۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۸۳۳۷۵
آیت الله مجتهد شبستری تأکید کرد؛

وجوب مبارزه با نظام های طاغوتی در اسلام

امام جمعه تبریز گفت: مطابق دستورات اسلام وظیفه هر مسلماني وجوب تلاش در راه گسترش عبادت خداوند و مبارزه با مظاهر كفر و شرك است و در اين زمينه، نظامهاي فاسد مانند نظامهاي طاغوتي بزرگ‌ترين مانع دعوت به اسلام و اعتلاي كلمة الله هستند.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ظهر امروز در درس خارج فقه باب جهاد در مدرسه طالبیه تبریز با اشاره به جهاد با طاغوت، اظهار داشت: باید در برابر طاغوت کفر ورزدید؛ کفر به طاغوت، به معنای تبّری جستن و عدم پذیرش آن است.

وی افزود: راغب اصفهانی در المفردات می‌نویسد؛ گاهی از برائت جستن، به کفر تعبیر می‌شود:« ثم یوم القیامة یکفر بعضکم ببعض، انی کفرت بما اشترکتمونی » وقتی می‌گویند فلان‌کس به شیطان کفر ورزید، به معنای آن است که ایمان آورده و با شیطان مخالفت کرده است، «فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه»

امام جمعه تبریز ادامه داد: علامه طباطبائی در تفسیر المیزان دارد که کفر در این آیه تنها با قلب حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند رویارویی عملی و مبارزه با طاغوت است، در آیه دیگری با عبارت «اجتناب از طاغوت » به این معنا اشاره شده، مقصود از اجتناب از طاغوت آن است که مسلمان موقعیت، جهت‌گیری، تشکیلات و خویش را از طاغوت جدا کرده و جدایی و برائت خویش را علنی کند.

وی با بیان اینکه بر اين اساس، تمامي نظامهایی كه حاكميت سياسي و حقوقي آنها خارج از دايره نظام مشروع اسلامي باشد، نظام غير ديني و «طاغوت» تلقّي مي شود كه از نظراسلام موردقبول نيست، ابراز داشت: از نظر قرآن كريم و فقه شيعه، اين نوع نظام سياسي، مخالف ارزش ديني و اسلامي تلقّي شده، خارج از دايره نظام هاي مشروع است.

آیت الله مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: با توجه به ويژگيهاي نظام طاغوتي و اموري مانند فساد عقيده و عمل حاكمان، غير عادلانه بودن و نامشرع بودن حاكميتهاي سياسي، قانوني و قضائي حكومت، و مانع بودن در برابر حاكميت الهي، به خوبي روشن می شود كه تمامي حاكميتهاي ظالمانه و نظام هاي غيرديني، مصداق نظام طاغوتي است.

وی با بیان اینکه آیا مبارزه با طاغوت نیازمند جهاد و مبارزه عملی است و یا به تذکر لسانی محدود می شود، ادامه داد: نظامهای طاغوتی از يك سو، خود مظهر فساد هستند و از سوي ديگر، مانعي در راه اعلاي كلمة الله حاكميت ارزشهاي الهي اند و باید با آنها مبارزه کرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: مطابق دستورات اسلام وظیفه هر مسلماني وجوب تلاش در راه گسترش عبادت خداوند و مبارزه با مظاهر كفر و شرك است و در اين زمينه، نظامهاي فاسد مانند نظامهاي طاغوتي بزرگ‌ترين مانع دعوت به اسلام و اعتلاي كلمة الله هستند که باید با آنها مبارزه کرد، بنابراین اصل مبارزه بدیهی است./854/203/ب1

ارسال نظرات