۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۴۸۳۵۱۱
مبلغ حوزوي:

قرآن دو مقام شفاعت و شكايت دارد

حجت الاسلام محسني گفت: قرآن دو مقام شفاعت و شكايت دارد، از اين رو پيامبر اكرم(ص) در دادگاه عدل الهي مي فرمايد، من از مسلمانان به دليل اينكه احساس نياز به قرآن نمي كنند شكايت دارم.
حجت الاسلام سيد علي اکبر محسني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد علي اکبر محسني، مبلغ مطرح کشوري و متخصص در تفسير قرآن کريم که شنبه شب در جلسه بصيرتي كه در مسجد سلمان فارسي كاشان برگزار شد، با اشاره به انواع مختلف رابطه با دين و اهل بيت(ع)، گفت: اكثر اين رابطه ها با نقصان و ضعف و گرفتاري همراه است و ديگران را نسبت به دين و اهل بيت(ع) را بدبين مي‌كنند.

وي با اشاره به چگونگي ارتباط صحيح با اهل بيت(ع)، گفت: داشتن محبت عاطفي به اهل بيت(ع) مانند كسي است كه با فرا رسيدن محرم لباس مشكي مي پوشد و عزاداري مي مي‌كند اما با پايان محرم و فاصله گرفتن از كربلا تمام مي شود و اين نوع محبت داغي دارد اما پختگي ندارد.

حجت الاسلام محسني پختگي داشتن محبت به اهل بيت(ع) را مهم دانست و افزود: كسي كه در محبت اهل بيت(ع) پختگي لازم را داشته باشد هندسه زندگي خود را براساس زندگي اهل بيت(ع) ميزان مي‌كند، بنابراين كسي كه در محبت به اهل بيت(ع) پخته شده باشد حتي اگر در فريزر هم قرار داده شود خام نيست و پخته است.

به گفته وي، كسي كه در مجالس اهل بيت(ع) پخته مي شود در هر كجاي كره زمين هم كه باشد ذره اي از محبت او به اهل بيت(ع) كم نخواهد نشد،  چرا كه او پخته شده در مكتب اهل بيت(ع) است كه نمونه هاي آن در سراسر جهان فراوان هستند.

اين مفسر قرآن كريم، شرط پختگي در مجالس اهل بيت(ع) همسو بودن و هم فكر بودن با هندسه اي كه اهل بيت(ع) ترسيم كرده اند دانست و يادآور شد: نمي توان تنها با زبان اهل بيت(ع) را قبول داشت اما در عمل اين چنين نباشد، يعني همان مشكلي كه مردم مدينه در زمان حضرت فاطمه(س) داشتند و هنگام خطبه فدكيه مردم گريه كردند اما اين گريه سودي نداشت.

حجت الاسلام محسني، با اشاره به اينكه در عزاداري‌ها و محبت به اهل بيت(ع) بايد فكر و انديشه ما در مسير اهل بيت(ع) باشد چرا كه بصيرت بدون تفكر معنا ندارد ادامه داد:  بصيرت شعار نيست، بصيرت همراه با شور و شعار است و عزداري كه نتواند ما به حضرت زهرا(س) وصل نكند موثر نيست.

وي با اشاره به روايتي از حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) سه چيز را بعنوان محبوب خود انتخاب كرده است كه اگر اين سه چيز در زندگي ما وجود داشته باشد همفكر با حضرت هستيم كه يكي از آنها محبت است كه هركس محبت نداشته باشد راه را گم خواهد كرد.

اين مبلغ حوزوي در ادامه يادآور شد: خداوند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد چون تو به مردم محبت داري با مردم رفيق شدي و اگر اخلاق نداشتي هيچكس دور و بر تو جمع نمي‌شد، از اين رو آيت الله جوادي آملي مي فرمايد خداوند به پيامبري كه اين همه مقام دارد مي فرمايد، اگر قرآن داشته باشي و معجزه هم داشتي باشي اما اخلاق نداشته باشي هيچكس دور توجمع نخواهد شد كه اين نشانه مهم بودن اخلاق است.

حجت الاسلام محسني با اشاره به اينكه، امروزه دشمن با درست كردن ابزار تمايلات كاذب نسل جوان ما را از مسير منحرف مي‌كند، عنوان كرد: شكل گيري اشتباه تمايل، شكل گيري اشتباه اشتياق را به همراه خواهد داشت و اشتياق نيز احتياج اشتباه را به همراه خواهد داشت و اين زنجيره اي است تا به چيزي متمايل و مشتاق شويم و در ادامه خود را محتاج آن بدانيم و چون نمي توانيم به آن برسيم، زندگي خود را نابود مي‌كنيم.     

وي با اشاره به اينكه، امروز دشمن با ابزار تبليغاتي خود، اشتياقات و احتياجات اصلي ما را جا به جا مي‌كند، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، اشتياقات و احتياجات اصلي شيعه اميرمومنان(ع) بايد به سه مسأله مهم، تلاوت كتاب الله، ان نظر في وجه رسول الله و ان انفاق في سبيل الله است معطوف باشد.

