۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۴۸۳۳۶۹
استاد موسسه فرهنگی تبلیغی مشکاه منیر قم:

فاطمه حجت بالغه الهی برای تمام بشریت است

حجت الاسلام فاضل با اشاره به ابعاد عظمت حضرت زهرا(س)، گفت: فاطمه محور و حلقه وصل امامت و رسالت و حجت بالغه الهی برای تمام اعصار و خلایق است.
شهادت حضرت زهرا(س) تسلیت باد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمدتقی فاضل، استاد موسسه فرهنگی تبلیغی مشکاه منیر قم، صبح امروز در نشست معارف فاطمی که در مرکز تخصصی ام الائمه نجف آباد برگزار شد، به برخی از ویژگی های بارز حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: آنانی که در درباره شخصیت حضرت زهرا شبهه می کنند، از عظمت وجودی آن حضرت بی اطلاع هستند.

وی در جواب آنانی که شبهه می کنند چرا حضرت زهرا دارای چنین مقامات غیرقابل دسترسی برای بشریت است، افزود: یکی از ابعاد عظمت حضرت زهرا، خلقت نوری حضرت است که در روایت است از جابر که از امام صادق درباره معنای زهرا پرسید و حضرت فرمود، خداوند فاطمه را از نور عظمت خودش خلق کرد و اگر نور فاطمه نبود ظرفی برای تحمل انوار معصومین(ع) وجودنداشت و جایگاه و معنی زهرا است.

حجت الاسلام فاضل در ادامه تصریح کرد: «الله نور السموات و الارض»، تمام صفات الهی در این نوری متجلی است که زهرا از آن خلق شده و ظرف نگهداری این نور باید متناسب با این نور باشد و کسی جز پیامبر اکرم(ص) نمی تواند باشد و این عظمت فاطمه است که واسطه امامت و رسالت و واسطه نبوت و وصایت شد.

وی درباره عظمت علمی حضرت با توجه به آیه «مرج البحرین یلتقیان» بیان داشت: در تفسیر این قرآن که همه معتقدند در شأن علی و فاطمه نازل شده، به عظمت علمی حضرت نیز پی می بریم که علم علی و فاطمه با هم برابری می کند، چون هر دو از نور عظمت پروردگار آفریده شدند و این که علم علی چه علمی است، کسی نمی داند حدش چیست و حضرت خود فرموده، من به راه های آسمان آشناتر از راه های زمین هستم.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: از دیگر ابعاد علمی حضرت، وارد شدن انوار غیب به واسطه جبرئیل بر حضرت فاطمه بود و این نزول انوار غیب غیر از نزول وحی است که بر پیامبر نازل می شد که طبق آیه «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ»، انسان های الهی به خاطر ویژگی ها و کمالاتشان حتی اگر از انبیاء نباشند می توانند مورد خطاب ملائکه قرار گیرند و با تمام این عظمت ها باز باید بگوییم فاطمیه یک فرد عادی بود و شخصیت حضرت را چنین پایین بیاوریم که در حد یک انسان عادی شود.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» درباره مقام حضرت مریم و و تفاوت آن با حدیثی که حضرت زهرا را برتر از همه زنان عالم معرفی کرده است، افزود: پیامبر اکرم(ص) در جواب این گونه فرمودند، که فاطمه سیدالنساء العالمین من الاولین و الاخرین، و حضرت مریم سیده زنان زمان خودش بود ولی حضرت زهرا سیده تمام زنان عالم است.

حجت الاسلام فاضل یکی دیگر از ابعاد عظمت حضرت را با توجه به آیه تطهیر تشریح کرد و گفت: انما در آیه نشانگر یک موهبت و بخشش استثنایی از ناحیه حق تعالی در مورد اهل بیت(ع) است که خداوند به اراده تکوینی خودش اهل بیت از هر گونه گناه و آلودگی پاک قرار داده و بالاترین درجه عصمت را به آنها بخشیده است.

وی در پاسخ این سوال که آیا ائمه آلودگی داشتند که خداوند آنها را تطهیر کرد، خاطرنشان کرد: پاک کردن در این آیه به معنای آلودگی ائمه نیست چون شرایط تطهیر آلودگی در این آیه بیان نشده و مصداقش در قرآن لقب مطهره است که خداوند به فرشتگان داده و منظور آیه تطهیر ذاتی است که ائمه با همه اختیار می تواند گناه کند، ولی ذات آنها به خاطر علم به باطن گناه به گونه ای که هیچ تمایلی به گناه ندارد.

استاد حوزه علمیه درباره دیگر بعد شخصیتی حضرت زهرا را با توجه به آیه تطهیر بیان داشت: فاطمه دارای مقام عصمت کبری است درجه عصمت او از تمام پیامبران جز خاتم النبین بالاتر است، چون هیچ پیامبری جز خاتم النبین از نور عظمت خداوند خالق نشده است، «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ» و این اراده خداوند است که او را چنان خلق کرد که هیچ وصی جز پیامبر و علی با او برابری نکند.

وی در ادامه با اشاره به داستان مباهله درباره دیگر بعد عظمتی حضرت گفت: در این واقعه طبق نقل مفسرین شیعه و سنی، فاطمه مابین پیامبر و حضرت علی(ع) نشستند و این سری دارد که فاطمه محور و حلقه وصل امامت و رسالت است و فاطمه حجت بالغه الهی برای تمام اعصار و خلایق است و طبق آیه «نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ»، تنها لفظ جمعی است که مصداقش یک نفر است یعنی فاطمه به تنهایی بر تمام زنان عالم برتری دارد.

ترویج سبک زندگی فاطمی، از بین برنده آسیب های اجتماعی و خانوادگی است

حجت الاسلام فاضل درباره سیره زندگی فاطمی و نحوه تبلیغ سبک فاطمی در جامعه تأکید کرد و افزود: بیان معارف فاطمی بر ما فرض است و تا زمانی که جوان ما مقام حجیت فاطمه را باور نکند، حتی اگر تحصیلات بالایی داشته باشد، هیچ گاه فاطمه را الگو و سرمشق زندگی خود قرار نخواهد داد.

وی به برخی از ابعاد زندگی حضرت نیز به عنوان الگوگیری در امر تبلیغ نیز اشاره کرد و بیان داشت: صبر در تبلیغ، و ترویج این صبر در تربیت، خوش خلقی در امر تبلیغ، که اگر در ترویج سبک زندگی فاطمی جدی تر باشیم، اصلی ترین ثمرش کاهش آسیب های اجتماعی و خانوادگی است که بر اثر بی توجهی به مسائل دینی به وجود آمده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: میراث فاطمه در دست ما است و ما همه نسبت به نسل شیعه مسؤول هستیم و اگر نسل آینده معرفت فاطمی را نشناسد، ما خیانت کردیم و برای ترویج مکتب فاطمی نیاز به سب و لعن در مجالس نیست، اصل ترویج معارف فاطمی است که نقطه اوجش، عدم انحراف از مسیر ولایت و پشتیبانی از مکتب اهل بیت در هر شرایطی است./1306/202/ب2

ارسال نظرات