۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۸۳۴۲۲
عالم اهل سنت خراسان شمالی:

تبیین ماهیت جریان‌های تکفیری رسالت شرعی همه علمای شیعه و سنی است

عالم اهل سنت خراسان شمالی با بیان اینکه جریان‌های تکفیری و وهابیت از نظر همه علمای اسلام محکوم هستند، افزود: امروز روشنگری و تبیین ماهیت جریان‌های تکفیری رسالت شرعی همه علمای شیعه و سنی است.
آخوند گلدی کمالی

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آخوند گلدی کمالی، عالم اهل سنت استان خراسان شمالی، امروز در همایش «اتحاد امت اسلام در مقابله با خطر تکفیر» که تحت اشراف آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و با پیام تصویری این مرجع عالی‌قدر، با حضور علمای شیعه و سنی استان در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: اکنون همه جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از جنایات و اقدامات گروه‌های تکفیری در رنج هستند.

وی با بیان اینکه گروه‌های تکفیری و وهابیت جزء اسلام نیستند، افزود: وهابیت از نظر همه علمای اسلام محکوم است؛ زیرا وهابی‌ها و تکفیری‌ها بازماندگان خوارج بوده و هیچ سنخیتی با شیعه و سنی ندارند.

آخوند کمالی که مشاور استاندار خراسان شمالی در امور اهل سنت هم هست، تصریح کرد: همه علمای شیعه و سنی وظیفه دارند جریان‌ها و تفکرات تکفیری را محکوم و منکوب کنند؛ زیرا تکفیری‌ها منحرف بوده و با کافر دانستن افراد مخالف خود دست به کشتار و جنایت می‌زنند.

آخوند کمالی تصریح کرد: گروه‌های تکفیری به اسم اسلام و مسلمانی دست به جنایت زده و به نام اسلام نسل‌کشی می‌کنند؛ ازاین‌رو همه علمای اسلام افکار و اقدامات این گروه‌ها را محکوم می‌کنند.

عضو شورای فتاوای اهل سنت خراسان شمالی گروه‌های تکفیری را فتنه‌ای در میان مسلمانان دانست و افزود: این جریان‌ها هدفی جز سست کردن دین اسلام و بدنام کردن مسلمانان ندارند؛ به همین دلیل روشنگری و تبیین ماهیت جریان‌های تکفیری رسالت شرعی همه علمای شیعه و سنی است.

آخوند کمالی که مدیر حوزه علمیه خادمیه اهل سنت امانلی بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی هم است، خاطرنشان کرد: بدون شک اهل سنت ایران به‌صورت کامل با عقاید و دیدگاه‌های جریان‌های تکفیری مخالف بوده و سیاست‌های وهابی را قبول ندارند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تکفیری و افراطی دست‌پرورده دشمنان اسلام بوده و می‌خواهند اسلام و مسلمانان را در دنیا بدنام کنند، اضافه کرد: گروه‌های تکفیری جزء اسلام و مسلمانان نیستند و نباید آنها را در زمره اهل سنت قرار داد.

آخوند کمالی اضافه کرد: تفرقه و مسلمان‌کشی در اسلام و قرآن مذموم بوده و نهی شده است در حالی که تکفیری‌ها به این اقدامات خود افتخار می‌کنند؛ ازاین‌رو باید گفت جنایت‌های گروه‌های تکفیری از نظر اهل سنت کاملاً مردود است.

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 936 هزارنفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور، ترکمن‌های سنی مذهب هستند که در سه شهرستان بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان این استان زندگی می‌کنند./9314/202/ب1

ارسال نظرات