۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۴۸۳۴۴۵
رییس شورای حوزه علمیه تهران:

حوزه علمیه تهران نیاز به احیای هویت دارد

رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به اهمیت حوزه تهران، گفت: به نظر می رسد اولویت امروز حوزه علمیه احیای هویت آن است.
حجت الاسلام علی اکبر رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران که عصر امروز شنبه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به موضوع احیای هویت حوزه تهران، گفت: در ابتدای تشکیل  جلسات شوای حوزه علمیه تهران مساله احیای هویت حوزه علمیه تهران مطرح بوده است. امسال نیز موضوع احیای حوزه علمیه تهران خدمت رهبری تقدیم شد و از سوی ایشان مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: دستور جلسات شورای حوزه علمیه تهران نیز پیرامون احیای هویت حوزه علمیه تهران است، به نظر می رسد اولویت امروز حوزه علمیه احیای هویت آن باشد. شاید لازم نباشد دیگر استان ها به این موضوع بپردازند. به طور مثال آیا بنا است حوزه فیلسوف، محقق یا مفسر تربیت کرده یا اینکه می خواهد روحانی اجتماعی تربیت کند؟

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه تصریح کرد: یکی از مراکزی که خدمات فراوانی به اسلام و اهل بیت(ع) داشته حوزه تهران و ری بوده است. در عین حال تهران یک رویکردی خاص به فقه اجتماعی داشته است، علمای تهران بحث کاملی پیرامون فقه اجتماعی داشته اند.

نباید پیشینه تاریخی حوزه تهران از دست برود
وی، گفت: احیای حوزه این است که مولفه هایی تقویت شود اما در ظرف زمانی کنونی باید این احیا صورت گیرد، اگر این احیا نیازها و تطابقی دارد باید لحاظ شود. احیای هویت حوزه تهران به این معناست که آن پیشینه تاریخی را از دست ندهیم.

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه احیای هویت حوزه علمیه تهران نیازمند این است که مجموعه حوزه منسجم باشد، اظهار داشت: باید مجموعه مدارس را مانند یک صفحه شطرنج دیده و یک هویت برایش ایجاد کنیم، باید در سطوح تحصیلی و در پذیرش به نحو واقع بینانه بتوانیم برای هر واحد جایگاهی تعریف کنیم تا در یک نقشه هوایی حوزه علمیه تهران یک محموعه دیده شود. لازم است پس از اقدام کارشناسی همه  به آن ملتزم باشیم.

وی، افزود: امروز شورا با مسؤولان حوزه ها جلسات متعددی دارد، هم اندیشی با مدیران نیز به طور پیوسته در حال انجام بوده است. ارتباط با اساتید و طلاب نیز وجود دارد و این چهار وجه در رسیدگی به کار کارشناسانی تاثیر به سزایی دارد.

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران، گفت: امروز شاهد حضور آیت الله اعرافی هستیم، ایشان از الطاف الهی هستند. طرح ها و برنامه های خوبی از سوی آیت الله اعرافی برای حوزه علمیه مطرح شده است و خدا را شاکر هستیم که شاهد اجرایی شدن این طرح ها در حوزه علمیه خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه در طول حضور حجت الاسلام غفوری فضای حوزه علمیه استان تهران تغییر کرد، گفت: اتفاقات خوبی در زمان حضور حجت الاسلام غفوری در تهران رخ داد و امروز شاهد حضور حجت الاسلام رحیمی صادق هستیم که دارای پیگیری کافی و عزم بوده و ولایی هستند. و از خدمات مدیر سابق حوزه علمیه استان تهران حجت الاسلام غفوری بسیار تشکر می کنیم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شورای عالی حوزه علمیه تهران مدیریت حجت‌الاسلام رحیمی صادق به نحو اجماع مورد پذیرش قرار گرفت و امیدواریم این انتخاب مورد رضایت امام زمان(عج) نیز باشد./811/پ202/ص

 

ارسال نظرات