۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۸۳۶۱۱
امام‌ جمعه بجنورد:

نگاه ما به طبیعت برگرفته از جهان‌بینی دینی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر حفاظت و حراست از منابع طبیعی و زیست‌محیطی، گفت: اگر طبیعت را زیبا می‌خواهیم، باید نگاه ما به منابع طبیعی و زیست‌محیطی زیبا و مهربانانه باشد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام‌ جمعه بجنورد، امروز در دیدار با مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد محیط زیستی پیوند مهربخش اترک، اظهار کرد: نگاه به طبیعت و وقایعی که در آن برای انسان رخ می‌دهد باید نگاهی الهی و برگرفته از جهان‌بینی دینی باشد.

وی اضافه کرد: همان‌گونه که حضرت زینب (س) در مجلس یزید و در بیان حوادث عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلا»، ما هم باید به منابع و وقایع پیرامونی نگاه و نگرش زیبایی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرماید: «زمین مادر شماست پس به مادرتان رحم کنید»، افزود: همه ما باید با طبیعت با قداست و مهربانی رفتار کنیم و همان‌گونه که به مادرانمان جسارت نکرده و شخصیت آنها را تخریب نمی‌کنیم، نباید به زمین و منابع طبیعی خود جسارت کرده و آن‌ را تخریب کنیم.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: بر اساس این حدیث می‌توان به این نتیجه رسید که احترام به زمین همانند احترام گذاشتن به مادر عبادت است.

وی اظهار کرد: طبق احادیث متعددی که از معصومین (ع) به ما رسیده، همه انسان‌ها در برابر طبیعت و حیوانات مسؤول هستند؛ زیرا خداوند متعال با برنامه و هدف مشخصی آنها را خلق کرده و اگر طبیعت و حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند دچار تخریب و خطر انقراض شوند، زندگی همه انسان‌ها به خطر خواهد افتاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به بیت «هر گیاهی کز زمین روید/ وحده لا شریک له گوید»، افزود: اگر بفهمیم و بدانیم که همه مخلوقات اعم از گیاهان و حیوانات به حمد و ثنای خداوند مشغول هستند، دیگر برای تخریب آنها اقدامی نکرده و با طبیعت اطراف خود کریمانه و مهربانانه رفتار می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اضافه کرد: احترام به طبیعت باید فرهنگ‌سازی شود؛ چراکه احترام به طبیعت و محیط ‌زیست خدمت به خود انسان است.

وی با اشاره به اینکه باید مهربانی با طبیعت بیش از پیش در جامعه ما فرهنگ‌سازی شود، اضافه کرد: ضروری است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، درزمینهٔ تخصیص اعتبار برای فرهنگ‌سازی در جامعه همت بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: نمایندگان مردم و متولیان و مسؤولان حتی در مواردی باید داد زده و با حساسیت بیشتری برخورد کنند تا معضلات فرهنگی موجود در جامعه برطرف شوند./9314/202/ب2

ارسال نظرات