۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۸۳۴۴۴
استاد حوزه علمیه:

یکی از پیام های مهم فاطمیه احقاق حق و ابطال باطل است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد گفت: یکی از پیام های مهم فاطمیه، احقاق حق و ابطال باطل است که این روزها در کشاکش مباحث سیاسی، جای یکدیگر را گرفته اند و جهان امروز با فتنه تکفیر که با عَلَم «نحن ابناء یزید» برخاسته‌اند، دست و پنجه نرم می کند.
حجت الاسلام فضیلتی نیا

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: مقابله حضرت فاطمه (س) با جریان نفاق در آن روزهای مدینه، سبب شد به صورت آشکار، دو تفکر، یکی قائل به جانشینی امام علی(ع) و دیگری غیر از این که بعد از رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام(ص) بوجود آمده بود؛ نمایان شود.

وی بیان کرد: اقامه شعائر فاطمی(س) در قالب عزاداری، مصداقی روشن از تعظیم شعائر الهی است که قرآن این حرکت را نشات گرفته از تقوای قلب می داند و می فرماید«وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب».

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: مسأله تولی و تبری از اصلی ترین واجبات اعتقادی شیعیان محسوب می شود، چرا که دستور قرآن بر این امر تعلق گرفته تا آحاد مردم با کفر ستیزه و با حق همراه باشند.

استاد حوزه علمیه عنبرآباد با اشاره به اینکه اقامه عزا در ایام فاطمیه(س) مثل اقامه عزا در محرم از مصادیق تولی و تبری به شمار می آید، خاطرنشان کرد: همان مبناهایی که جهت اقامه شعائر عاشورا داریم برای شعائر فاطمی(س) نیز داریم، بنابراین در زیارت عظیم جامعه کبیره به این امر اشاره شده و می فرماید«تَوَلَّیْتُ آخِرَکُمْ بِمَا تَوَلَّیْتُ بِهِ أَوَّلَکُمْ»، یعنی ما همان تولایی که به نخستین اهل بیت یعنی پیامبر اکرم(ص) قائل هستیم، نسبت به آخرین اهل بیت(ع) که وجود اطهر امام عصر(ارواحنافداه) است، نیز قائل هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد ادامه داد: یکی از پیام های مهم فاطمیه، احقاق حق و ابطال باطل است که این روزها در کشاکش مباحث سیاسی، جای یکدیگر را گرفته اند و جهان امروز با فتنه تکفیر که با عَلَم «نحن ابناء یزید» برخاسته‌اند، دست و پنجه نرم می کند.

وی یادآور شد: احیای ارزش های فاطمی(س) شعار دفاع از حقیقت را به منصه ظهور می رساند؛ چرا که خروجی احیای شعائر فاطمی(س) احیای مرام فاطمی(س) چه در جنبه های فردی و چه در جنبه‌های سیاسی و اجتماعی است.

حجت الاسلام فضیلتی نیا ابراز کرد: مرام و منش حضرت زهرای مرضیه(س) در خطبه فدکیه جلوه نموده یعنی این خطبه خلاصه ای از مرام حضرت زهرا(س) در ۱۸ سال عمر ایشان است، بنابراین می بینیم در این خطبه به همه جنبه‌های مختلف اعم از حکمت عبادات گرفته تا مسائل اخلاقی و اعتقادی و معارف دینی پرداخته شده است که وجود نازنین امام عصر(ارواحنافداه) در مورد حضرت زهرا(س) می فرمایند «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ»، یعنی الگو و سرمشق من که امام زمان شما هستم مادرم حضرت فاطمه (س) است.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره شده" شما اهل بیت را ۱۴ فرد نبینید، این یک انسان ۲۵۰ ساله است، این ۱۴ نفر یک حقیقت‌اند و «کلهم نور واحد» هستند، از این رو نمی شود گفت ما تنها برای محرم عزاداری داشته باشیم و دیگر معصومین را از یاد ببریم.

وی افزود: بنابراین شعار عاشورا هیچ فرقی با شعار فاطمی(س)، رضوی(ع) یا حسنی(ع) ندارد؛ چون هدف همه این بزرگواران دفاع از ارزش های مکتب پیامبر(ص) که ودیعه خداوند متعال بود؛ است.

حجت الاسلام فضیلتی نیا اضافه کرد: در سیره ائمه اطهار و علمای بزرگ شیعه می بینیم چقدر به تعظیم شعائر فاطمی(س) پرداخته شده است و این اهمیت کار را بسیار مشهود می سازد؛ از این رو می بینیم شخص رهبر معظم انقلاب چقدر نسبت به این مهم، هر ساله اهتمام می ورزند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد مطرح کرد: حرمت و قداست مقام شامخ حضرت زهرای مرضیه(س) در این ایام که منصوب به حضرت است، باید حفظ شود و به جایی برسیم که مراسم شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (س) را مانند عاشورا، با شکوه هرچه تمامتر برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراسم فاطمیه اول در اقصی نقاط شهرستان عنبرآباد و همچنین اغلب روستاها، با شکوه خاصی برگزار شد و جا دارد در فاطمیه دوم نیز بر شکوه و عظمت این مراسم افزوده شود.

حجت الاسلام فضیلتی نیا در پایان ضمن دعوت از آحاد مردم عزیز جهت شرکت در این مراسم نورانی از هِیأت فعال مذهبی شهرستان که در امر ترویج شعائر دینی و مذهبی فعالیت می کنند تشکر و از دیگر هیأت ها و مساجد خواستار برگزاری هرچه باشکوهتر شدن مراسمات ایام فاطمیه شد./9709/302/ب1

ارسال نظرات