اين مفسر قرآن با بيان اينكه حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، هركاري مي‌كنيد بايد بوي خدا بدهد، گفت: هر كاري كه بوي خدا نداشته باشد بوي شيطان خواهد داد و هركجا كه بوي شيطان باشد حتي اگر در مسجد هم باشد حضرت فاطمه زهرا(س) در آنجا نخواهد بود.

وي افزود: مسجدي به نام خدا به نام مسجد ضرار احداث شد و قبله و امام جماعت داشت و نمازجماعت هم اقامه مي شد اما چون بوي خدا نمي داد، خداوند به پيامبر دستور داد تا مسجد را خراب كند و بعد از اينكه خراب كرد به پيامبر مي فرمايد، محل تخريب مسجد را تبديل به زباله داني كند، بنابراين مسجدي كه بوي خدا را ندهد در هركجا كه باشد بايد خراب شود چون چنين مسجدي انسانها را آباد نمي‌كند.

حجت الاسلام محسني، ادامه داد: يكي از نشانه هاي دوره آخر زمان اين است كه مساجد آن آباد و گلدسته هاي آن آباد است اما دلهاي مردم خراب است و  با يكديگر اختلاف دارند و با هم درگيري دارند.       

وي با اشاره به روايتي از امام رضا(ع) در رابطه با دين فروشي، گفت: امام رضا(ع) مي فرمايد، كسي كه به خاطر پول به كسي سلام كند دو سوم دين خودش را از دست مي‌دهد.

اين مفسر قرآن با تأكيد بر تقويت رابطه نسل جوان با قرآن، خاطرنشان كرد: امروزه نسل جوان را با عرفان هاي كاذب از مساجد و حسينيه ها و پاتوق هاي ديني عزداري اهل بيت(ع) دور مي‌كنند با اين هدف كه با عرفان هاي كاذب آنها را به خدا برسانند و اين درحالي است كه حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايد بدون كتاب خدا هيچكس به خدا نمي رسد.

وي افزود: به جاي گذاشتن كتاب روي طاقچه اتاق و داشبورد ماشين بايد روي فكر و ذهن خود گذاشت و فكر خود را با آن درست كنيم و اين درحالي است كه چندين قرآن را در خانه خود رديف مي‌كنيم اما يك بار آن را تلاوت نمي‌كنيم.

اين مفسر قرآن در ادامه با اشاره به اينكه، ارتباط افراد با خدا از تلاوت قرآن آغاز مي شود و تا تلاوت قرآن نباشد هيچ ارتباطي با خدا ميسر نخواهد شد، گفت: قرآن دو مقام شفاعت و شكايت دارد، از اين رو پيامبر اكرم(ص) در دادگاه عدل الهي مي فرمايد، من از مسلمانان به دليل اينكه احساس نياز به قرآن نمي كنند شكايت دارم.

حجت الاسلام محسني ادامه داد: قرآن براي چفت و بست كردن زندگي زنده ها است، از اين رو حضرت زهرا(س) هر روز به قرآن احساس نياز مي كرد و اين در حالي است كه امروز خيلي از ما به تلفن هاي همراه خود بيشتر از قرآن احساس نياز مي‌كنيم

به گفته وي، اگر قرآن را از زندگي خود دور كرديم و به ريخته نشديم بايد متوجه باشيم كه زندگي ديني ما به هم ريخته شده است.  

وي با اشاره به اينكه در كشورهاي اروپايي براي افراد افسرده در كليسا از بلندگوهاي كليسا تلاوت قرآن را پخش مي‌كنند و مسيحي ها از قرآن بهره مي برند، گفت: يكي از اعجازهاي قرآن موسيقي قرآن است كه آرامش بخش است به طوريكه براساس آمار در كشورهاي اروپايي وقتي موسيقي قرآن پخش مي شود، بيماران با وجود اينكه مسلمان نيستند زودتر خوب مي شوند.

حجت الاسلام محسني، يادآور شد: تنها تلاوت قرآن مهم نيست بلكه عمل به قرآن از اهميت بالايي برخوردار است چرا كه اگر عمل به قرآن وجود داشت در جامعه اسلامي اين همه پرونده در محاكم قضايي وجود نداشت.

وي با بيان اينكه احساس نياز به قرآن تا جايي كه انسان را به مرحله عمل به قرآن برساند مهم است، يادآور شد: امام رضا(ع) مي فرمايد مومن روزانه بايد حداقل 50 آيه از قرآن را تلاوت كند و تلاوت اين تعداد آيه از قرآن بيشتر از 15 دقيقه زمان نمي برد.

حجت الاسلام محسني، گفت: بعد از ارتباط با خدا از طريق كلام خدا، يكي از مسائلي كه بايد به آن احساس نياز داشت، ارتباط با امام زمان و نگاه به امام معصوم است.  

گفتني است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميركبير يكي از مساجد فعال شهرستان كاشان در امور فرهنگي است كه چندين سال متوالي است سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./1307/202/ب2

ارسال نظرات