۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۸۳۵۷۳
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

لزوم توجه به احکام شرعی در ذبح حیوانات

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دین اسلام برای ذبح حیوانات و حلال بودن گوشت آنها مقرراتی را تعیین کرده است که اگر رعایت نشود گوشت میته محسوب شده و خوردن آن حرام است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم به بخشی از آیه سه سوره مائده که می فرماید «حرمت علیکم المیته والدم و لحم الخنزیر و ما اهل لغیرالله به والمنخنقه و الموقوذه و المتردیه و النطیحه وما اکل السبع الا ماذکیتم وما ذبح علی النصب و ان تستقسموا بالازلام ذلکم فسق» اشاره کرد و افزود: خداوند در این بخش از آیه می فرماید «اما آن خوردنی هایی که برشما حرام شده، گوشت مردار و خون و گوشت خوک و گوشت حیوانی است که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آن برده شده و حیوانی که خفه شده و یا بوسیله ضربه مرده و یا سقوط کرده و یا بوسیله شاخ حیوانی دیگر مرده و یا حیوانی که درندگان از آن خورده اند، مگر آنکه آن را زنده بیابید و ذبح کنید و آنچه به رسم جاهلیت برای بتها ذبح شده و نیز اینکه اموال یکدیگر را بوسیله چوب ها بین خود تقسیم کنید، اینها بر شما حرام شده است و انجام این اعمال گناه و فسق است».

وی در تفسیر آیه گفت: دین اسلام برای ذبح حیوانات و حلال بودن گوشت آنها مقرراتی را تعیین کرده است که اگر رعایت نشود گوشت میته محسوب شده و خوردن آن حرام است.

امام جمعه ارومیه گفت: به حیوانی است که بدون ذبح شرعی بمیرد، میته گفته می شود که خوردن آن براساس احکام دین اسلام حرام است و گناه و فسق محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خون ریخته شده و خوک به علت نجس بودن و هر حیوانی که موقع ذبح نام خدا بر آن برده نشده، حرام هستند.

وی گفت: حیوان خفه شده و ضربه خورده و از بلندی ساقط شده و یا با ضربه شاخ حیوان دیگر زخمی شده و یا شکار پرندگان از مصادیق میته و مردار هستند مگر اینکه هر کدام از این حیوانها را زنده یافتید و ذبح کردید،آنگاه حلال هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به کلمه «نصب» اشاره کرد و گفت: نصب یعنی قرار دادن چیزی در جای بلند و برجسته که در اینجا به معنای سنگی است که در جاهلیت آن را می پرستیده اند و حیوانات خود را برای آن و بر روی آن ذبح می کردند که خداوند در این آیه می فرماید: به خاطر نام بردن از غیر خدا گوشت آن حیوان حرام است.

وی به کلمه «ازلام» به معنای ترکه چوبهائی است که بوسیله آنها در جاهلیت قمار می‌کردند و عمل تقسیم به وسیله ترکه چوب یا قداح این بوده که حیوانی را سهم‌بندی می‌کردند و آنگاه برای تشخیص اینکه هر کس چقدر سهم می برد چوب‌ها را یکی پس از دیگری بیرون می‌کشیدند که بر اساس این آیه خداوند این عمل قمار را نیز سبب حرام شدن گوشت بر می شمارد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: امروزه نیز در بسیاری از کشورهای غیراسلامی حیوانات را به وسیله مکش خون از رگها به وسیله دستگاه و خفه کردن میکشند بعد گوشت آن را قطعه قطعه می کنند، که این کار باعث حرام شدن گوشت ان حیوان شده و خوردن ان برای مسلمانان حرام است.

وی گفت: ذبح حیوانات بدون توجه به موازین شرعی فسق و نشاندهنده خروج از حد شرع مقدس اسلام است؛ وقتی کسی از حد دین  و عدالت خارج شود فاسق می گویند.

وی در پایان تفسیر این بخش از آیه 3 سوره مائده گفت: البته خوردن گوشت میت زمانیکه انسان ناچار است و می تواند با خوردن مقداری از آن خود را از مرگ حتمی نجات دهد جایز است و اشکالی ندارد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/203/ب2

ارسال نظرات