی که انسان احساس می کند بعثت و تکوینی  دیگر در راه است؛ چرا که پیامبر(ص) قبل از آن که نزد خدیجه(س) برود تا وجود زمینی و بدنی که قرار است آن نور چند هزار ساله زهرا(س) در آن قرار گیرد، به وجود آید، چهل شبانه روز در غار حرا مشغول عبادت و راز و نیاز بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به رفتار محبت و تکریم آمیز پیامبر(ص) نسبت به دخترشان، افزود: پیامبر اکرم(ص) نسبت به فاطمه زهرا(س) رفتار خاص و ویژه ای همراه با تجلیل و تکریم داشتند مانند این که هنگام ورود این بانوی بزرگوار قیام کرده و به احترام وی می ایستادند که نشانگر عمق معرفت ایشان به وجود زهرا(س) و تمامی فضائل و سجایای ایشان است.

حجت الاسلام حسینی در پایان با اشاره به لزوم ساماندهی زندگی از سوی بچه مذهبی ها بر اساس نظم و آراستگی، اظهار داشت: به صورت معنوی زندگی کردن به معنای ژولیده و بی نظم زندگی کردن نیست، بلکه اتفاقا باید بیشتر به خود رسیده و همانگونه که زندگی خویش را بر اساس معنویت بنا می کنند، مرتب و منظم زندگی کردن را نیز سرلوحه خود کنند./949/202/ب2

ارسال نظرات