۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۸۳۷۷۹
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

ایام فاطمیه جزء هویت اعتقادی تشیع است

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با بیان اینکه ایام فاطمیه در زمره هویت اعتقادی شیعیان است، گفت: باید برنامه‌های این ایام به دور از هرگونه تنش و تفرقه‌افکنی و در راستای تبیین سیره و سبک فاطمی برگزار شود.
حجت الاسلام هدایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، عصر امروز در جمع شماری از روحانیان مرکز خراسان شمالی، با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: فاطمیه چه از نظر اعتقادی و چه از نظر مناسکی هویت تشیع است که اگر این مسأله تضعیف شود شیعه دچار استحاله خواهد شد.

وی افزود: باید در ایام فاطمیه ترویج آموزه‌های اهل بیت (ع) و به‌ویژه تبیین شخصیت والا و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س) و معرفی عفت و حجاب آن حضرت به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین الگو برای بانوان و تحکیم بنیان خانواده در دستور کار روحانیان مبلغ باشد.

حجت‌الاسلام هدایتی خاطرنشان کرد: البته ضروری است برنامه‌های این ایام به دور از هرگونه تنش و تفرقه‌افکنی و در راستای تبیین سیره و سبک فاطمی برگزار شود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی بجنورد ادامه داد: باید از این گنجینه الهی برای استحکام بنیان خانواده استفاده شود؛ زیرا الگوپذیری از سیره و روش و سبک زندگی فاطمی سبب تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) تنها الگویی برای مسلمانان نیست؛ بلکه سیره و سبک این بانوی بزرگوار می‌تواند الگوی زندگی فردی و اجتماعی همه بانوان باشد.

حجت‌الاسلام هدایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توزیع بسته‌های فرهنگی و پارچه نوشته‌های ویژه ایام فاطمیه دوم در بجنورد، اظهار کرد: بیش از 10 هزار بسته فرهنگی و پارچه نوشته در آستانه فاطمیه دوم در بجنورد توزیع شده است.

وی اضافه کرد: اقلام فرهنگی مختلفی برای فضاسازی مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) آماده و به‌تناوب در سطح استان توزیع شد تا مساجد، حسینیه‌ها و معابر شهر و استان رنگ و بوی فاطمی به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام هدایتی ادامه داد: اقلام و پارچه نوشته‌ها در قالب بسته‌های فرهنگی در بین هیئات مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها و ادارات استان توزیع شده که این بسته‌ها متشکل از پارچه عرضی خیابانی، پرچم آویز، بروشور، برچسب‌های مزین شده با نام مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) و پارچه‌های عرضی ساده و مخملی است.

وی با اشاره به اینکه 10 هزار قلم فرهنگی توزیع شده در ایام فاطمیه شامل بیش از سه هزار پارچه آویز عرضی خیابانی، هزار پرچم آویز، سه هزار بروشور، سه هزار برچسب و ۳۰ پارچه عرضی ساده و مخملی است.

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد افزود: امید است با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های ایجاد شده شاهد برگزاری مراسم مناسب و درخور شأن حضرت فاطمه زهرا (س) در سطح استان و شهرستان بجنورد باشیم.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات