۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۸۳۷۳۰
مبلغ بحرینی مطرح کرد؛

رابطه بین فاطمه و فاطر

حجت الاسلام انصاری بحرینی با بیان این‌که فاطمه به معنای کسی است که انسان‌ها، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) را از آتش جهنم جدا می‌کند، گفت: فاطمه برگرفته از فاطر، یکی از اسماء پروردگار، و به معنای شکافتن نیستی و تاریکی است.
انصاری بحرینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ابراهیم انصاری بحرینی، پژوهشگر و محقق دینی بحرینی عصر امروز، هشتم اسفندماه در رواق دارالمرحمه حرم امام رضا(ع) به تبیین و بررسی صفت «فاطمه» پرداخت و ابراز کرد: یکی از اسماء حضرت زهرا(س) که از ابتدای خلقت نزد خداوند وجود‌ داشته و تا قیامت نیز در عالم خلقت در جریان خواهد بود، نام فاطمه است.

حجت الاسلام انصاری بحرینی با تأکید بر این‌که ارتباط عمیق و محکمی میان حضرت زهرا(س) و واژه فاطمه وجود دارد، گفت: فاطمه برگرفته از فاطر، یکی از اسماء خدای متعال و به معنای شکافتن است.

این مبلغ دینی بحرینی به تشریح صفت فاطر خداوند پرداخت و بیان کرد: خداوند در آغاز خلقت، نیستی را شکافت و همه‌ هستی شامل ملائک، آسمان‌ها و زمین، موجودات و غیره را نشان داد.

سخنران حرم رضوی به ماجرای خلقت، نقش حضرت زهرا(س) پس از خلقت و تبیین اسم فاطمه با توجه به روایات اهل بیت(ع) پرداخت و ابراز کرد: خداوند قبل از خلقت ملائک و آسمان‌ها و زمین، نور حقیقی یعنی نور پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اولین شی خلق کرد؛ سپس این نور حقیقی به دو نور یعنی پیامبر(ص) و امام علی(ع) و سپس سه، پنج و در پایان به چهارده نور تبدیل شد.

حجت الاسلام انصاری بحرینی ادامه داد: خداوند ملائک را خلق کرد و از آنجایی که این چهارده نور شبیه و در کنار هم بودن، تشخیص آن‌ها از یکدیگر برای ملائک ممکن نبود؛ سپس خداوند ظلمت شدیدی ایجاد کرد که ملائک از آن شکایت کردند و در این لحظه نوری نشان داده شد و ظلمت و تاریکی را شکافت که نور حضرت فاطمه(س) بود، پس از آن نور پیامبر(ص)، امام علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) آشکار و دیده شدند.

وی خاطرنشان کرد: نام حضرت زهرا(س) در آغاز خلقت ممتحن بود، سپس نور ایشان آشکار و ایشان با نام زهرا به معنای نور و خیر شناخته شدند و سپس شکافتن ظلمت و تاریکی، فاطمیت و صفت فاطمه را برای ایشان آشکار ساخت.

سخنران حرم رضوی اظهار کرد: فاطمه به معنای کسی است که انسان‌ها، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) را از آتش جهنم جدا می‌کند همانطور که در آغاز خلقت نور را از ظلمت و تاریکی جدا کرد؛ البته این جدا کردن از آتش به معنای نجات صرف از آتش جهنم نیست زیرا آتش عقوبت گناه است از این روی ایشان و صفت فاطمیت ایشان گناهان را از انسان جدا و دور می‌کند.

محقق و پژوهشگر بحرینی ادامه داد: اگر بخواهیم دو نام زهرا و فاطمه را با احکام شرعی و الهی بیان کنیم، نام زهرا با امر به معروف و نام فاطمه با نهی از منکر ارتباط تنگاتنگ خواهند داشت زیرا تمام منکرات آتش را به دنبال خود دارند؛ از این روی کسی که بخواهد فاطمی شود، هرچند خودش خوب باشد و نور زهرایی را پذیرفته باشد اما باید با نهی از منکر، ظلمات و تاریکی را از اطراف خود و دیگران دور کند.

حجت الاسلام انصاری بحرینی تأکید کرد: انسان باید همیشه با حضرت فاطمه(س) و فاطمیت ایشان ارتباط داشته باشد تا از شر ابلیس، که همیشه حاضر است، نجات پیدا کند.

سخنران حرم رضوی تصریح کرد: اهل بیت(ع) از همان لحظه همواره همراه انبیاء و پیامبران حضور داشتند و انبیاء نیز آن‌ها به ویژه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را می‌شناختند و طبق کلام الهی در قرآن، در سخنانشان بر روی کلمه فاطر که اشاره به حضرت فاطمه(س) داشت اشاره می‌کردند؛ یکی از پیامبرانی که حضرت علی(ع) و فاطمه(س) را خوب شناخت و شیعه علوی شد، حضرت ابراهیم(ع) بود./1308/202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فریده
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
سلام عالی عالی بود تشکر
0
0
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
بسیار مفید و جالب بود. ای کاش فایل صوتی حجت الاسلام بحرینی را هم قرار می دادید تا بیشتر بهره ببریم.
0
0