۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۸۳۶۳۸
آیت‌الله ری شهری تشریح کرد؛

فضیلت احسان به دیگران در روایات

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه احسان کردن عملی شایسته و نیکو است، گفت: احسان به انسان‌های شرور آن هم با هدف تملق گویی مذموم و نکوهیده است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در جلسه گذشته اینگونه بیان شد که احسان به افرادی که شایسته نیکی کردن نیستند از رذائل اخلاقی محسوب می‌شود.

وی افزود: روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) در زمینه احسان کردن به دیگران ذکر شده است که برخی از روایات شامل نیکی کردن نسبت به همه افراد اعم از انسان های خوب و بد می‌شود، دسته دیگر این گونه بیان می‌شود که نیکی باید در جای خودش صورت بپذیرد و روایاتی هم وجود دارد که مربوط به جمع بندی این دودسته می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری بیان داشت: احسان به همه انسانها اعم از خوب و بد، نیکو است اما نیکی به دسته‌ای از انسانهای بد مانند اشرار آن هم با هدف تملق گویی و ستایش مذموم به شمار می‌رود همچنین احسان کردن به انسانهای پست و لئیم مورد نهی و نکوهش قرار گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند: زمانی که به انسانهای پست و فرومایه خوبی کنی در پاسخ نیکی به تو بدی می‌رسانند؛ احسان به انسانهای لئیم هیچ ثمره‌ای برای اصلاح آنان ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: امام صادق(ع) فرمودند: به حضرت موسی(ع) وحی شد؛ ای موسی! از هر دستی که بدهی از همان دست پس می‌گیری، هر چه که عمل کنی به همان میزان پاداش می‌گیری اما انسان لئیم به جای خوبی به تو بدی می‌کند./202/813/ب1

ارسال نظرات