۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۴۸۳۷۸۱

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

برپایی نمایشگاه کتاب «ریحانه»، برگزاری شب شعر دانشجویی«کوثر»، اجتماع دانش آموزان فاطمی، برپایی نمایشگاه «دنیای نوجوانی» در کتابخانه امام رضا و نمایش آثار خوشنویسی بانوان در نمایشگاه «ریحانه النبی» از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نمایشگاهی از کتاب‌های چاپی با عنوان «دنیای نوجوانی» ویژه نوجوانان اهل کتاب‌خوانی در کتابخانه مسجد امام رضا(ع) مشهد برپا شد.

این نمایشگاه با هدف آشنایی نوجوانان با واقعیت‌های زندگی و راه و رسم آن و همچنین اشاعه فرهنگ مطالعه در جامعه، به عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه از آخر بهمن تا پنجم اسفندماه دایر بود.

120 جلد کتاب قابل امانت و برگزیده این کتابخانه در موضوعات دینی، ادبی، داستانی، تاریخی، علمی، روانشناسی و زندگی‌نامه بزرگان و دانشمندان، در این نمایشگاه در معرض دید مراجعان گذاشته شده است.

برپایی نمایشگاه کتاب «ریحانه»

حسین سعیدی، مدیر عامل موسسه انتشارات آستان قدس رضوی از برپایی نمایشگاه کتاب «ریحانه» در مشهد خبر داد و افزود: نمایشگاه کتاب «ریحانه» با محوریت عرضه و نمایش کتاب‌ها و آثار فاطمی، همزمان با ایام فاطمیه اول از 25 بهمن ماه آغاز شده و تا میلاد حضرت زهرا(س) و هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به عرضه بیش از 200 عنوان کتاب با موضوع سبک و سیره حضرت زهرا(س) در نمایشگاه کتاب ریحانه بیان کرد: آثار عرضه شده در این نمایشگاه با تخفیف 30 درصد در اختیار مراجعهکنندگان محترم قرار میگیرد.

سعیدی عنوان کرد: در این نمایشگاه کتاب‌هایی با موضوعاتی مانند شخصیت، زندگانی، باورها، عقاید و سیره حضرت فاطمه(س) برای مطالعه و بازشناسی دقیق‌تر زندگانی این بانوی پرهیزگار با دقت نظر ویژه انتخاب شده و در معرض دید عموم مخاطبان قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل بهنشر، این نمایشگاه در قالب ویژه برنامههای فرهنگی هنری آستان قدس رضوی به مناسبت فاطمیه و میلاد حضرت زهرا(س) توسط بهنشر و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آثار و کتابهای منتشر شده از سایر ناشران با موضوع حضرت زهرا(س) در این نمایشگاه، تعدادی اسناد و مدارک با موضوع عفاف و حجاب و همچنین تابلوهای هنری با این موضوع از سوی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی عرضه شده است.

وی یادآور شد: این نمایشگاه همه روزه از ساعت 9 تا 21 در فروشگاه مرکزی انتشارات آستان قدس رضوی واقع در خیابان امام خمینی مشهد، روبه روی باغ ملی برپا و پذیرای بازدیدکنندگان است.

شب شعر دانشجویی«کوثر»

با همکاری مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی محفل شب شعر دانشجویی«کوثر» با موضوع شهادت حضرت فاطمه(س) برگزار شد.

شب شعر دانشجویی «کوثر» با موضوع شهادت حضرت فاطمه(س) و به میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی و همکاری انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و هیأت سیدالشهدا(ع) با حضور شعرای آیینی و دانشجویان  برپا شد.

در این مراسم معنوی پس از قرائت قرآن تعدادی از شعرای آیینی استان و کشور همچون علیرضا قزوه، محمود حبیبی کسبی، غلامرضا شکوهی، سیدرضا یعقوبی آل و جمعی از شعرای برگزیده شعر دانشجویی از جمله رحیمی عنبران، حامد فرد و خانم­ها  لطفی  و مهربان در مدح حضرت فاطمه(س) نغمه‌سرایی کردند.

اجتماع بزرگ دانش آموزان فاطمی

در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اجتماع بزرگ فاطمیون با حضور دانش آموزان دختر مدارس امام رضا(ع)در رواق شیخ حرعاملی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

بیش از دو هزار 600 تن از دانش آموزان دختر مدارس امام رضا(ع) مسیر چهار راه شهدا تا بارگاه منور رضوی را پیمودند و سپس در رواق مبارکه شیخ حرعاملی حرم مطهر تجمع کردند.

این دانش آموزان با شعار «حجاب بهای خون شهداست» و در فضایی معنوی وارد حرم مطهر شدند و با در دست داشتن پرچم هایی عزای حضرت زهرا(س) و پلاکاردهای با مضمون عفاف و حجاب بار دیگر یادآوری کردند که حجاب میراث ماندگار مجاهدت های ائمه اطهار است.

وی تصریح کرد: استکبار جهانی در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی با جدیت قصد ایجاد شبهه و انحراف در بین جوانان سرزمین ما و  سایر کشورهای مسلمان دارد و آگاهی و هوشیاری ما می تواند مانع تحقق اهداف شوم آنان شود.

حجت الاسلام حسن زاده گفت: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند، امروز تحصیل، تهذیب و ورزش وظیفه جوانان ایران اسلامی است تا بتوانند قله های افتخار را در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی و ورزشی کسب کنند.

مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و عزاداری دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های این مراسم در  رواق حرعاملی حرم مطهر رضوی بود.

 درخور اشاره است، علاوه بر دانش آموزان دختر تمام مقاطع تحصیلی مدارس امام رضا(ع)، تعدادی از دانش آموزان مدارس امام حسین(ع) در حرکتی نمادین و با هدف گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، مسیر چهار راه شهدا تا بارگاه منور رضوی را راهپیمایی کردند.

نمایش آثار خوشنویسی بانوان در نمایشگاه «ریحانه النبی»

هم‌زمان با ایام سوگواری و شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) آیین افتتاحیه نمایشگاه «ریحانه‌النبی» با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار هنری در نگارخانه رضوان برگزار شد.

در این نمایشگاه برای نخستین بار آثار بانوان خوشنویس مشهدی ازجمله خانم‌ها مریم امام ‌وردی، ریحانه رحمتی، مریم سادات موسوی، فاطمه مقیمی و ... در معرض دید علاقه‌مندان به این هنر قرار گرفت.

در نمایشگاه «ریحانه‌النبی» 50 اثر از 30 بانوی هنرمند و خوشنویس شهر مقدس مشهد در سبک‌های مختلف خوشنویسی همچون نستعلیق، خط شکسته، خط کوفی و غیره به روی دیوار رفته است.

لازم به یادآوری است؛ نمایشگاه «ریحانه‌النبی» که در مکتب رضوان وابسته به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دایر شده است، تا سیزدهم اسفندماه امسال از ساعت 9 تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 17 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان به آثار هنری است./1308/303/ب2

ارسال نظرات