۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۴۸۳۸۱۱
حجت الاسلام اخلاقی:

خداشناسی راه حل مشکلات اجتماعی است

شاعر و نویسنده آیینی با اشاره به اهمیت معارف توحیدی گفت: در گذشته مداحان بیش از این که مصیبت بخوانند اشعار حکیمانه می خواندند تا معرفت جامعه را افزایش دهند.
زکریا اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زکریا اخلاقی، نویسنده و شاعر آیینی، در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «شعر توحیدی» نوشته محمدعلی مجاهدی که در انجمن علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، ابراز داشت: توحید مهمترین اصل از اصول اعتقادی است و وقتی به آیات و روایات مراجعه کنیم هدف خلقت انسان معرفت خداوند است.

وی با بیان این که ما برای شناخت خداوند و آشنایی با جلوه های خداوند در زمین آفریده شده ایم، خاطرنشان کرد: پرداختن به مسأله توحید در جامعه به هر شکلی علاوه بر تعالی فکری و معنوی جامعه بسیاری از ناهنجاری ها را هم از بین خواهد برد.

توصیه شیخ مرتضی حائری؛ خداشناسی در جامعه مغفول مانده است

حجت الاسلام اخلاقی اظهار داشت: شیخ مرتضی حائری فرمودند برای مردم اخلاق نگویید بلکه توحید بگویید؛ زیرا اگر توحید درست شد اخلاق هم درست خواهد شد که متأسفانه این در جامعه امروز ما مغفول مانده است؛ اگر مباحث خداشناسی در جامعه گسترش پیدا کند و خانواده ها بهره ببرند بسیاری از مشکلات رخت بر می بندد.

وی با بیان این که امروز ما از طرف مذاهب دیگر متهم به عدم توجه به توحید هستیم، گفت: ما باید انگشت بگذاریم روی نقاط وحدت خود و به زبان ها و بیان های مختلف نشان دهیم که چقدر پای بند به توحید هستیم و توحیدی که حاصل تعلیمات اهل بیت(ع) است تا چه اندازه با توحیدی که آنها می گویند متفاوت است.

شعر فارسی غنی ترین معارف توحیدی را در خود دارد

شاعر و نویسنده آیینی با بیان این که باید چه در شعر و چه در غیر شعر به توحید بپردازیم، افزود: ما درخشان ترین معارف را در باب توحید داریم و به جای ما اهل سنت باید متهم باشند که آنچه دارند چیزی جز بافته هایی که سر از تجسیم در می آورد نیست.

وی زبان شعر را یکی از راه های نشر معارف توحیدی دانست و خاطرنشان کرد:  زبان شعر به لحاظ لطافتی که دارد می تواند تأثیرگذار باشد و کتاب «شعر توحیدی» گنجینه ای سرشار از معارف غنی توحیدی در شعر فارسی است.

شاعران آیینی کار دشواری دارند

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت:  شعر توحیدی شعری است که در رابطه با اسماء و صفات خدا و جلوه های جلال و جمال خدا در دو شاخه نیایش و ستایش مطلب دارد و عرصه شعر توحیدی عرصه پروازهای شاعرانه است و کار دقیقی است که نیاز به آسیب شناسی دارد.

وی با بیان این که شعر توحیدی از دیگر کارهای آیینی دشوار تر است، گفت: کارهای آیینی خط قرمزهای فراوانی دارد و باید دقت زیادی داشته باشیم زیرا اسماء خداوند توقیفی است و باید به صفاتی اکتفا کنیم که خود خدا آنها را بیان کرده است و این خیلی کار را برای شاعر دشوار می کند.

حجت الاسلام اخلاقی اظهار داشت: منظور از این که اسماء خدا توقیفی است در واژگان نیست بلکه منظور این است که با توجه به خط قرمز ها به گونه ای شعر نگوییم که سر از تجسیم در بیاورد و خدا را به اندازه مخلوق پایین بیاوریم و تعبیرات نادرست و ترکیبات و استعارات و تشبیهاتی که شایسته خداوند نیست را به او نسبت ندهیم.

وی با بیان این ک دعاها و زیارات ما همه درس خدا شناسی است، گفت: دست شاعر در شعر توحیدی برای پروازهای شاعرانه باز است و علاوه بر این که شناخت و مطالعه می خواهد انسان باید مراقبت های زیادی داشته باشد.

نویسنده و شاعر آیینی استاد مجاهدی را از جمله شاعران موفق در عرصه شعر آیینی معاصر دانست و گفت: شعرهای مجاهدی از شعرهایی است ک هم شاعران و دوست داران شعر قدیم آن را دوست دارند و هم کسانی که با شعر جدید مأنوس هستند با آن ارتباط برقرار می کنند زیرا ایشان بین این دو ساحت جمع کرده اند.

مداحان باید به سمت اشعار حکیمانه بروند

وی با بیان این که کتاب «شعر توحیدی» احیا کننده آثار گذشتگان محسوب می شود، اظهار داشت: این می تواند دست مایه شاعران جوان شود و هم برای مداحان می توانند گنجینه خوبی باشد زیرا در گذشته مداحان اشعار حکیمانه می خواندند و معرفت مردم را بیشتر می کردند ولی امروزه مداحی ما به سمت مصیبت خوانی رفته است و کمتر اشعار فاخر در آن دیده می شود.

حجت الاسلام اخلاقی واژه شناسی، حرکت گذاری و معرفی شاعر را از نکات قوت این کتاب دانست و گفت: در شعر توحیدی فرموده اند که ما ستایش و نیایش و پرستش داریم ولی به نظر من باید ساحت پرستش را از شعر توحیدی جدا کرد و به صورت جداگانه به آن پرداخت./843/پ202/س

ارسال نظرات