۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۸۳۴۰۵
تحلیلگر مسائل سیاسی:

عربستان تمایلی برای نابودی داعش ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی سفر عادل الجبیر به عراق را عذرخواهی و تسلیم عربستان سعودی در برابر مردم و دولت عراق و تلاش برای جدا کردن عراق از محور مقاومت عنوان کرد.
حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سفر عادل الجبیر به عراق گفت: این سفر پس از پیشروی بسیج مردمی و نیروهای مسلح عراق به داخل موصل صورت گرفت و در حقیقت عذرخواهی و تسلیم عربستان سعودی در برابر مردم و دولت عراق است.

عربستان سعودی رژیمی منفور در عراق است

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان سعودی از سال 2003 تاکنون نقشی کاملا تخریبی در عراق ایفا کرد، افزود: اختلاف افکنی میان ملت عراق و تقویت داعش سبب شد تا آل سعود پس از رژیم صهیونیستی منفورترین رژیم در نزد عراقی ها شناخته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تصور نادرست عربستان سعودی مبنی بر حاکم بودن وضعیت ناپایدار در عراق ابراز داشت: براین اساس عربستان سعودی سفیری را در عراق تعیین نکرد و تنها برای مدت کوتاهی سفیری تعیین که آن هم سبب اختلاف شدید میان دو کشور شد.

جدا کردن عراق از ایران از اهداف سفر الجبیر است

هانی زاده ادامه داد: جدا کردن عراق از محور مقاومت و ایران و ایجاد جبهه جدید علیه محور مقاومت از جمله اهداف سفر الجبیر است؛ هر چند که نفرت ملت عراق از الجبیر و آل سعود مانع از تحقق چنین اهدافی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ناامنی های عراق از سوی گروه تروریستی داعش در الرقه سوریه تغذیه می شود، خاطرنشان کرد: مرز مشترک عراق و سوریه سبب تجاوز داعش از خاک سوریه و ایجاد ناامنی در عراق است؛ بنابراین بمباران مواضع داعش در سوریه تصمیمی هوشمند از دولت عراق برای نابودی این گروه در کانون بحران ها تلقی می شود.

عربستان سعودی فاقد جایگاه در عراق است

تحلیلگر مسائل سیاسی یکی از بحث های عادل الجبیر با مقامات عراقی را آینده داعش بیان کرد و اظهار داشت: عربستان سعودی تمایلی برای نابودی کامل داعش ندارد و در این باره شاهد استقبال سرد مقامات عراقی از سفر عادل الجبیر بودیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان عدم حسن نیت عربستان سعودی درباره ملت عراق خاطرنشان کرد: این کشور همواره با اختلاف افکنی، جنگ داخلی را بر عراق تحمیل کرد و نفرت مردم عراق از عربستان سعودی سبب شده است تا این رژیم فاقد جایگاه در عراق باشد.

هانی زاده در پایان به احتمال معرفی سفیر جدید عربستان سعودی در عراق پس از سفر عادل الجبیر اشاره کرد./9456/302/ب1

ارسال نظرات